Laetacara thayeri / Rödbukad flaggciklid

#1 - 8 februari 2009 11:35
Någon med erfarenheter av Rödbukad flaggciklid? Sökt en del i forumet men inte hittat så mycket.

Planerar att köpa ett par VF till mitt 400L där de skall få gå med ett stim VF Corydas, 2st L-malar och ett större stim Kardinaltetror.

Eventuellt är det bättre att köpa en liten grupp och låta dem para ut själva?

Någon som vet mer om Rödbukad flaggciklider? :)
#2 - 8 februari 2009 11:56
Det är en relativt snäll ciklid som inte gräver så mycket. Jag hade ett par i ett 200-liters akvarium där de lekte. Lite svårt att dra upp yngel bara.
Om affären säkart kan avgöra att det är ett par så tycker jag att du skall köpa det.
#3 - 8 februari 2009 14:04
Tack Guy, låter ju lovande. Jag tänkte åka ner till dina trakter i slutet av veckan (Åleds), är ju så att om man söker kvalité får man ju vara beredd att åka en bit?! ;)
#4 - 8 februari 2009 15:04
Janne brukar vara duktig på att se kön på ciklider. Fattar inte mycket när han skall förklara skillnaderna på könsöppningarna.
#5 - 9 februari 2009 05:49
:D
Laetacara thayeri är relativt lätt lekt men den klarar inte av att vårda sina yngel om man har för stridiga fiskar i samma kar.
Laetacara flavilabris är annars ett bra alternativ och brukar finnas i handeln ibland.
Båda arterna förväxlas tyvärr och de verkar inte som de kan leka med varandra heller.
Flavilabrisen är dock lite mera framåt som fisk och har vad jag tycker bättre yngelvård än thayerin.
#6 - 9 februari 2009 21:15
:D

Laetacara thayeri är relativt lätt lekt men den klarar inte av att vårda sina yngel om man har för stridiga fiskar i samma kar.

Laetacara flavilabris är annars ett bra alternativ och brukar finnas i handeln ibland.

Ok, intressant. Skall ta och läsa på lite om flavilabris ikväll då. :)
#7 - 10 februari 2009 18:06
Tycker att flavilabrisen är grymt snygg samt har ett relativt intressant lekbeteende.
Har ett lekpar av flavilabrisen och även thayerin och bådas avkomma är lätt sålda.
Dock så är de inte vanliga i handeln och de som finns har oftast varit/är VF.

Har faktiskt nästan hela Laetacara familjen på odling och de är helt fantastiska.
Speciellt de små arterna som funkar med det mesta i fisk väg, de stora käkar sällan fisk men det förekommer om fiskarna är väldigt små.

Har med framgång haft kardinal tetror och guppys o korallplatys med dem utan några förluster.
Samtliga vill ha måttlig belysning och bra med växter samt gärna sandblandat substrat.
Enstaka rötter funkar också, dock så verkar de växa fortare om de går i lite hårdare vatten.
#8 - 10 februari 2009 19:21
Ok, spännande. Som det ser ut just nu blir det nog ett par Laetacara thayeri (om det finns några fina kvar förstås). Skall bli riktigt spännande att ge sig i kast med nya arter! :D
#9 - 10 februari 2009 19:58
Flavilabrisen tenderar väl att fenbita nåt grymt inom egna arten?
#10 - 11 februari 2009 17:50
Jag har aldrig varit med om att de fenbiter varandra så att säga.
Det gäller flavilabrisen då.
Fulvipinnisen har jag dock sett att de naggar lite i fenorna på varandra ibland.

Enklast är att ha ett par och sen snälla/sävliga invånare.
#11 - 11 februari 2009 17:52
Så zebra ciklider är inga bra vänner bland laetacara släktet.

Nyckelhål och heros efasiatus samt severus funkar samt scalarer o i viss mån blåciklider.
#12 - 12 februari 2009 21:43
Köpte ett fint par idag, 150kr/st, på Åleds. Skrämda och något tagna efter nästan två timmar i bilen men jag tror de har återhämtat sig till imorgon! :)
#13 - 13 februari 2009 06:09
Trevligt.
Nu är det bara att lägga upp bilder.
#14 - 13 februari 2009 11:14
Jag har aldrig varit med om att de fenbiter varandra så att säga.

