laga akvarium (bild)

#1 - 8 januari 2010 16:22
Hej!

Alla vet att jag haft ett akvarium stående i typ ett halvt år!
Nu när det flyttades till den nya lägenheten så råkade vi drämma in karet i stentrappen. [:(!] En flis på ca 10 cm gick av i ena hörnet och lite småkrafs sitter kvar i silliconet så totalt är skadan ca 15 hög på akvariets kortsida.
Den syns inte igenom det 12mm (eller 10mm, minns inte) tjocka glaset.

Jag har efterlyst lite hjälp i min prjekttråd men kan tänka mej att ingen längre läser den eftersom den går OT hela tiden. :p:d
så jag lägger upp en ny tråd om denna lilla (stora?) skada.

Vet inte riktigt hur jag ska göra, måste iaf förstärka det på nåt vis.
Ska jag använda glasplattor och sillicon? nån sa epoxy:confused:
Ska detta ske på in eller utsidan av akvariet.
Om jag gör det från insidan, måste jag pilla bort den silliconen som redan sitter där?

Tack för svar (vill komma igång så fort som möjligt!:))
#2 - 8 januari 2010 16:30
det där är ju ingen större fara om man inte nojar, har haft akvarier igång som sett värre ut...

annars är det bara att byta rutan och limma om eller limma som ett "L" på in- eller utsidan av hörnet, inte jättesnyggt, men det fungerar
#3 - 8 januari 2010 16:33
Kan du inte kolla med närmaste glasfirma och höra vad de säger. De kanske har något bra glaslagningskit?
#4 - 8 januari 2010 16:43
hej!
titta i början av min tråd. var tvungen att laga mitt med nämligen. se om du kan få lite tips där.
jag köpte akvariesilikon o gick ner till glasmästaren o fick en bit 10 mm glas för 50 spänn. (kapade till mina täckglas också så du får det säkert billigare)

hade också slagit av en glasflisa på utsida o där la jag silikon över, mest estiskt och en liten tanke om att det skulle hjälpa att hålla ihop glaset (???)

http://www.zoopet.com/forum/showthread.php?t=136379
#5 - 8 januari 2010 20:26
Sånthär är inte alltid så enkelt som man kan få försig...

Det som jag funderar på är hurvida det finns en början till spricka"stjärna" i glaset mot silikonet? Om så är fallet så är det bara att byta ut hela skivan, och se till att de blir rätt akvariesilikon(perrenator) för den vanliga är bara för upptill 60liter.

Finns det ingen spricka eller början till en mot insidan så kan det gå att rädda lite enklare, men de finns alltid alternativ.

Alt.1. Du måste döda av spänningen som kan finnas i glaset.
Slipa ner/runda av dom vassa/nya kanterna så dördar du startpunkterna för sprickor.
Problemet är att det även gäller för delen som är mot silikonen.
Man kan göra detta med ett lämpligt fint sandpapper, jag minns att jag använde ett våtsandpapper som kändes som strävt tyg.
Alternativt en dremmel med diamantspets, den kan vara lite bättre för att komma åt på silikonsidan.

Därefter så är det provfyllning som gäller.
Efter de så kan du fylla i lite kosmetiskt med silikon och även fixa eventuella skador på den gamla silikonen som kommit av slipningen.
Kom ihåg att rengöra ordentligt innan.

Alt.2. Byt ut hela rutan, gör det ordentligt med grundarbete o rätt material och låt de torka i en vecka.
Det behövs nästan när det handlar om så tjocka fogar.

Alt.3.Köp ett nytt akvarium.

Alt.4. Skaffa en reptil, du har ju redan ett terrarium.

;)Lycka till....

//NiXoN
#6 - 8 januari 2010 20:45
NiXoN skrev:
Sånthär är inte alltid så enkelt som man kan få försig...

Det som jag funderar på är hurvida det finns en början till spricka"stjärna" i glaset mot silikonet? Om så är fallet så är det bara att byta ut hela skivan, och se till att de blir rätt akvariesilikon(perrenator) för den vanliga är bara för upptill 60liter.

