Läckande tetra ex 700 (ytterfilter)

#1 - 23 januari 2012 19:20
Tjenare!

Köpte ett begagnat tetra ex 700 idag, han som sålde det sa att det var o-ringen som läckte, men jag tror inte att det är den för den ser ok ut.

om man kör igång det läcker det inget, efter ett tag om man lutar det åt sidan läcker det.
Så det verkar som det kommer in vatten i "locket".
Någon stans läcker det men hittar inte vart.

Någon som har samma problem?
Har även kollat o-ringarna på ut och in suget.

Mvh/Fredrik
#3 - 23 januari 2012 20:22
Jag kan även tillägga att man får samma symtom och "primerpumpen" läcker i sin o-ringe eller tätpackning till dess hus, du får dela filtert helt för att komma år det.
#4 - 23 januari 2012 21:09
Jag har haft exakt samma problem med ett tetra-tec 700 och det slutade med att den fick en flygtur på 20m ner i en kontainer...
#5 - 23 januari 2012 21:23
ok tack för svaren, ska testa att skruva isär den och byta alla o-ringar... annars får jag ta och slänga den.
Betalade inte många kronor för filtret som tur är :P (affär som lägger ner).
#6 - 23 januari 2012 21:25
ok tack för svaren, ska testa att skruva isär den och byta alla o-ringar... annars får jag ta och slänga den.

Betalade inte många kronor för filtret som tur är :P (affär som lägger ner).

grejen var att det saknas o-ringar i från början....
#7 - 23 januari 2012 21:37
Japp ser detta nu :P inga o-ringar, ska sätta dit ett par imon på jobbet...
Var det tät för dig efteråt?
#8 - 23 januari 2012 21:40
På en bild hade du tagit bort "kulan" någon anledning till det?
Jag kan sätta dit o-ringar utan att plocka ur "kulan" m.m
#9 - 24 januari 2012 19:51
Japp ser detta nu :P inga o-ringar, ska sätta dit ett par imon på jobbet...

Var det tät för dig efteråt?

Ja där men den läckte senare i primerpumpen

På en bild hade du tagit bort "kulan" någon anledning till det?

Jag kan sätta dit o-ringar utan att plocka ur "kulan" m.m

Jag är inte så smart ;)
#10 - 24 januari 2012 22:07
Jag satte dit o-ringarna idag men det läcker fortfarande...
Började skruva isär pumpen, antingen är det packningen i botten till den delen som håller fast "knappen".
Eller så är det hela locket där det bara satt en klen o-ring, ska lägga blå packnings silikon på locket och på packningen till knappen...

Läcker den då så tar jag bort hela pumpen, sätter dit en plåt med ordentlig packning och skippar knappen helt.

Då syftar jag inte på vattenpumpen utan lilla handpumpen brevid.
#11 - 25 januari 2012 10:03
fast man ska liksom inte luta filtret. beror iof på hur mycket du lutar det.
#12 - 25 januari 2012 13:11
Att det läcker när man lutar det e ju pga att det e en kant på ca: 3-4cm som måste fyllas upp, när den e fylld läcker det även om man inte lutar filtret...
#13 - 25 januari 2012 21:56
Liten update: Filtret läcker inte länge inte en droppe, körde utan "kåpan/locket" till pumphuvudet så jag kunde se allt.
Alltså var det primerpumpen som läckte, glömde dock att byta o-ringen till knappen innan jag lade blå silikon och satte ihop allt, men det läcker inte från den.

Ska byta o-ringarna på in och ut sug... dom som går ner i pumphuvudet ser ut att vara för tunna, tycker dom glider i för lätt för att jag skall känna mig säker.

Annons