Läckande dubbelkranar.

#1 - 6 januari 2006 16:34
Efter att ha ersatt ännu en läckande Fluval dubbelkran med en identisk, som självklart även den kommer börja läcka förr eller senare, måste jag fråga.

Har någon kommit på en lösning på at 'restaurera' fluvalkranarna när de läcker runt vredets baksida?

Finns det inga vettigare kranar att använda?

Börjar bli trött på det nu, har säkert 1 kran som läcker på samma sätt, varje 4-6 månader.

B!

(edit: stavning, den retade till och med mig.)
#2 - 6 januari 2006 17:48
Jag har en massa 16 st Eheim´s dubbelkranar de äldsta är minst 10 år och ingen läcker!:)
#3 - 6 januari 2006 19:30
Man får vad man betalar för ;)
#4 - 6 januari 2006 19:43
Är Fluvals dubbelkranar så pass mycket billigare så man kan bortse från läckage?
#5 - 6 januari 2006 20:29
Nej. Samma prislapp som Eheim, ungefär. Skilljer kanske på ett par tior.

Värt att påpeka, Fluval'arna jag har, läcker runt vredet, ändast i stängt läge, och det är likadant med allihopa. Medans jag körde grövre råda, gick det ett vred om året ungefär, sedan jag skiftade till bläster, går det åt fler...

Ingen som vet hur man gör för att dela en fluvalkran, utan att förstöra den? Jag antar iskallt att om man delar och gör rent, fungerar de som normalt igen.

B!
#6 - 6 januari 2006 20:43
jag har inget sådant filter o har ingen koll på hur det ser ut. Men om det är läckage i kopplingar osv. så brukar man väl försöka att täta det med packningar.
Det gör i alla fall jag om det läcker nånstans:)

Lycka till

/Skiren
#7 - 6 januari 2006 21:19
Problemet är att kranen inte direkt är gjord för att delas... Dock har jag löst det. Kom fram till att jag hade så många ickefungerande, att det var värt att riskera nån för att "fixa" resten. Att ge sig på och försöka pressa vredet genom huset, var... svårt. Jag gav upp när det gjorde ont i händerna. Imponerande att det höll. Slängde en del i kokande vatten i ett par minuter, och sen gick den att trycka igenom... packningen är 2 oringar, som sitter ihopa med 2 raka stänger... så det blir 2 ringar, med en 4kant i mellan. sån tur var, så verkade den frisk. gjorde rent, smorde med vitt vaselin, och tryckte ihopa. Nu funkar det, är tätt än så länge i alla fall, med dubbla vattenpelaren jämfört med akvariesituationen de används i normalt.
Så nu ligger resten i en gryta med vatten o väntar på att det ska börja koka :- )

B!
#8 - 6 januari 2006 23:17
garantin bör ju ta läckande kranar om man har kvittot om dom börjar strula redan efter 4-6 månader
#9 - 7 januari 2006 01:34
Nja, jag har ju handlat på mig kranarna billigt i större mängd för "ett tag sedan" när jag insåg att jag kunde räkna med ett läkage lite då o då. Jag har faktiskt inget emot att byta ut en kran om året eller så, det kan det vara värt. men inte 2-3 st, det är för magstarkt, så jag är tacksam det visade sig vara så enkelt att serva dem. Tre V löste det... nä, 4'a. Vilja, våld och vaselin... med god hjälp av lite värme. Vem har nånsin sagt att våld inte löser nånting?

B!
#10 - 7 januari 2006 01:39
[quote=Mr B]Vem har nånsin sagt att våld inte löser nånting?[/quote]

hahaha går det inte med näven tar man 5kilo släggan :D

Annons