ne: aja, då läser vi helt enkelt in olika saker i termen "inte riktigt relevant".
"Om du hade skrivit att den informationen inte hjälper till för att ta reda på behovet" vilket jag anser att jag gjorde. men jag misstänker att det här inte leder nånstans, jag tycker att jag var jättetydlig och det tycker inte du, det får vi nog leva med.
kan vi enas om att de faktorer jag nämnde har större relevans än höjden(i akvariesammanhang) när det gäller att avgöra ljusbehovet?
nu har jag visserligen inte prövat installera en magnetdrossel, men jag har inte läst någonstans att den ska klara av att tända t5-rör, hade nåt med förvärmningen att göra. men det kan ju mycket väl stämma att det går, men spelar det någon roll?
självfallet har allt en begränsad livslängd, sett över ett tillräckligt långt tidsperspektiv. sladdar håller inte heller för evigt, men vi anger ingen "relevant" livslängd på dem heller.
men jag har inte hört om någon vars passiva don slitits ut. de flesta tillverkare verkar dessutom lämna tio års garanti på dem, så de verkar ganska självsäkra på deras hållbarhet.
jag har faktiskt inte hittat någon "livslängd" för passiva don, i de ekonomiska kalkyler jag stött på där man jämfört t5 och t8 så räknas de inte in som "förbrukningsvara"(till skillnad från glimtändare, hf-don och lysrör).
men du får berätta vad du vet om deras livslängd.
livslängd kan vara en knepig sak, här angav jag att t5-armaturen(buntade visserligen ihop hf-donet och armaturen, men hf-donet är ju sällan utbytbart för användaren) faktiskt ofta har en angiven livslängd, enligt lysröret(användaren alltså) ligger denna mellan 30 000 och 50 000. jag tycker inte att det är irrelevant information för ett köp, speciellt inte med tanke på t8-armaturernas obegränsade(eller mycket långa om du föredrar det uttrycket) livslängd.
hur menar du att jag borde uttryckt mig istället?(nej, jag är inte spydig, nyfiken faktiskt)