Laga trasigt akvarium eller slänga?

#1 - 13 februari 2004 20:10
Hej alla kunniga! Jag undrar om det är nån som kan svara på denna fråga?Jag har ett litet akvarium som har börjat läcka från en av fogarna.Kan man "silikona" om det?Hur gör man? är det ens värt att laga eller ska man bara slänga det? hur länge brukar ett akvarium kunna hålla?Tacksam för svar..... [:-142]
#2 - 13 februari 2004 23:21
En första fråga, är det ett helglas eller ramakvarium?
#3 - 14 februari 2004 09:20
Det är ett helglasakvarium. [:-160]Som läcker ganska mycket.Tur att jag upptäckte det i tid, annars hade det kunnat sluta mycket tråkigt.[:-118]Men det skulle va kul om man kunde laga det så man slipper slänga.fast inte vill jag ha nån risk för läckage.Fick en prisuppgift av glasmästaren på 500 bara för en översyn-och det är det ju inte värt! [:-8]/Mvh the catwoman
#4 - 14 februari 2004 09:28
Om du inte kan limma själv med silicon så fråga i akvarieaffären där du handlar om de inte kan hjälpa dig, har svårt att tänka mig att det skulle kosta mer än någon hundring eller två.

Mvh Janne
Kjell Fohrman
Administrator
#5 - 14 februari 2004 09:36
Det tar rätt lång tid att skära ner och limma om ett läckande akvarium så jag har svårt att det skulle löna sig att lämna det till någon annan, då blir det nog billigare att köpa ett nytt.
Så gör antingen själv jobbet eller köp ett nytt.
#6 - 14 februari 2004 12:10
Skaffa en rakbladsskrapa, ev. en tunn brytbladskniv, aceton (kemiskt ren), siliconpatron (för akvarier, inte sanitetssilicon), en limpistol.
Skär bort ALL gammal silicon som sitter invändigt, tvätta med aceton, spritsa ut en lagom tjocksträng i hörnen, även uppe under ramen om det är ett ramakvarium (vet att ditt inte är det men tänkte ifall någon annan läser detta).
Doppa fingret i äggvita eller vatten med diskmedel i och stryk ut siliconet till en snygg triangelformad fog.
Låt det härda ett par dagar.
Klart :)
#7 - 14 februari 2004 12:56
Tack för alla svar![:)]Men jag känner mig fortfarande lite fundersam.Det räcker alltså bara med att silikona om akvariet?Man behöver alltså inte börja plocka isär det?För det klarar jag bara inte.he he.Okej- jag får väl börja experimentera då.[:-93]
Mvh/ [:-8]The Catwoman
#8 - 15 februari 2004 09:13
köp ett nytt akvarium! beg det lönar sig...

Annons