Läcker värmaren?

#1 - 27 november 2005 19:35
Jag köpte ett begagnat akvarium igår och fick bl.a. en Thermal 50W värmare till. När jag startade upp akvariet idag hade jag i värmaren, men det blev 30 grader (!) så då tog jag upp den igen. Hade inga fiskar i...
Då såg jag att det var imma på INSIDAN av värmaren! Det kan väl inte vara normalt? Läcker den? Ska jag kassera den?
Behöver kanske ingen till det lilla 33-liters akvariet. Men skulle ändå vilja veta om den är OK och om jag kan använda den till ett annat kar.
#2 - 27 november 2005 19:42
Kassera den och köp en ny. Ingen stor kostnad. Du vill inte köra ner fingrarna i ett akvarium med en trasig värmare jag lovar dig!!!Livsfarligt!!!Håll inte på och snåla in på sådant. Kan bli det sista du gör!!
#3 - 27 november 2005 20:23
Tänk på att inte doppa ned värmaren längre an att toppen är över vattenytan brukar finnas en markering på de flesta värmare...
#4 - 27 november 2005 22:00
Vad kan hända?

[QUOTE=danturion]Kassera den och köp en ny. Ingen stor kostnad. Du vill inte köra ner fingrarna i ett akvarium med en trasig värmare jag lovar dig!!!Livsfarligt!!!Håll inte på och snåla in på sådant. Kan bli det sista du gör!![/QUOTE]

Ursäkta att jag bryter av tråden. Jag fattar att man inte ska leka med elektricitet och vatten, men jag har försökt inbilla mig att om fiskarna lever så kan det inte vara någon större fara att sticka ned handen pga el-fel. Jag har relativt nya värmare (endast i plastbaljorna som är utan lysrör) men jag sticker ibland ner handen utan att stänga av värmaren. Ska man sluta med det alltså?
#5 - 27 november 2005 22:29
[QUOTE=cobra]Tänk på att inte doppa ned värmaren längre an att toppen är över vattenytan brukar finnas en markering på de flesta värmare...[/QUOTE]

Men det är ju många som har värmaren horisontalt längst ner i akvariet! Det har jag sett på bild i akvarieböcker också.
Så de måste vara lodräta och toppen över vattenytan?

Precis som fisktjejen brukar jag inte heller stänga av värmare och pump när jag grejar i akvariet. Det kanske är våghalsigt???
#6 - 27 november 2005 22:31
Beror väl på fabrikatet.
#7 - 27 november 2005 22:54
Svar till Fisktjejen; Fiskarna är inte jordade, därför även en trasig värmare kan inte skada dem.
#8 - 28 november 2005 04:56
[QUOTE=cobra]Tänk på att inte doppa ned värmaren längre an att toppen är över vattenytan brukar finnas en markering på de flesta värmare...[/QUOTE]
är det 2 droppar på den så är den dränkbar.
är den märkt ip68 är den dränkbar under många år.
finns doppvärmare med en övre gräns(jäger till exempel) som funkar alldeles utmärkt även dränkta(jäger till exempel)
dock bör man tänka på att om inte alla så iallafall dom flesta doppvärmarna använder standard elsladd och dom är inte gjorda för undervattensbruk så dom stelnar med tiden för att till slut spricka men nåt jag fått höra här inne ska ta flera år.

[QUOTE=Fisktjejen]men jag har försökt inbilla mig att om fiskarna lever så kan det inte vara någon större fara att sticka ned handen pga el-fel. Jag har relativt nya värmare (endast i plastbaljorna som är utan lysrör) men jag sticker ibland ner handen utan att stänga av värmaren. Ska man sluta med det alltså?[/QUOTE]

en doppvärmare som är skadad läcker ingen ström pga att strömen tar enklaste vägen.
det vill säga genom värmetrådarna och ut genom sladden.
men om du sticker ner handen så kan strömen istället gå ut ur doppvärmaren genom dej och in i ett element som du kanske råkar vidröra eller en vattenslang.
kan räcka att du spillt lite vatten på golvet i värsta fall.

