Läckande Fluval 304

#1 - 3 januari 2003 21:26
Håller på att starta upp mitt gamla akvarium efter endel reparationer
och upptäckte att det rinner lite vatten längs ena kortsidan av pumpen.
Jag har plockat isär den och kollat tätningsringen och skåran den ligger i, men hittade inget fel.
Jag har även gjort rent ovanstående men problemet kvarstår, vad göra?
Antar att det finns reservdelar till detta men kommer det att hjälpa?
Någon som känner igen problemet?
(Den funkade fint för några dagar sedan)

Mvh Martin
#2 - 4 januari 2003 02:47
Du skriver "gammla" akvarium.. Är pumpen också gammal så är det med största säkerhet tätringen som läcker och behöver bytas.. Tätringar ligger ju oftast i kläm när de andvänds och eftersom allt gummi "torkar" med tiden så har den svårt att återfå sin fulla spänst när du delar pumpen för rengöring.. När du sen sätter tillbaka ringen hamnar den inte exakt som den satt innan och tätar då inte heller lika bra som den gjorde förut..
Jag utgår ifrån att du kollat så att packningen sitter exakt i sitt spår och att inga andra sprickor eller liknande kan vara orsaken till läckan..

/Lars Lundquist
#3 - 4 januari 2003 02:47
Du skriver "gammla" akvarium.. Är pumpen också gammal så är det med största säkerhet tätringen som läcker och behöver bytas.. Tätringar ligger ju oftast i kläm när de andvänds och eftersom allt gummi "torkar" med tiden så har den svårt att återfå sin fulla spänst när du delar pumpen för rengöring.. När du sen sätter tillbaka ringen hamnar den inte exakt som den satt innan och tätar då inte heller lika bra som den gjorde förut..
Jag utgår ifrån att du kollat så att packningen sitter exakt i sitt spår och att inga andra sprickor eller liknande kan vara orsaken till läckan..

/Lars Lundquist

Annons