Lagar och bestämmelser för Kampfiskar.

#1 - 10 december 2005 21:59
Hej!

Jag blev riktigt intresserad för er diskussion om Kampfisk som prydnad, speciellt när det började komma upp lagar etc.

Det är nämligen så att vi har en "djuraffär" som ha sina kampfiskar alldeles förlänge i påsar, upptill två veckor i vissa fall och flera stycken brevid varandra. Det ser verkligen hemskt ut.

Det jag skulle veta är var man hittar Lagar och bestämmelser eller liknade. Har velat säga till flera gånger men jag känner att jag inte har haft tillräckligt med kött på benen.

Jag blir glad för alla svar/länkar/tips ni ger.
#2 - 10 december 2005 22:01
eee...de e inte så att dom får in olika fiskar då ? ...har svårt att tänka mej att en fisk skulle överleva i 2v i en plastpåse?!
#3 - 10 december 2005 22:08
Jag var där inne rätt mycket en period och dem fick inte in så många nya. Och min mamma var där inne med mycket. Man kunde se vilka som var nya och gamla. Nya kampfiskar hade stora fina påsar med mycket luft, medans dem som hade varit där ett tag var i hoppa skrynklade och gröna, kampfiskarna kunde inte röra sig. Ibland kunde man hitta någon som dem hade släppt ut i ett av akvariumen.

Jag har med svårt att tänka mig att en fisk kan öveleva två veckor i en påse, men sen så har det faktiskt varit så att jag har sett en eller två som har varit döda.
#4 - 10 december 2005 22:09
jag vet

även jag har sett med egna ögon hur min fiskaffär hanterar sina kampfiskar. Jag har varit där och kollat många gånger. Det är inte nya fiskar. En gång var det till och med alger i påsarna. Är det normalt?
#5 - 10 december 2005 22:12
hahah... Ursäkta asså men de låter ju helt otroligt... Ja ni får väl göra en anmälan om detta hemska förfarande då... De känns ju mest som att det är dom själva som förlorar på att ha fisken instängd i en påse i 2v för ingen köper väl åndå en sådan fisk..
#6 - 10 december 2005 22:14
[QUOTE=Cattis64]även jag har sett med egna ögon hur Arken hanterar sina kampfiskar. Jag har varit där och kollat många gånger. Det är inte nya fiskar. En gång var det till och med alger i påsarna. Är det normalt?[/QUOTE]

ska man kritisera en butik så ska man uppge sitt namn...
#7 - 10 december 2005 22:17
Jag vet inte om folk köper dem men dem försvinner i alla fall.
Vi har funderat att anmäla flera gånger men man vill inte göra det på lösa grunder om du nu förstår vad jag menar. Vill ha lite mer info om hur det får vara i affären och så.
#8 - 10 december 2005 22:31
Jag kan gärna uppge mitt namn, men tror du det hjälper?
#9 - 10 december 2005 22:53
De handlar inte om att hjälpa...de handlar om zoopets regler.. typ..
#10 - 10 december 2005 23:00
Vad jag kan se är ingen butik namngiven så då är det ok. Sen finns det påsar som andas o kan hålla fisk länge.
#11 - 11 december 2005 00:12
hahhaa...Moget att ändra sitt inlägg då... "min fiskaffär" bestod ju förut av något annat...därav dessa inlägg om namnet...
#12 - 11 december 2005 03:59
helt rätt att gå tillbaka och radera namnet, reglerna är ju till för att följas.

nåt man inte ska glömma är att zoobutiker går under helt andra regler.
skulle dom gå under samma regler som vi hemma gör skulle dom få ha avsevärt mycket mer akvarier vilket skulle ta upp större yta vilket kostar pengar vilket ger högre priser.

min lokala zooaffär skulle nog få ha minst 10ggr så mycke akvarier om inte mer.
sen går dom även under andra regler när det gäller storlek.
annars hade dom varit tvugna att ha 30kubik akvarie till paroonhajar.

men liggandes i påse såpass länge låter inte bra även om det är en påse som andas.
behöver ju lite fräsht vatten då och då till exempel.-
#13 - 11 december 2005 10:51
Att zooaffärer har det som dem har det med fisk är ju helt ok. Dem har mest sällskapsfisk och dem går åt fort. Det är just deras behandling av Kampfiskar som irriterar mig.