Finns det ingen spricka eller början till en mot insidan så kan det gå att rädda lite enklare, men de finns alltid alternativ.

Alt.1. Du måste döda av spänningen som kan finnas i glaset.

Slipa ner/runda av dom vassa/nya kanterna så dördar du startpunkterna för sprickor.

Problemet är att det även gäller för delen som är mot silikonen.

Man kan göra detta med ett lämpligt fint sandpapper, jag minns att jag använde ett våtsandpapper som kändes som strävt tyg.

Alternativt en dremmel med diamantspets, den kan vara lite bättre för att komma åt på silikonsidan.

Därefter så är det provfyllning som gäller.

Efter de så kan du fylla i lite kosmetiskt med silikon och även fixa eventuella skador på den gamla silikonen som kommit av slipningen.

Kom ihåg att rengöra ordentligt innan.

Alt.2. Byt ut hela rutan, gör det ordentligt med grundarbete o rätt material och låt de torka i en vecka.

Det behövs nästan när det handlar om så tjocka fogar.

Alt.3.Köp ett nytt akvarium.

Alt.4. Skaffa en reptil, du har ju redan ett terrarium.

;)Lycka till....

//NiXoN

Vad har jag gjort för att förtjäna detta?!!!

Det 2 sista alternativen låter ju bäst faktiskt har ju alltid velat ha en varan.
Är väldigt sugen på en leguan igen... men mest sugen på akvarium.

Jävligt surt! jag vet absolut inte vad jag ska göra!
Det är så otroligt nervöst att pilla med silliconfogen och glas och så kanske det ändå inte går. Det måste lixom funka på första försöket, jag kan inte provfylla
har du byggt akvarier nixon? kan du inte komma hit och laga mitt?
Jag bjuder på kaffe, lakritz och finska pinnar:p

Jag har skickat iväg ett mejl till globefish med bilder på skadan och jag hoppas dom svarar.
Det kanske är lättast att byta ut skivan? (om nån annan gör det åt mej) för då blir det ju BRA. ingen läskig spänning, inga mystiska sprickor som kryper upp genom rutan.

Vad kostar en 200x12x70 cm glasskiva??
#7 - 8 januari 2010 20:49
Jag trodde i min enfald att de var en kortsida, är det en långsida så skulle jag nåta ett proffs göra de hela.

Men hur illa är det? Har du flera sprickor på skivan eller har det bara lossat en flisa?

//NiXoN
#8 - 8 januari 2010 21:31
NiXoN skrev:
Jag trodde i min enfald att de var en kortsida, är det en långsida så skulle jag nåta ett proffs göra de hela.

Men hur illa är det? Har du flera sprickor på skivan eller har det bara lossat en flisa?

//NiXoN

jag skrev ju att det var på kortsidan... glömde skriva att det var på långsidans glas fast på kortsidans sida:confused:

Ja det sitter ju som sagt fast lite småflisor där den stora flisan satt.
Men ingen sprica. bara det som syns på bilderna och det är ju bitar som sitter relativt löst.
#9 - 8 januari 2010 23:05
karrokaja skrev:
jag skrev ju att det var på kortsidan... glömde skriva att det var på långsidans glas fast på kortsidans sida:confused:

Ja det sitter ju som sagt fast lite småflisor där den stora flisan satt.

Men ingen sprica. bara det som syns på bilderna och det är ju bitar som sitter relativt löst.

Lugn, limma med silicon eller med två komp epoxy detta ger sig aldrig med denna lilla flis

lycka till

Mvh
Stefan
#10 - 8 januari 2010 23:14
Det där är ju bara en liten flisa i ytterkanten, kleta på silikon för att få fast det hela. Är det bara en "flisa" behöver det inte vara så komplicerat.
#11 - 8 januari 2010 23:17
Mella skrev:
Lugn, limma med silicon eller med två komp epoxy detta ger sig aldrig med denna lilla flis

lycka till

Mvh

Stefan

Sultanen skrev:
Det där är ju bara en liten flisa i ytterkanten, kleta på silikon för att få fast det hela. Är det bara en "flisa" behöver det inte vara så komplicerat.

