Sånthär är inte alltid så enkelt som man kan få försig...
Det som jag funderar på är hurvida det finns en början till spricka"stjärna" i glaset mot silikonet? Om så är fallet så är det bara att byta ut hela skivan, och se till att de blir rätt akvariesilikon(perrenator) för den vanliga är bara för upptill 60liter.
Finns det ingen spricka eller början till en mot insidan så kan det gå att rädda lite enklare, men de finns alltid alternativ.
Alt.1. Du måste döda av spänningen som kan finnas i glaset.
Slipa ner/runda av dom vassa/nya kanterna så dördar du startpunkterna för sprickor.
Problemet är att det även gäller för delen som är mot silikonen.
Man kan göra detta med ett lämpligt fint sandpapper, jag minns att jag använde ett våtsandpapper som kändes som strävt tyg.
Alternativt en dremmel med diamantspets, den kan vara lite bättre för att komma åt på silikonsidan.
Därefter så är det provfyllning som gäller.
Efter de så kan du fylla i lite kosmetiskt med silikon och även fixa eventuella skador på den gamla silikonen som kommit av slipningen.
Kom ihåg att rengöra ordentligt innan.
Alt.2. Byt ut hela rutan, gör det ordentligt med grundarbete o rätt material och låt de torka i en vecka.
Det behövs nästan när det handlar om så tjocka fogar.
Alt.3.Köp ett nytt akvarium.
Alt.4. Skaffa en reptil, du har ju redan ett terrarium.
;)Lycka till....
//NiXoN
Vad har jag gjort för att förtjäna detta?!!!
Det 2 sista alternativen låter ju bäst faktiskt har ju alltid velat ha en varan.
Är väldigt sugen på en leguan igen... men mest sugen på akvarium.
Jävligt surt! jag vet absolut inte vad jag ska göra!
Det är så otroligt nervöst att pilla med silliconfogen och glas och så kanske det ändå inte går. Det måste lixom funka på första försöket, jag kan inte provfylla
har du byggt akvarier nixon? kan du inte komma hit och laga mitt?
Jag bjuder på kaffe, lakritz och finska pinnar:p
Jag har skickat iväg ett mejl till globefish med bilder på skadan och jag hoppas dom svarar.
Det kanske är lättast att byta ut skivan? (om nån annan gör det åt mej) för då blir det ju BRA. ingen läskig spänning, inga mystiska sprickor som kryper upp genom rutan.
Vad kostar en 200x12x70 cm glasskiva??