<BLOCKQUOTE id=quote><font size=1 face="Verdana, Arial, Helvetica" id=quote>citat:<hr height=1 noshade id=quote>MEN den är helt verkningslös, faxe är en kompakt sten och kan därför helt omöjligt innehålla de nyttobakterier mm som bryter ned nitrat.<hr height=1 noshade id=quote></BLOCKQUOTE id=quote></font id=quote><font face="Verdana, Arial, Helvetica" size=2 id=quote>
Tjaa... Den Fakse jag sett är iofs mer kompakt än den mesta levande stenen, men den är definitivt porös, och släpper säkert in vatten, och det är allt som behövs. Jag har precis roat mig med att slå sönder en gammal 'äkta' levande sten idag, och den var kanske något mjukare än faxe, men inte enormt mycket. Har liknande erfarenheter av att försöka knäcka levande sten på rev i Thailand - de kan vara nog så hårda.
Jag har också, i tidernas begynnelse, haft ett akvarium som var inrett 2/3 med fakse, och 1/3 riktig levande sten, och det funkade (fast det tog ett år eller mer innan faxekalken var hyfsat koloniserad).
Fast jag får erkänna att alla mina korallakvarier senare har varit helt inredda med levande levande sten, och jag tycker nog det funkat bättre än det där den mesta stenen var fakse.
Kort sagt vill jag nog påstå att det fungerar, fast kanske inte riktigt lika bra.