Det gäller flavilabrisen då.

Fulvipinnisen har jag dock sett att de naggar lite i fenorna på varandra ibland.

Enklast är att ha ett par och sen snälla/sävliga invånare.

Äh, jag skrev fel. Fulvipinnisen fenbiter menade jag.
#15 - 13 februari 2009 13:47
Laetacara thayeri -hona

Inte mycket till foto men de är rätt skygga just nu, blir nog bättre. :)
#16 - 13 februari 2009 22:49
Fortsättningen om mina thayeri följs nog bäst på bloggen http://www.zoopet.com/forum/blog.php?b=7630
#17 - 14 februari 2009 13:32
Snygga S-sund.
Hoppas du får lek på dem nu också.
#18 - 15 februari 2009 12:28
Se där ja, denna tråd hade jag missat helt[:o]

Men nu är jag med:)
#19 - 15 februari 2009 15:42
c90368- du är alltid välkommen:D
#20 - 16 februari 2009 21:19
c90368 skrev:
Se där ja, denna tråd hade jag missat helt[:o]

Man kan inte hänga med på allt ;)

Bortsett ifrån att två lysrör lagt av i karet (har två till) är det inga större förändringar. Honan är skyggare än hanen och han jagar dessutom undan henne så snart han får chansen men de är framme och äter bägge två vilket jag ser positivt på.
Hade jag haft chansen att ångra mig hade jag nog köpt fler men det är ju lätt att vara efterklok. Dessutom hade de bara en hona kvar på Åleds så...

Skall försöka ta något nytt foto närmaste dagarna.
#21 - 16 februari 2009 21:27
Ska lägga upp bilder på mina senare också, bara jag får tiden att räcka till.
#23 - 1 mars 2009 21:18
Fortsättning i bloggen... http://www.zoopet.com/forum/blog.php?b=7672
#24 - 4 mars 2009 13:53
Hej!

Jag har just köpt en trio som bör vara L. flavilabris. Hur kan jag se skillnad på dessa och Thayeri. Några tipps om hur man får dem att trivas och leka är också välkommna.

mvh

olof
#25 - 4 mars 2009 14:17
Enklast är att kolla på fishbase.se
http://www.fishbase.se/Summary/speciesSummary.php?ID=26730 flavilabris
http://www.fishbase.se/Summary/speciesSummary.php?ID=26728 thayeri

Skrev förrut i ett inlägg att flavilabris o thayeri inte leker med varandra, nu har jag lyckats iallafall med äggläggningen(får se om jag får några hybrider).
Läste i övrigt en artikel om att någon tysk tydligen lyckats få fertila hybrider mellan flavilabris och dorsigera med fantaktiska lekfärger.

Växter typ vallisinera, java ormbunke, echinodorus bleheri.
Kanske någon stor rot, samt några mindre kullerstenar eller ett stenröse.
Sand(sättsand) eller finkorning engelsksjösten.
Mata med frysta mygglarver och även mysis, bosmider, cyklops.
Även fling o granulatfoder funkar fint(helst med visst vegetabiliskt innehåll).

Lek temperatur runt 24-26grader, eventuell triggning med kallare delvattenbyte.
#26 - 4 mars 2009 21:15
Tack!

Det är ungefär de förhållanden jag har. Jag får invänta att de börjar visa sig mer innan jag vågar mig på att artbestämma dem.

mvh

olof
#27 - 17 mars 2009 17:27

Skrev förrut i ett inlägg att flavilabris o thayeri inte leker med varandra, nu har jag lyckats iallafall med äggläggningen(får se om jag får några hybrider).

Läste i övrigt en artikel om att någon tysk tydligen lyckats få fertila hybrider mellan flavilabris och dorsigera med fantaktiska lekfärger.

Skall bli spännande att följa om det blir några hybrider. :)

Annons