Läckande EHEIM pump - hjälp!

#1 - 11 februari 2006 12:44
Hej hej!

Har en EHEIM 2028 pro 2 som smygläcker mellan inslang och snabbkopplingen. Alltså där man trär över slangen. Har försökt kapa om slangen, men det försätter läcka. Det är inte mycket. Någon droppe då och då bara. Men pumpen suger in luft genom läckan och effekten minskar, samt att det blir oljud ifrån pumpen.

Har testat att eltejpa snabbkopplingen. Ingen skillnad.

Några tips? Lite halvfrustrerad nu. Försökt fixa det i flera månader...
#2 - 11 februari 2006 13:05
Funkar inte en vanlig slangklämma då?, finns i alu oxå tror jag, stick till en järn affär å fråga
#3 - 11 februari 2006 13:15
Prova byta slang, annars så kan de även gå att ha lite av eheims "vaselin" runt koplingen. Jag tror inte en vanlig slanklämma fungerar så bra med tanke på hur fästet ser ut.
#4 - 11 februari 2006 17:03
Funkar utmärkt med slangklämmor på 2028, har det själv :)
Blev inte klok på hur den den fippliga klämman skulle kunna fungera på ett tillförlitligt sätt så jag satte dit slangklämmor från början.
#5 - 11 februari 2006 17:57
Det värmer gott i ett Fluval freaks hjärta när man ser att man måste komplettera med slangklämmor för att få svindyra Eheim filter täta :D
#6 - 11 februari 2006 18:38
[QUOTE=Hawkmoon]Det värmer gott i ett Fluval freaks hjärta när man ser att man måste komplettera med slangklämmor för att få svindyra Eheim filter täta :D[/QUOTE]

Den var bra.Ha Ha
MvH Richard
#7 - 11 februari 2006 21:05
Stew: Är det originalslag, är det rätt dimension på slangen? De brukar vara så tajta att det aldrig skulle läcka.
#8 - 12 februari 2006 12:06
[QUOTE=NE]Stew: Är det originalslag, är det rätt dimension på slangen? De brukar vara så tajta att det aldrig skulle läcka.[/QUOTE]

Ja... Eller hmm. DEt är ju ingen eheimslang. Men det är rätt dimension på den!
Ska jag köpa ny slang kanske...

Slangklämma säger ni :)
Men. Kranarna är ju gjorda av hårdplast. Finns det inte stor risk att jag gör sönder dem? Det blir ju en del tryck från en klämma!
#9 - 12 februari 2006 12:15
[QUOTE=Hawkmoon]Det värmer gott i ett Fluval freaks hjärta när man ser att man måste komplettera med slangklämmor för att få svindyra Eheim filter täta :D[/QUOTE]
Har haft 5 Eheimfilter i 10-20 år och ett Fluvalfilter i 2 månader, så nöjd var jag med det ;) , men tur är det ju att det finns filter för alla smaker :D
#10 - 12 februari 2006 12:19
[QUOTE=Stew]Slangklämma säger ni :)
Men. Kranarna är ju gjorda av hårdplast. Finns det inte stor risk att jag gör sönder dem? Det blir ju en del tryck från en klämma![/QUOTE]
Visst kan man knäcka nippeln med slangklämma så man får ju dra åt med måtta.
Den här typen av läckage kan drabba alla filter, Eheim likaväl som Fluval.
#11 - 12 februari 2006 12:33
Ok. Summa sumarum?

1. Köp ny slang
2. Slangklämma

Låter bra va? :)
#12 - 12 februari 2006 13:46
kanske bättre med 2-3 buntband du drar för hand.
då känner du bättre hur mycket kraft som ligger mot röret/slangen jämfört med slangklämma
#13 - 12 februari 2006 14:05
Det är ganska varierande kvalité på slamgar, jag gillar själv JBL's slang som jag köper på Hornbach, en del är så väldigt klena och deformerade, andra är styva så det inte går att hantera.

Du borde inte behöve något annat än väl passande slang, det finns en klämma som fixerar slangen väl till filtret.
#14 - 12 februari 2006 14:33
Jag har också ett 2028, men inga problem med slangarna. Skulle också tippa på att det är dags för dig att köpa ny slang. De blir ju slitna efter ett tag.

Annons