Laga lysrörsramp

#1 - 6 september 2008 17:21
hej, Jag har ett 375 liters akvarie med en lysrörsramp med två lysrör. Det ena av lysrörens hållare har gått sönder i fästet. Är det någon som vet var man kan få tag på nya tillbehör till dessa? Går det att fixa själv?

Vänligen
Simon
#2 - 6 september 2008 22:02
är ju lite speciella (fuktsäkra?) hållare till akvarium så det finns säkert inte på vanliga el-affärer.. ett billigt alternativ kanske kan vara att försöka få tag i en hel armatur med annan defekt?
#3 - 7 september 2008 08:58
Kan du inte limma eller silikonera fast hållaren där den ska vara?

Då det gäller 2rörs ej heltäckande ramper så är hållarna för lysrören inte speciella, är vanliga lysrörshållare och finns att få tag på både clasohlson, krauta, bauhaus.
Eftersom de ramper som ej är hel täckande ej är till för att användas utan täckglas så verkar det som att tillverkarna snålat in lite.
#4 - 7 september 2008 15:22
Kan du inte limma eller silikonera fast hållaren där den ska vara?

Då det gäller 2rörs ej heltäckande ramper så är hållarna för lysrören inte speciella, är vanliga lysrörshållare och finns att få tag på både clasohlson, krauta, bauhaus.

Eftersom de ramper som ej är hel täckande ej är till för att användas utan täckglas så verkar det som att tillverkarna snålat in lite.

kan dom visst vara.
#5 - 7 september 2008 17:25
Okej, mer än vad jag konstaterat med runt 100talet olika ramper som jag använder.

Silikonera fast hållaren då.
Slipper du både tid och ork med att leta ny hållare.
#6 - 12 september 2008 07:47
hållaren

Hela hållaren är trasig så jag måste antingen hitta en sådan hållare eller köpa en ny ramp. Ska kolla på cleas ohlsson om de har detta. Tack för tipsen hittills.
#7 - 12 september 2008 08:11
Hur ser hållarna ut, har dom en ring i vardera änden som man skall skruva loss när man skall byta röret eller vrider man röret ett kvarts varv och drar ut det genom en slits i hållaren?
#8 - 12 september 2008 15:22
Karon- beskrev skillnaden mellan stänksäkra och vanliga:D
#10 - 20 september 2008 10:45
det är sådan man vrider på för att dra ur lysröret. Kan det heta glimtändare?
#11 - 20 september 2008 20:56
Det finns att få tag på utbyteshållare, oftast i vanliga elaffärer om det är en sådan ramp som ligger uppepå glaset. Är det en plastramp utan täckglas imellen är det nog både svårare och dyrare att få tag på. Men försök inte silikona ihop skiten. Man vill inte gärna få 230 Volt i sig ..... det gör ont jag vet.

Annons