Är ni dunder på att det håller?? alltså 110% ??

Pajjar det så vet jag vem jag ska ringa och få ersättning samt uppbärningshjälp av det nya karet:p
#12 - 8 januari 2010 23:26
karrokaja skrev:
Är ni dunder på att det håller?? alltså 110% ??

Pajjar det så vet jag vem jag ska ringa och få ersättning samt uppbärningshjälp av det nya karet:p

Japp, bara lugn ta detta med epoxy först, (lite på skälva flisen) sedan gå över med silicon.

än en gång lycka till.....
#13 - 8 januari 2010 23:39
men det där som nixon sa då. att man måste slipa till dom vassa kanterna så att man "dödar" dom. att det inte börjar spricka upp mer sen när jag fyller på med vatten.

Och dom flisorna som sitter i sprickan? ska jag pilla ut dom för att sedan limma tillbaka dom med epoxy (vart köper man epoxy)
Och hur förhåller sej sillicon till epoxy??
#14 - 8 januari 2010 23:55
Tror det blir bättre att du försöker få hem en glasmästare som tar en titt istället för att få tips via forumet. Visst tips kan du få, men att få det kollat av en som jobbar med glas är nog att föredra ändå tycker jag.
#15 - 9 januari 2010 00:11
mjo du har nog rätt och karet var ju så jävla bökigt att få in så att ta ut det lite snabbt och provfylla kan jag inte... det måste lixom hålla tätt från början:/
#16 - 9 januari 2010 00:23
har du en pump med bra fart i och en slang ut i badrummet så kan du fylla och vara beredd på att pumpa ut allt om den börjar läcka. Handukar och några hinkar kan vara bra att ha till hands oxå :p
#17 - 9 januari 2010 00:32
bong>> Funkar ju om det sipprar/läcker lite i fogen men ingen bra lösning om det säger pang när karet börjar bli fullt hela vägen upp....

Karrokaja>> Lider med dig! Hoppas något proffs kommer fram till en bra lösning.
#18 - 9 januari 2010 00:34
är du seriös nu???för jag är en sån som vänjer mej vid skadan och snart kommer jag väl peta in bomull eller tejpa med alround-tejpen och tro att det inte kommer läcka.
Jag tror inte att det kommer att läcka men jag tror att det KAN vara försvagat och kolapsar allt utan förvarning. säkert när jag är på jobbet, så byggjobbarna som rensar upp efter branden på undervåningen får det härligt blött i nacken.

Imorrn (idag!) ska jag till hornbach... nån som vet om det finns ett mirakelmedel där som jag kanske kan köpa hem??
#19 - 9 januari 2010 00:36
Peter1904 skrev:
bong>> Funkar ju om det sipprar/läcker lite i fogen men ingen bra lösning om det säger pang när karet börjar bli fullt hela vägen upp....

Karrokaja>> Lider med dig! Hoppas något proffs kommer fram till en bra lösning.

Ja det är otroligt frustrerande!! har väntat ett halvår på att komma igång och så går skiten sönder:([:(!]

Men jag slapp det traumatiska som johanski var med om, så lite tur i oturen... eller nää. bara otur!
#20 - 9 januari 2010 00:40
Spontant tycker jag inte skadan ser så farlig ut men det är svårt att se på bilderna. Hoppas du kan få dit någon glaskunnig (glasmästare/akvariebyggare) som kan undersöka karet på plats och förhoppningsvis komma fram till någon enkel och bra lösning.

