Laga karet

#1 - 14 oktober 2012 17:49
Mitt akvarium sprack i bottnen. Hur gör man bäst för att laga det. Är en spricka typ som ett stenskott. En prick i mitten och sedan sticker det ut minst 4 sprickor runt. Har minst gått till en kant
#2 - 14 oktober 2012 19:09
Kanske ska tillägga att det rör sig om ett 700 liters kar. Kan man lägga en ny bottenskiva inuti och täta med silicon?
#3 - 14 oktober 2012 19:28
Du har förmodligen en silikonskarv i botten av karet idag. Så om du lägger i en ny skiva ovanpå den gamla så kommer den antingen vila på silikonet som redan finns där, eller inte täcka hela botten.
Du bör istället byta ut hela bottenglaset. Jag hade själv inte gjort ett arbete så ett så stort kar själv, mest för att jag är lite nojjig.
#4 - 14 oktober 2012 20:23
Jo det stämmer. Blir till att byta glaset då :( Någon som vet var man kan få hjälp med det?
#5 - 14 oktober 2012 20:40
Var bor du?
#6 - 14 oktober 2012 21:00
Södra småland
#7 - 15 oktober 2012 07:46
Snackat med försäkringsbolagen nu. Tyvärr gick det inte på hemförsäkringen. Villa försäkringen täckte iaf eventuell fuktskqada. Sen får jag kolla med dom hur det blir med karet.
#8 - 15 oktober 2012 07:50
Vilken glasmästare som helst lär väl kunna fixa det.
#9 - 15 oktober 2012 08:28
Problemet blir då prislappen... Om nu det inte går på försäkringen vill man ju gärna ha det billigt lagat. Så tänkte mest om det var någon som skulle kunna laga det billigt privat. Kanske blir billigare att köpa ett nytt begagnat.
#10 - 15 oktober 2012 09:45
Du har ju två funktioner i bottenskivan. Den ena är att vattnet inte skall läcka neråt. Så långt är det enkelt, det är ju bara att täcka sprickorna, enklast genom att som du är inne på lägga i en ny botten.

Den andra funktionen är det lite värre med, det handlar om att hålla ihop akvariet så inte sidorutorna ger sig iväg utåt. Där beror det en del på hur sprickorna går hur allvarligt det är, kan så att säga akvariet dela sig längs en spricka så finns det ju en potential till katastrof.

Bästa reparation är naturligtvis ny bottenruta. Det är dock bängligt att byta och inte helt billigt heller. Helt klart går det att fixa till det så det blir tätt och säkert med att lägga i diverse i karet men det kräver lite eftertanke så det blir bra. Det går ju att skära rent för gammal silikon inuti och lägga i en ny botten som skärs till med några mm glapp runt om så det går att få ner en ordentlig limfog. Mindre än sex mm glas är ju inte att tänka på, kanske 8 mm och då i två halvor för att få det hanterligt.

Jag skulle föreslå följande, du gör ordentligt rent och tar bort all gammal silikon inne i karet. Sen limmar du i sex mm glas i två halvor med en såpass fog att du får ner lim ordentligt. Sen limmar du som förstärkning en list på t ex 6 x 50 eller gärna tjockare runt om längs sidorutorna för att säkert hålla ihop det. Avsluta med att foga alla kanter ordentligt. Det där skall funka men det blir en del arbete och det är väldigt viktigt att du gör dig noga med rengöring och fogning.
#11 - 15 oktober 2012 10:24
Lagt in en bild på sprickorna http://dayviews.com/anne445/510371178/ Så är det lättare för er kunniga att se hur det ser ut och vad lämpligaste åtg är. Lägger inte ner flera tusen på det. Har en glasskiva jag kan be en glasmästare skära till om det duger.
#12 - 15 oktober 2012 10:35
okej det där ser inte bra ut alls. du bör byta hela rutan. bottenglaset brukar vara tjockare än resten av karet ( men inte alltid)
är det ett ramkar? annars är det ju lätt att byta själv
#13 - 15 oktober 2012 10:56
Japp det är ram.
#14 - 15 oktober 2012 11:01
Jag har ju lagat värre än så med iläggskivor. Men, just det, är det ett ramkar så glöm det där med att byta bottenskivan, du har med största säkerhet sönder fler rutor om du försöker få isär det och det blir bara dyrt och krångligt. Ramkar är det iläggskiva som gäller i men sen är det ju det problemet att botten inte har stöd där som på ett helglas så du måste dimensionera så det inte knäcks. T ex 2 x 6 mm iläggskiva, det blir starkt nog utan att bli ohanterligt att lägga i. Det är viktigt då att det är helt rent mellan glasen så det får ordentligt stöd mot varann.
#15 - 15 oktober 2012 11:09
Så rengöra noga. Lägga i en minst 8mm glasskiva som täcker över alla sprickorna och den ska vara 2 mm mindre runt sidoglasen och silikon så borde det bli bra eller?
#16 - 16 oktober 2012 16:34
En undran till räcker det att inläggsskivan täcker halva bottnen eller måste den vara över hela?
#17 - 16 oktober 2012 17:21
Täcka hela botten blir ju säkrare men är det en skada i en kant så räcker det väl i o f s att täcka den delen, dock med mycket god marginal i så fall. Det man får titta på också är ju om det finns sprickor eller början till sprickor som skulle kunna tänkas löpa iväg och hamna utanför det som man täckt. I så fall kan man ju möjligen borra sprickorna för att stoppa dem men då tror jag ärligt talat att det är mindre besvär att täcka hela botten.
#18 - 16 oktober 2012 17:44
Alla sprickorna går ändan ut i en kant så ingen kan fortsätta. Hela karet är 200cm långt och sprickan inåt går ca 50 cm (se bilden) så tänkte ta en ett glas på 80 långt. Glaset blir ju mer än dubbelt så dyrt om jag ska lägga ner det i hela plus att det sitter dit limmat två glaslängder uppe på tvärsöver. förmodligen för att avlasta fram och bakskivorna så inte dom ger sig. Blir ju rätt mycket jobb om man ska ta bort dom också.
#19 - 16 oktober 2012 18:50
Lite jobb med att ta bort någon list etc är ingenting mot jobbet att köra alla möbler till återvinningen, riva upp golven då de är gravt fuktskadade etc etc.

Trevligt att kunna sova gott och inte vakna blöt...
#20 - 16 oktober 2012 19:35
Det är inte fråga om lite jobb med att ta bort nån list för att byta ruta i ett ramkar, snarare handlar det om att slå ut alla rutorna och byta dem, det är enklast eftersom det ändå brukar sluta åt det hållet. Och då är det billigare att köpa ett nytt. Jag har lagat diverse skador och jag tycker det är synd att slänga nåt som det med en mindre insats går att få att fungera igen. Fast man måste tänka efter och göra sig noga, då funkar det.
#21 - 17 oktober 2012 05:55
En sak är säkert. Jag lagar det i garaget (inget riktigt golv där) och fyller det där och låter det stå någon dag. bara för att se så det håller. Funderar även på att lägga någon typ av underlag som går från väggen och ner på golvet och under ställningen så om olyckan är framme rinner vattnet ut på vår heltäckmatta. Istället för att rinna in i väggen...
#22 - 25 oktober 2012 08:52
Jaha Då var detta lilla problem löst. Fick tag på ett billigt kar på blocket :) Billigare än att laga samt jag kan sova tryggt på natten.

Annons