Läckande akvarium

#1 - 19 april 2008 13:17
Hejsan :)

Nu äre så att jag har märkt att mitt akvarium läcker... Såg ett par droppar rinna ut uppe i vänstra hörnet i en silikonfog. Det är precis i toppen där silikonet ovanför ytan har blivit aldeles torrt och så.

När jag ska fixa detta, ska jag tömma ur bra mkt vatten, skära bort det gamla och silikona dit en ny sträng?

Ps. Det läcker bara några droppar per dygn och jag har tagit ur 1dm vatten nu så det läcker inte för tillfället, finns det någon risk att hela fogen spricker eller dylikt? Hela fogen ser jättefin ut förutom där i toppen.

Tack på förhand!
Fredrik
#2 - 19 april 2008 14:18
Du kan nog inte under några omständigheter limma om det som det står nu. Du måste nog tömma det helt på innehåll och fisk för att inte förgifta allt :(
#3 - 19 april 2008 14:34
om jag säger såhär. Det är kanske 2. max 3cm som behövs silikonas och det är högst upp altså där det är torrt
#4 - 19 april 2008 14:36
Om du inte vill att dina fiskar skall bli förgiftade så är det en fördel att tömma hela karet. Även om du inte kommer åt vattnet kommer vattnet ta till sig ångorna från siliconet.
//Camilla
#5 - 19 april 2008 14:41
ok. Ja jag kan inte gö nått förren affärena öppnar på måndag så jag kan inhandla silikonet... Finns det risk att det blir värre eller så? (syftar på läckan)
#6 - 19 april 2008 14:44
Nä, om det bara läcker någon droppe just där kan det vara att det är dåligt siliconat/siliconet inte fäst/luftbubbla.
//Camilla
#7 - 19 april 2008 15:45
Det är lixom så att silikonet ovanför vattenytan har torkat och lixom släppt från glaset så det rinner vatten mellan silikonet och glaset...
#8 - 19 april 2008 15:51
Hmmm... är det ett gamalt akvaruim som stått ett tag innan det fylldes på återigen??
//Camilla
#9 - 19 april 2008 17:12
Xzion skrev:
Det är lixom så att silikonet ovanför vattenytan har torkat och lixom släppt från glaset så det rinner vatten mellan silikonet och glaset...

Du kanske borde fundera om det inte vore läge att limma om hela karet?
Verkar som om limmet börjat släppa och då kan det ju bli så att du tätar just där det läcker just nu och om ett tag kan det börja läcka någon annan stans och mer än det gör nu....
#10 - 20 april 2008 10:32
Det har vart igång snart ett år. Men jag tror jag har hittat felet nu. och det är nog inte silikonet. Utan jag har en hög plastlist runt överdelen på akvariet som en stor ram lysrören sitter i och locken ligger uppe på. Nu äre så att jag nyligen satt in en syresten precis där det läcker. Tror att bubblorna stänker upp vatten på listen och rinner vattnet ner imellanlisten och glaset =) Men ska undersöka det snarast. Informerar mer när jag vet mer :D

Annons