Lycka till!
#21 - 9 januari 2010 00:42
Tror inte heller att det är nån fara men man kan inte vara 100% säker... glas är ett lurigt material ibland. specielt under tryck. tar inga risker lixom...
#22 - 9 januari 2010 08:46
Hej Karro!
R har en lösning, han ska få berätta :
R här:
Sätt fast den trasiga biten där den ska sitta.
Sen på insidan så stoppar du ner som en halv låda (se min otroliga paint skiss :d) Så det är alltså tre glas bitar som du silikonar ihop, stoppar ner och sen silikonar fast i det trasiga hörnet. En glasmästare borde kunna skära till ett par glasbitar mot en påse hemma bakade bullar. Har du ett gammalt akvarium så kan du ju ta en av dom rutorna så behöver du inte baka lika mycket.
[ATTACH]26368[/ATTACH]

Har aldrig gjort detta men det känns som det borde funka. Experterna får väl tycka till.
#23 - 9 januari 2010 09:55
Hej Karro!
Vad jag kan se är ju inte limytan mot långsidan påverkad. Kan inte se att detta skulle vara någona fara map läckage. Gör du som Nubi föreslår så håller det garanterat.
#24 - 9 januari 2010 18:19
GöranE skrev:
Hej Karro!

Vad jag kan se är ju inte limytan mot långsidan påverkad. Kan inte se att detta skulle vara någona fara map läckage. Gör du som Nubi föreslår så håller det garanterat.

som Nubis hane föreslår ;)
Han har sina ljusa ideér och han är service injengör, han kan se möjligheter i nästan alla omöjligheter :)
#25 - 9 januari 2010 18:21
Jag hade vågat köra på den lösningen i alla väder förutsatt att bilderna på skadan talar sanning :)
#26 - 9 januari 2010 20:16
Sultanen skrev:
Jag hade vågat köra på den lösningen i alla väder förutsatt att bilderna på skadan talar sanning :)

och vad skullle vara osannt i bilden?? du menar att det kanske finns en osynlig skada??

Jag mejlade en akvariebyggare idag (globefish) och han sa att det inte så bra ut.
Han sa att jag lika gärn kan köpa ett nytt kar:( och att denna skada går på hemförsäkringen:)

men egentligen vill jag bara komma igång! ska jag ta glasmästar hjälp och få det proffsigt gjort, vill nån komma och fixa det åt mej eller ska jag börja dissla med försäkringsbolaget:confused:
#27 - 9 januari 2010 20:29
Lite fler bilder så är det lättare att bedömma, tror inte på några spänningar som uppstått i glaset efter smällen, silikonet är riktigt flexibelt vilket borde ta ut allt sånt.

På bilden ser det inte ut som om sprickan går in nämnvärt mycket i silikonfogen, gör den inte det skulle jag helt ärligt tro att det inte spelar någon roll huduvida du sätter tillbaka den avslagna biten eller ej. Är det bara som det ser ut att den bara går precis in till silikonfogen hade jag limmat på biten som lossnat med silikon för syns skull samt slängt på en rejäl fog inne i karet bara för att stärka upp det hela.

Vill du känna dig helt säker kan du göra som Nubi föreslår och limma i tre små glasbitar för att stärka upp hörnet men det känns overkill om inte skadan är mer omfattande än det ser ut.

Så, fler bilder :)
#28 - 9 januari 2010 20:54
i will, fler bilder i bättre ljus!! kärde ju med blixt och det blev ju skitfult!

Jag ska bara för över lite bilder i datorn och lägga upp lite i min asien tråd:P
#29 - 10 januari 2010 00:24
Ska man ha minsta chans att rättvist bedöma skadan på foton så behövs det bilder bakifrån också (annars kan man aldrig bilda sig en tredimensionell bild av skadan), vilken innebär att du får flytta ut karet från väggen så att du kan ta bilder från flera vinklar.
#30 - 10 januari 2010 00:33
men det syns bara från ett håll ju! Eller så är det jag som är kraftigt körd i huvudet:P
Amen jag ger det ett försök då;)
#31 - 10 januari 2010 00:56
karrokaja skrev:
men det syns bara från ett håll ju! Eller så är det jag som är kraftigt körd i huvudet:P

Amen jag ger det ett försök då;)

Det är möjligt att skadan inte syns från andra hållet (långsidan) men hur vet vi det som bara får foton från kortsidehållet?