Just därför denna tråd. Om det är så att zooaffärer få förvara kampfiskar, på det sätt som jag har beskrivit innan, en längre tid. Och det är bara hanarna vill jag till lägga. Honorna går i ett eget akvarium tillsammans och blir behandlade som restan av deras fiskar, likså guramin.

Jag tycker att dem gör fel med kampfiskhanarna. Det ser hemskt ut och dem mår inte bra helt enkelt. Men jag vill inte anklaga affären om det är så att dem får ha det så här.
#14 - 11 december 2005 11:17
ja kan ju inte jämföra då jag bara sett kamphanar i min lokala zooaffär och där är dom i glasskålar med bortåt en liter vatten och dom ser inte att må dåligt ut av det men påsar tycker jag låter dåligt.
men även affärer ska ju hålla en viss standard, frågan är vem frågar man om sånt.

miljöförvaltningen ?
#15 - 11 december 2005 12:58
"30 § Kampfiskhanar får inte hållas inom synhåll för varandra och inte heller så att de kan se sig själva i en spegel. Fiskar får aldrig hållas i en vattenvolym understigande 1 liter. Vattenytan skall vara minst 1 dm². "

Det här citatet hittade jag i en annan tråd "Kampfisk som prydnad". Frågan är var de har hittat det. Vattenvolymen låter lite visserligen, men det är bättre än ett par dl.

Och jag har också stöt på kampfiskar i glas/plastskålar men där uppfylller de i alla fall kraven som det står här ovan och dem kan röra sig.
#16 - 11 december 2005 13:03
#17 - 11 december 2005 13:29
[QUOTE=Raven]http://www.landskoldpaddor.se/l80.htm[/QUOTE]

länka gärna till en aktuell version av l80

http://www.djurskyddsmyndigheten.se/Documents/DFS_2005_8_L80.pdf

Lagen gäller INTE för privatpersoner utan är en särskild bestämmelse för zoobutiker och djurgrosister

/hansh
Kjell Fohrman
Administrator
#18 - 11 december 2005 17:20
[QUOTE=CiklidKna]"30 § Kampfiskhanar får inte hållas inom synhåll för varandra och inte heller så att de kan se sig själva i en spegel. Fiskar får aldrig hållas i en vattenvolym understigande 1 liter. Vattenytan skall vara minst 1 dm². "

Det här citatet hittade jag i en annan tråd "Kampfisk som prydnad". Frågan är var de har hittat det. Vattenvolymen låter lite visserligen, men det är bättre än ett par dl.

Och jag har också stöt på kampfiskar i glas/plastskålar men där uppfylller de i alla fall kraven som det står här ovan och dem kan röra sig.[/QUOTE]

Detta finns angivet i L80 som är ett mimimumkrav för vad som gäller. Lokala myndigheter kan även höja kraven - men det som anges ovan är minimumkrav.
Kjell Fohrman
Administrator
#19 - 11 december 2005 17:20
[QUOTE=hansh][QUOTE=Raven]http://www.landskoldpaddor.se/l80.htm[/QUOTE]

länka gärna till en aktuell version av l80

http://www.djurskyddsmyndigheten.se/Documents/DFS_2005_8_L80.pdf

Lagen gäller INTE för privatpersoner utan är en särskild bestämmelse för zoobutiker och djurgrosister

/hansh[/QUOTE]
Fast enligt förslag kommer det även att gälla för privatpersoner fr.om. 1/1 2007
#20 - 11 december 2005 17:51
Tyvärr lär det väll bli så, men oavsett om den gäller butiker/grosister eller privatpersoner är det en riktigt dålig lag som jag anser skall förkastas. Då är det bättre att låta det sunda förnuftet gälla och se till så att ingen fisk(eller djur för den delen) behöver lida. Många arter kampfiskar är fredliga hanar imellan och vissa arter måste man ha fler hannar för att kunna trigga till lek. Även b.splendens hanar kan triggas till lek av att se varandra.
Att generalisera och lagstadga att inga kampfisk hanar skall kunna se/leva med varandra tyder bara på okunskap, och sådana lagar tycker jag att man helhjärtat kan ignorera.

/hansh

Annons