Lacken smälter inte frigolit

#1 - 22 november 2007 09:01
Hej, Lackade på min bakgrund i förrgår, tänkte bara ha husfix och lacka på framsidan och sedan fästa frigoliten mot bakrutan.

Men när jag stog där och lackade tänkte jag att jag skulle prova myten om att lacken fräter frigoliten. Så jag smetatde på lack på en spillbit frigolit utan husfix på. Och jag har då inte märkt av nått frätande! Lacken jag använde var Nordsjö Epolan V Epoxi Lack...

Därför tänkte jag smeta in även baksidan på min bakgrund med lack och sedan fästa mot glaset med silicon eftersom jag antar att det fäster bättre med silicon.

Nån som vet bättre eller har nått fint tips att komma med?[:o]

Kram
#2 - 22 november 2007 10:01
Minns inte villken typ av epoxy (finns olika typer) men myten är sann. Det är helt ypperligt om man har en större behållare som man gör en mix på epoxy/frigolit och doppar ner föremål som man tex. vill ska vara vattentäta i smeten och låter sedan torka. Ungefär som en galvanizering på en bil man inte vill skall rosta.

//Camilla
#3 - 22 november 2007 10:31
Ok hände inte riktigt med där, menar du att frigoliten fräts sönder?

Jag smetade på rätt så rejält lager på min test-bit och jag märkte inget frätande, men den har ju bara stått 2 dagar så det kan kanske komma med tiden.
#4 - 22 november 2007 10:46
Nej, frigoliten smälter och blir flytande. Det sker rätt på en gång så att säga.

//Camilla

Annons