Ifall den inte syns från långsidan så är det ju positivt! Då är skadan troligen väldigt ytlig och troligtvis inte så allvarlig. :)
#32 - 10 januari 2010 01:04
och såklart hade du rätt!!! det syntes ju från andra sidan.
Sorry min stofila sida gjorde sej påmind, hoppas ni kan få ett bättre perspektiv på skadan nu då...

såklart skar jag mej på glaset!!![:(!] inte me flit dåra...
#33 - 10 januari 2010 01:36
Ser ytligt ut.

Själv hade jag slipat till brottytan med ett bryne e.d., slängt i sand och inredning och börjat fylla upp med vatten! :)
#34 - 10 januari 2010 01:41
Tuta och kör hade jag i alla fall gjort utan tvekan, karet är ju bara kantstött! Hade nog silikonat på glasbiten som åkte av alt. som Peter säger slipat av kanterna, beroende på vad du tycker är smidigast.
#35 - 10 januari 2010 01:42
ok... kan meddela också att jag mätte djupet på sprickan och den är, på det djupaste stället. 5mm. glaset är 11mm tjockt.

Om jag ska förstärka på insidan (så som nubis hane skrev i några inlägg tidigare)
Måste jag ta bort fogen som sitter där, eller räker det med att tvätta och sen kladda på nytt? då ligger ju inte glaset ålant på akvarieväggen... hmm...
#36 - 10 januari 2010 01:43
Sultanen skrev:
Tuta och kör hade jag i alla fall gjort utan tvekan, karet är ju bara kantstött! Hade nog silikonat på glasbiten som åkte av alt. som Peter säger slipat av kanterna, beroende på vad du tycker är smidigast.

Får väl lite på vad ni säger... det lösa bitarna då? pilla bort/sitta kvar?

Slippa dom kanterna som man kommer åt? för det finns en vass kan under silliconet också.. som nixon sa så kan det fårtsätta att spricka om kanterna är vassa.
#37 - 10 januari 2010 01:51
Min uppfattning är att alla sprickor som finns måste slipas ner och rundas av, annars finns det risk att det fortsätter att spricka där när det belastas.

Om det finns lösa bitar så hade jag pillat bort dom för att komma åt att slipa skadan.

Men bjud gärna in någon glasmästare på lite kaffe och fika och be honom/henne kolla på karet.... :)
#38 - 10 januari 2010 01:55
jag känner ju en glasmästare! han är om man krånglar till det som FAN en avlägsen lossas släkting faktiskt:P

Men du menar och den vassa kanten som sitter in mot silliconet? då måste man
(om jag inte tänker fel, vilket händer väldigt ofta) skära bort lite sillicon:/
#39 - 10 januari 2010 02:00
Svårt att se på bilderna exakt hur skadan ser ut.

Tycker att du skall klä upp dig och gå och flörta lite med din glasmästare och se till så han följer med dig hem..... :)
#40 - 10 januari 2010 02:03
Nej Karro, jag vill verkligen inte att min olycka ska upprepa sig. Gör om, gör rätt. Kontakta försäkringsbolaget och säg att det uppstod en skada under frakten. Även om karet KANSKE inte går sönder så lär du sova mycket bättre om du får ett nytt kar på försäkringen. Prova ring iaf. Det är ingen liten skada tycker jag, och du har ju pratat med folk som lever på att göra akvarium.
#41 - 10 januari 2010 02:07
fan detta är irriterande! Jag vill ju börja, men jag vill inte börja med att torka vatten och få min lägenhet uppriven.
Får väl flörta med glasarn då.
jag pratar med honom på måndag så uppdaterar jag här sen vad lösningen blir.
Sålänge får väl skiten samla damm.

Gonatt sleep tight everybody!
#42 - 10 januari 2010 02:08
Försäkringsbolaget, dude.
#43 - 10 januari 2010 02:09
varför? krångligt ju! eftersom det hände utanför lägenheten:/ haha
#44 - 10 januari 2010 02:16
Om man har drulle/allrisk-tillägg på sin hemförsäkring så brukar det även täcka skador vid in- och ut-flyttning av bohag. Ifall du har detta tillägg så är det bara att ringa försäkringsbolaget.

Att betala självrisken för att få ett helt nytt kar levererat hem är ju inte direkt någon dålig deal.