ska man va noga ska man stänga av doppvärmare filter och lysramp och all annan elutrustning man kan tänkas ha som har kontakt med vatten.

kan rekommendera jordfelsbrytare.
en jordfelsbrytare bryter strömmen när den går fel väg, dvs ut ur doppvärmaren genom dej ut i ett element till exempel.
#9 - 28 november 2005 05:11
spelar ingen roll om du spilt vatten på golvet
såvidare du inte haft så mycke vatten så parketten är genomåt ner till husgrunden

Samt vatten leder ström dåligt den går via metallen i värmaren
#10 - 28 november 2005 05:31
[QUOTE=mayday]spelar ingen roll om du spilt vatten på golvet
såvidare du inte haft så mycke vatten så parketten är genomåt ner till husgrunden[/QUOTE]
tänkt på att en del har akvariet i badrummet eller köket till exempel, sen går det vattenrör lite överallt i ett hus också så att säga att de inte spelar roll med spillt vatten låter i mina öron okunnigt.

Samt vatten leder ström dåligt den går via metallen i värmaren

vatten må leda ström dåligt men tillräckligt bra för man ska kunna få en stött av doppvärmare vilket vissa härinne har fått känna på.
har man i salt så leder bättre och kör man växtnäring till exempel tmg eller pmdd så leder vattnet ström ännu bättre.
#11 - 28 november 2005 06:35
Har haft doppvärmare som läckt in vatten men då gick proppen för att det blev kortis men det tog ett tag innan jag visste vad det var . Jag tänkte inte på en sån enkel sak som doppvärmare just då .
#12 - 28 november 2005 08:33
Det är två droppar på min doppvärmare. Jag testade den men nu verkar den inte funka, lyser inte längre. Så nu får det vara nog med experiment. Köper en ny.
Jag tycker doppvärmare är så långa, den till "stora" akvariet (70 l) fick jag lov att sätta horisontellt.
Den här är också för lång för detta akvarium (33 l). Ska se om jag får tag i en kortare, om det nu finns.
#13 - 28 november 2005 08:54
varför ska man chansa egntligen? hur jobbigt är det att dra ur sladdarna innan händerna åker ner i karet?
#14 - 28 november 2005 16:39
Men en mal då en mal är ju nästan alltid på botten så då borde dom vara jordade så se upp om du ser en död mal i akvariet.
#15 - 28 november 2005 16:44
[QUOTE=smurfmats]varför ska man chansa egntligen? hur jobbigt är det att dra ur sladdarna innan händerna åker ner i karet?[/QUOTE]
Där har vi en klok man!!
#16 - 28 november 2005 16:45
Grejen är inte att du riskerar få en stöt (även om det kan vara obehagligt) grejen är att fukt i värmaren = garanterat att bimetallbrytaren kommer att rosta fast i 'på' läget och döda din fisk.
Släng. Nu.
#17 - 28 november 2005 17:19
[QUOTE=smurfmats]varför ska man chansa egntligen? hur jobbigt är det att dra ur sladdarna innan händerna åker ner i karet?[/QUOTE]

har man jordfelsbrytare är det bara å trycka på en knapp så ser man samtidigt om jordfelsbrytaren funkar eller ej.
ett litet tryck på en annan knapp så startar man den igen.

själv tycker jag en jordfelsbrytare är en billig försäkring för att minska risken för en stöt.
tror jag gav 70kr för min.
#18 - 28 november 2005 17:22
Då är säkert jordfelsbrytare som behövs om den är så billig.
Bilagor:
#19 - 28 november 2005 23:23
sitter å tittar på mythbusters nu och där har dom precis slängt ner 4 elapparater i ett badkar och alla 4 hade mycket väl kunnat döda den som låg i badkaret.
hårtork brödrost locktång och nåt mer.

kanske inte riktigt för oss akvarister men ändock nåt man bör tänka på.

edit:
studsade in på mythbusters hemsida och hitta detta
http://dsc.discovery.com/fansites/mythbusters/photogalleries/bathtub/bathtub.html
#20 - 30 november 2005 17:46
Mythbusters det är ett riktigt roligt program.

Annons