På den tiden jag hade affär så var faktiskt det stora problemet att försöka bromsa kunderna eftersom de ofta ville köpa allt genast. Det hjälpte inte hur mycket man än tjatade på dom, när sedan fiskarna dog så kom de tillbaka till affären och klagade på dålig kvalitet.
Jodå såna tendenser har jag också märkt av här ibland. Jag jag förstår att det kan vara riktigt frustrerande att ha med såna människor att göra :( Men på något sätt måste man kunna få folk att inse vikten av att starta upp akvariet på rätt sätt. Jag tycker fortfarande att saklig, tydlig och lättläst information om detta borde nästan vara det första folk kommer i kontakt med så fort de "tänker" akvarium.
Jag har faktiskt läst instruktionsblad som man kan ta i affären om hur man ska göra när man startar upp akvarium där det står en del felaktiheter, som t ex nånting i stil med att man ska låta akvariet gå tomt nån vecka för att vattnet ska mogna. Jag undrar förresten varför denna myt är så vida spridd att nästan varenda nybörjare tror att det är så. Det är uppenbart att nånting måste göras för att ändra på detta.
Jag tror också att synen på akvariefisk behöver förändras hos folk i gemen. Jag minns från den tiden då jag hade affär att ungefär 90% av de som köpte ett terrariedjur även köpte en bok om skötseln, 60-70% av de som köpte smådjur och fågel köpte en bok om skötseln, men högst 10% av de som köpte ett akvarie köpte en bok om skötseln.
Ja tyvärr verkar skrämmande många människor ha den inställningen att fiskar inte är lika mycket levande och kännande varelser som andra ryggradsdjur :mad: :( Men det finns även många som verkligen bryr sig om sina fiskar, men som gör fel för att de inte vet hur man ska göra.
De vanligaste misstagen är:
- att man startar upp för snabbt och med för många fiskar
- att man stoppar ner för stora fiskar i för små akvarier
- att man har stimfiskar ensamma eller i alldeles för små grupper
- att man blandar fiskar som har helt olika krav på miljö eller äter upp varandra
Något måste göras för att ändra på detta och jag kan inte komma på något bättre än lättillgänglig (in your face), lättfattad, tydlig och inte minst gratis information om detta. Men även lagar kan vara ett effektivt redskap för att få människor att inse hur viktigt det är att man gör rätt.