Godantt allihop!
#45 - 10 januari 2010 02:21
Ok... jag ska snacka med dom. hoppas dom nappar...
#46 - 10 januari 2010 07:32
Hoppas verkligen du får rätt hjälp nu dvs cash och köpa en ny burk.
Dock så är säkert självrisken 1500:- beroende på bolag klart.
Vår hemförsäkring i folksam med drulle eller allrisktillägg ska ha 1500:-
Den täcker dock ALLT som blir förstört om det skulle gå sönder här hemma , till o med fiskarna så länge dom finns dokumenterade med bilder.
Försök att få ett nytt kar den vägen även om det känns surt men bättre att vara säker.
#47 - 10 januari 2010 10:32
drd skrev:
Vår hemförsäkring i folksam med drulle eller allrisktillägg ska ha 1500:- Den täcker dock ALLT som blir förstört om det skulle gå sönder här hemma , till o med fiskarna så länge dom finns dokumenterade med bilder.

Ursäkta om jag kapar tråden här men är du verkligen säker på att Folksams försäkring täcker allt det du skriver? Jag beställde själv denna försäkring förra veckan efter ett samtal med deras säljare men när jag nu läser villkoren för allriskförsäkringen står där uttryckligen "Kontanter eller djur omfattas inte. Vi ersätter inte skador genom påverkan av djur, stöld av cykel...".

Det lämnar ju en del övrigt att önska för en akvarist.
#48 - 10 januari 2010 10:54
hawkse skrev:
Ursäkta om jag kapar tråden här men är du verkligen säker på att Folksams försäkring täcker allt det du skriver? Jag beställde själv denna försäkring förra veckan efter ett samtal med deras säljare men när jag nu läser villkoren för allriskförsäkringen står där uttryckligen "Kontanter eller djur omfattas inte. Vi ersätter inte skador genom påverkan av djur, stöld av cykel...".

Det lämnar ju en del övrigt att önska för en akvarist.

Om du lägger till drulleförsäkringen som ett tillägg i din hemförsäkring så täcker det även fiskar och växter i karet. Drulle försäkringen täcker faktiskt i princip allt.
Pratade med dem för några veckor sedan om just detta.
#49 - 10 januari 2010 12:58
Javisst, så sade de till mig också men när jag läser villkoren för Allrisk-försäkringen (sk "Drulleförsäkring") så står där uttryckligen att djur eller skador orsakade av djur inte omfattas. Jag får ta ett snack med dem för att reda ut vad som avses.
#50 - 10 januari 2010 15:23
hawkse skrev:
Javisst, så sade de till mig också men när jag läser villkoren för Allrisk-försäkringen (sk "Drulleförsäkring") så står där uttryckligen att djur eller skador orsakade av djur inte omfattas. Jag får ta ett snack med dem för att reda ut vad som avses.

Posta i tråden igen när du får svar. :)
#51 - 11 januari 2010 12:30
Nu har jag pratat med säljaren på Folksam som även pratat med en skadereglerare. De menar att de aldrig kan kontrollera hur skadan uppstått på karet, dvs om en fisk förorsakat den genom att gräva under en sten, fastna i insuget m m, så försäkringen gäller. Skrivningen gällde mer direkta skador där t ex en katt eller hund klöser sönder en soffa.

Fisken i karet ersätter de aldrig men själva karet ersätts. Vattenskadorna går på ordinarie hemförsäkring.
Bilagor:
#52 - 11 januari 2010 12:53
Tack försvaret :)
#53 - 11 januari 2010 12:56
Hoppas du får till det :) med försäkring, glasmästare och akvariet!
Slipa bort kanterna på det skada delen och sen silikona :) Det är vad R säger att han hade gjort (och kört på hans lösning) om det är så att försäkringen strular.
#54 - 11 januari 2010 16:46
Ja har också folksams druller tillägg, men va ja kunde förstå så ersätter de inte de föremålet som är orsaken till skadan, tex akvarium om de läcker, vattensäng, vattenberedare etc.
#55 - 11 januari 2010 17:12
Många bud om den där försäkringen nu ju.
Till mig sa dom senast för ett år sen att jag skulle få ersättning för fiskar om jag hade dokumentation på dom, kort el. annat bildbevis.
Sa ju till dom att jag har rätt dyra fiskar som simmar här, zebrapleco,andra L-malar och diskus och annat.
Då sa dom att jag skulle få ersättning för dom upp till 30 k.
#56 - 11 januari 2010 17:16
drd skrev:
Många bud om den där försäkringen nu ju.

