Lägre pH-lånsiktig lösning

#1 - 29 april 2004 18:12
Har ett pH på 7.5 men vill ha ner det till 6.5-7. Jag har två ganska stora rötter, så det borde väl inte vara hårt? Om det har med hårdheten och göra, hur löser jag det?
#2 - 29 april 2004 18:16
Ph stabiliseras alltid av kh (karbonathårdheten). Rötter påverkar inte kh lika mycket som det påverkar ph. Metoden att få ner ph beror lite på om du vill ha växter i karet eller inte och på vilket kh du har. Därför är det den information vi behöver för att kunna hjälpa dig. DVS om du skall ha växter och vilket kh du har.
MVH
Magnus
#3 - 29 april 2004 18:26
Tack för svar! Jag har mycket växter. kh vet jag inte. Bor i stockholm, tror vi ska ha rätt mjukt vatten här. Så du rekomenderar att skaffa ett kh-test? Eller finns det något annat sätt att lista ut vad man har för kh ungefär.
#4 - 29 april 2004 18:27
Kolla på din kommuns hemsida det brukar stå där.

Har du kh mellan 4-6 så sänk ph med Co2.
#5 - 29 april 2004 20:03
Precis vad jag skulle råda till också. Om kh är för lågt så är det enkelt att höja. Är det för högt så blir det värre.
MVH
Magnus
#6 - 3 maj 2004 10:04
Du kan ha torv i filtret.
#7 - 3 maj 2004 10:06
Torv är ingen långsiktig lösning då det måste bytas ocg skulle jag välja så står ju Co2 längst upp på listan. Om inte för att slippa slabbet med torven och att det färgar vattnet.
#8 - 3 maj 2004 10:59
Alla vattenverk vill ha mjukt vatten (mindre avlagringar i ledningarna) med högt pH (för att undvika rost).
Alla fakta finns på kommunens hemsida. Vattnet i Sundbyberg har en totalhårdhet på 6, och pH ligger på drygt 8 (fast det sjunker rätt snabbt i ett akvarium). Vattnet i södra Stockholm är aningen mjukare, och mitt pH ligger strax över 6, utan CO2 och annat trix. Eklöv är ett enkelt och snyggt sätt att sänka pH-värdet. Samt rötter och sand (råda) som inte påverkar vattnet, förstås.
#9 - 3 maj 2004 11:02
hehe nu ska jag gnälla igen :-)
Nackdelen med eklöv är att dom snor en massa syre ifrån vattnet när dom förmultnar.

Kusten:Ska du ha växter i akvariet ?
#10 - 3 maj 2004 11:33
Den frågan har han redan svarat på...Han har mycket växter i akvariet. Vilket utesluter alla organiska syror såsom torv, ekextrakt eklöv, rötter osv.
MVH
Magnus
#11 - 3 maj 2004 14:04
Jamen dåså kör med Co2 inget snack om saken.
#12 - 3 maj 2004 15:44
Torv är ingen långsiktig lösning då det måste bytas ocg skulle jag välja så står ju Co2 längst upp på listan. Om inte för att slippa slabbet med torven och att det färgar vattnet.

Skulle vilja påstå att Co2 inte är helt underhållsfri heller. Och framför allt dyrt och mycket att lära om man är nybörjare.

Torv granulat sänker bra i ett mjukt vatten och håller i ca två månader. Färgar inte vattnet nämnvärt heller.
#13 - 4 maj 2004 08:00
Det behöver inte vara dyrt eller mycket jobb med C02.
Jag använder nu en sodastreamer inkl 2tuber för 100:- inköpt på loppis.

Och eftersom han ska ha en hel del växter så är det ju inget att snacka om. Tycker jag i alla fall. :-)
#14 - 4 maj 2004 10:52
co2, det är koldioxid va. Men hur "tillsätter" man det... Kan man inte bara se till att pumpen-filtret syresätter. Mina fjärilsciklider ser lite hängiga ut nu, måste lösa detta. Kanske kör på torvgranulat. Tycker det är lite mystiskt för jag har ju två ganska stora rötter som sagt. Hmm

#15 - 4 maj 2004 10:55
eller va det så att jag inte kan ha torv för att jag har mycket växter. Hjälp, jag blir inte klok på det här. Föressten, är fjärilsciklider mycket känsliga för "fel" pH?
#16 - 4 maj 2004 11:36
co2, det är koldioxid va. Men hur "tillsätter" man det...

Den enklaste/billoigaste (?) metoden är att använda sig av sk jästmetoden. Efterssom co2 är en restprodukt i jäsningsprocessen så kan man låta den gå ner i karet. Det krävs då att man gör om satsen en gång i veckan.

Den mer kostsamma men lättaste att sköta är att köpa co2 på tub och dosera i karet kontinuerligt. Med sådan utrustning får du jämnare ph och co2 halt.

Oavsett vilken metod man väljer så måste man ha en effektiv upplösning i någon form av reaktor för att det skall lösa sig.

Fördelarna med att tillsätta co2 i karet är att man kan ge växterna den mängd kol som dom behöver för att växa ordentligt. Risken för alger minskar och växterna växer mycket bättre. Dessutom så kommer ph sänkningen som en bonus.

Nackdelarna är att det kan ta ett tag att lära sig hur mycket man behöver docera så därför kan det ge ojämt ph i början. Kanske tycker en del att priset på en sådan anläggning är en nackdel, men jag tycker inte att 2000kr är så mycket om man kan ha friska växter med gott överskott av det. Jag köpte min för 10 år sedan. Sedan dess har jag rensat växter till ett värde av 200 kr i veckan.

Kan man inte bara se till att pumpen-filtret syresätter

Nej, att co2 nivån är densamma i luften och i vattnet är inte tillräckligt för att växterna skall växa i en naturlig hastighet. Tänk på att de stora algproblem vi kan råka ut för i våra akvarium faktiskt inte existerar naturligt.

eller va det så att jag inte kan ha torv för att jag har mycket växter. Hjälp, jag blir inte klok på det här

Det är inte riktigt lätt i början, men när man väl har koll på det så är det inga bekymmer, det rör sig bara om en inkörningsfas.

Det finns ett förhållande mellan kh/ph och co2 enligt denna tabellen:
http://www.csd.net/~cgadd/aqua/art_plant_co2chart.htm
Om man håller sig på den gröna delen så har man bra förutsättningar för växterna, och (om man har lågt kh) bra förutsättningar för fiskarna. Denna tabellen gäller inte om man tillsätter organiska syror i vattnet, därav är det inte bra att använda torv i planterade akvarium. Men det är enbart ett mättekniskt problem. Torven i sig är inte farligt för växterna.

Föressten, är fjärilsciklider mycket känsliga för "fel" pH?

Jag misstänker att dom är mer känsliga än de flesta andra fiskar, detta av att jag sett många som tagit kol på sina fjärilar i "fel" vatten.

MVH
magnus

#17 - 4 maj 2004 19:11
tack för detta tropfrog!! jag ska tusan ta och skriva ut detta och spara.

Annons