Ok, jag har 2 ggr 18 w i mitt 100 liters och 1 ggr 15 w med reflektor i mitt 54 liters, så jag tycker att det borde blir mer ljus där?
eller blir det mer ljus av 2 ggr 13w lågenergi?
I det lilla karet (gissar 60x30 cm bottenyta) har du 83 W/m². Detta är inte mycket men låt oss vara generösa och säga att din reflektor dubblar effekten till 166 W/m². I ditt stora kar (räknar på 65x40 cm bottenyta) har du däremot 138 W/m² - om du inte har reflektorer där också.
Tycker iofs att ljuset från Aquarelle-rören borde kompensera något då de säkert har betydligt större andel ljus som kan användas av växterna.
Jag har testat lite olika lågenergi-tal i ett 54-liters här hemma och har märkt att där verkar finnas ganska skarpa gränser mellan där växterna dör vs håller sig utan att växa vs växa.
Körde länge 2x5 W över karet för att inte skrämma ynglen jag hade däri och detta var för lite för samtliga växter, inklusive flytväxterna. De dog.
När jag sedan bytte till 2x9 W klarade sig gälörten och flytväxterna längre. De växte inte men de höll sig iallafall vid liv.
Efter skifte till 2x15 W började de faktiskt växa och föröka sig.