Till mig sa dom senast för ett år sen att jag skulle få ersättning för fiskar om jag hade dokumentation på dom, kort el. annat bildbevis.

Sa ju till dom att jag har rätt dyra fiskar som simmar här, zebrapleco,andra L-malar och diskus och annat.

Då sa dom att jag skulle få ersättning för dom upp till 30 k.

Jag fick samma svar för några veckor sedan
#57 - 11 januari 2010 17:16
CuRSeD skrev:
Ja har också folksams druller tillägg, men va ja kunde förstå så ersätter de inte de föremålet som är orsaken till skadan, tex akvarium om de läcker, vattensäng, vattenberedare etc.

Jodå, det gör de. Den vanliga hemförsäkringen täcker vattenskadorna på din bostad och ägodelar, tillägget för allrisk gör att du även får ersättning för akvariet. Om det sedan är värt drygt 400 per år plus självrisk att försäkra ett kar som kostar ~3000 kan man ju fundera på. Det beror ju helt på hur stort/många kar man har.
#58 - 11 januari 2010 17:18
MissB skrev:
Jag fick samma svar för några veckor sedan

Spännande. Den jag talade med sade uttryckligen att man inte fick ersättning för fiskarna, däremot täcker allrisken utrustning som går sönder.
#59 - 11 januari 2010 19:08
Jag har vesta, och vad dom ger ersättning för beror på hur olyckan uppstod. Om karet börjar läcka så ersätter dom vattenskadorna, men om man råkar ha i sönder karet själv med tex en slägga :D så ersätter dom även karet.
#60 - 12 januari 2010 12:51
Usch. Aldrig att man skulle fylla upp det karet igen.

Då fick man knapra tyngre preparat för att sova ordentligt om natten.

Har kantstött ett kar själv och då var det en liten skärva på 1cm max där vattenlinjen skulle vara. Ingen tvekan om att karet skulle ut. Sålde det till nån med bättre nerver.
#61 - 12 januari 2010 13:05
Ja... försöker få tag på min försäkring...

Jag tycker också att det är bättre att vara på den säkra sidan... förmodligen håller det men man vet aldrig...
#62 - 11 februari 2010 13:56
nu har jag kagt ut skiten på blocket och fått pengar av försäkringen så jag köper ett nytt:P och denna gången är det byggarna som fraktar!!
#63 - 11 februari 2010 14:00
Tummen upp!
#64 - 11 februari 2010 14:13
karrokaja skrev:
nu har jag kagt ut skiten på blocket och fått pengar av försäkringen så jag köper ett nytt:P och denna gången är det byggarna som fraktar!!

Vad skönt att det ordnar sig! Då ser vi fram mot bilder på ett fyllt kar inom en snar framtid! :)

Hälsningar
Jennifer
#65 - 11 februari 2010 15:35
Sweet karro ! Då blir det ett nytt badkar snart då med lite sjyssta kort hoppas jag.
#66 - 11 februari 2010 15:38
absolut!! det skulle ta ca 10 dagar att få det klart sen vet jag inte om leveransen får det att dröja ytterligare.
Jag ska limma på BTN moduler... men jag uppdaterar när det finns nåt att uppdaterna;)
#67 - 11 februari 2010 17:15
Jag såg just annonsen på blocket! Skönt med en lösning från försäkringsbolaget i alla fall. Lite anticlimax kan jag tänka. en sådan liten händelse och så mycket stress det kan skapa.

