lägga pumpen ner ?

#1 - 3 september 2012 16:34
går det att lägga ett innerfilter ner på sidan när det är igång utan att det går sönder ?

Jag ska ha innerfiltret i en "balja" som bara är 16cm hög.
eller rekomenderar ni något annat filter ?
#2 - 3 september 2012 16:43
Spelar absolut ingen roll hur du väljer att placera det;)
#3 - 3 september 2012 19:44
klockers.
tänkte så inte skiten går sönder :P

men då vet jag iaf :D
Kjell Fohrman
Administrator
#4 - 3 september 2012 20:10
åheim skrev:
Spelar absolut ingen roll hur du väljer att placera det;)

Nja. I princip så har du rätt - åtminstone kortsiktigt. Men på billiga pumpar så kan impellern slitas lite snett med tiden så den får lite kortare livslängd.

Men som sagt - är det en pump av bra kvalitet (dvs ingen av de billigaste) så går det säkert bra
#5 - 3 september 2012 21:49
Nja. I princip så har du rätt - åtminstone kortsiktigt. Men på billiga pumpar så kan impellern slitas lite snett med tiden så den får lite kortare livslängd.

Men som sagt - är det en pump av bra kvalitet (dvs ingen av de billigaste) så går det säkert bra
Nja jag tycker inte din tes håller riktigt. På vissa pumpar står impellern lodrätt och på vissa vågrätt, de som är placerade vågrätt håller alltså inte menar du? Jag tror det är helt ovidkommande eftersom impellern ändå lyfts av den starka magnetiska kraften och att då impellerns lutning inte alls spelar in. För att inte tala om kraften det blir på axeln och impellern när den ska trycka ut vattnet eller kanske lyfta det nån meter..
#6 - 3 september 2012 22:23
Akvariepumpar är rätt enkelt uppbyggda och har inte de speciallösningar som man kan ta till för att reducera krafter på pumphjulet. De går inte heller alltid optimalt vilket också är ogynnsamt. Man kan därför lugnt anta att radialkraften på pumphjulet som orsakas av pumparbetet som ju sker i ett osymmetriskt hus kommer att vara mycket större än den kraft som orsakas av gravitation på pumphjulet. Vilket pumpen står vågrätt eller lodrätt har alltså sannolikt liten betydelse för slitaget. Det kan rent av bli mindre vid liggande placering om gravitation och tryck i pumpen verkar åt vart sitt håll.
Kjell Fohrman
Administrator
#7 - 4 september 2012 07:18
åheim skrev:
Nja jag tycker inte din tes håller riktigt. På vissa pumpar står impellern lodrätt och på vissa vågrätt, de som är placerade vågrätt håller alltså inte menar du? Jag tror det är helt ovidkommande eftersom impellern ändå lyfts av den starka magnetiska kraften och att då impellerns lutning inte alls spelar in. För att inte tala om kraften det blir på axeln och impellern när den ska trycka ut vattnet eller kanske lyfta det nån meter..

Det är enbart utifrån praktisk erfarenhet som jag har drar denna slutsats.
Men det är ju några år sedan som jag testade med att lägga ner några pumpar så det är kanske annorlunda med dagens pumpar - vad vet jag?
Det var bara en liten "varning".
#8 - 4 september 2012 09:34
Fluvalpumpar går alldeles utmärkt att lägga ner, vilket tillverkaren också sanktionerar i instruktionen....
#9 - 4 september 2012 16:04
detta är en aquael pump

Annons