Ser med spänning fram emot fortsättning på din projekttråd, men nu kanske det blir ett nytt projekt?
#68 - 11 februari 2010 17:18
Dre skrev:
Jag såg just annonsen på blocket! Skönt med en lösning från försäkringsbolaget i alla fall. Lite anticlimax kan jag tänka. en sådan liten händelse och så mycket stress det kan skapa.

Ser med spänning fram emot fortsättning på din projekttråd, men nu kanske det blir ett nytt projekt?

Nej fan det var inte kul. Men nu ligger den ute.. har redan 3 intresserade:P
funderar också på att slopa den gamla tråden då den är kraftigt söndertjatad;)
#69 - 12 februari 2010 02:55
Har du en spec på perennator nixon?
#70 - 12 februari 2010 05:59
Jag har haft dom men blåste datorn ett tag sen, sorry...
Det går nog att hitta med lite googlande;)

//NiXoN

edit; hittade en pdf på tyska, hoppas de hjälper.
http://www.plaschna.de/cms/usr_files/PERENNATOR%20Aquariumsilikon.pdf
#71 - 12 februari 2010 10:32
Lägger mig i försäkringsfrågan lite. Måste bara säga att jag aldrig kommer byta från Länsförsäkringar. Dom står för precis allt när detta händer och till en självrisk på bara 800:-. Jag var med om en kraftig smäll när mitt 720 sprack. Dom bad mig skriva ner allt som hade gått sönder och fiskar som dött, kvitton skulle jag skicka med om det fanns. Jag fick ut allt jag bad om plus lite till ;)
#72 - 12 februari 2010 11:44
Lägger mig i försäkringsfrågan lite. Måste bara säga att jag aldrig kommer byta från Länsförsäkringar. Dom står för precis allt när detta händer och till en självrisk på bara 800:-. Jag var med om en kraftig smäll när mitt 720 sprack. Dom bad mig skriva ner allt som hade gått sönder och fiskar som dött, kvitton skulle jag skicka med om det fanns. Jag fick ut allt jag bad om plus lite till ;)

Börjar ångra att jag inte tog länsförsäkringar... dom verkar ärliga i första hand och vinstgående i andra hand... det bolaget jag har nu räknar ut om det finns nått att få pengar på, finns det inte det så är det sak samma.

Jag ska byta!!
#73 - 12 februari 2010 12:26
karrokaja skrev:
Börjar ångra att jag inte tog länsförsäkringar... dom verkar ärliga i första hand och vinstgående i andra hand... det bolaget jag har nu räknar ut om det finns nått att få pengar på, finns det inte det så är det sak samma.

Jag ska byta!!

DUKTIG KICKA :P
så kan du ta sönder karet en gång till ;)
#74 - 12 februari 2010 12:31
Precis haha!! men snart är det sålt... killen som intresserad verkar vara en fixare av redigt slag så han kommer nog att köpa skiten.. eller så backar han ur i sista sek då jävlar!!
#75 - 12 februari 2010 12:34
karrokaja skrev:
Precis haha!! men snart är det sålt... killen som intresserad verkar vara en fixare av redigt slag så han kommer nog att köpa skiten.. eller så backar han ur i sista sek då jävlar!!

Han kommer (hoppas jag)
Vore skönt att bli av med skitet, eller hur??
#76 - 12 februari 2010 20:54
Hade du bott närmare härliga Göteborg så hade det redan ståt i mitt stora rum:D

Lycka till med det nya!
#77 - 13 februari 2010 04:22
nixon, skillnaden i specarna mellan perennator och sikasil-e är marginella till skillnad mot priset..
#78 - 13 februari 2010 10:59
Jag vet, orsaken till att jag rekomenderar Perrenator är att den används till större byggen av proffs.
Vissa av dom andra akvariesilikonerna har en liten "extra" text på tuben där det står att den inte skall användas till kar över 60liter...
Inte för att jag tror att det gör någon större skillnad i verklighten, men för en nitisk försäkringsman så kan det betyda allt;)

Jag har dock ingen utbildning för att beräkna materialhållbarheter så det känns bättre att rekomendera något man vet att funkar.

//NiXoN

Annons