Läckande akvarium...

#1 - 18 januari 2005 22:36
Hej!
Skall kanske utveckla den långe historien kort... (?) Köpte akvariet i maj 2004. Läckte i november 2004. Fick ett nytt på garantin i början på januari 2005. Fick pengar på min försäkring för de 40 literna som runnit ut på ca 24 timmar. Allt frid o fröjd, tills förra veckan då försäkringsbolaget ringde o sa att djuraffären skulle stå för skadorna och även min självrisk (3000kr). Dagen efter ringer man från den svenska generalagenten för akvariet. Man säger att man testat akvariet och det läcker inte. Nu så undrar både försäkringsbolaget, djuraffären/generalagenten och jag själv vad som har hänt... Kan säga att alla pumpar fanns i akvariet bakom min bakgrund. De var placerade vid botten.
Kan ett akvarium läcka sedan när det har stått en tid (november-januari) helt plötsligt bli tätt igen? Någon idé?

Mvh Jessis
#2 - 18 januari 2005 22:53
Det va märkligt,,,,:confused:
#3 - 19 januari 2005 00:17
ju högre vatten temperatur du har på vattnet ju mer kondens har du.
har du plast ramp på akvariumet så kan detta läcka kondens vatten om man har otur kan vara ett konstruktionsfel där.
#4 - 19 januari 2005 01:11
kondens 40 liter? inte en chans, om ett kar kan sluta läcka, det e väll en bra fråga... Teoretiskt är det ju möjligt att siliconen rör på sig lite gran, o därför är tät, men inte sitter fast. dock vääääldigt osanolikt. Inte helt vanligt är det att man lyckas fylla baljor så pass så att vatten kryper över kanten under siliconfogen, och av nån skum hävert kraft riner ner, det kan i princip tömma en balja helt, men händer även det väääldigt sällan... tror aldrig jag hört talas om att det hänt på annat än ramakvarium föresten.

sen har jag nog inte fler funderingar, låter jäkligt underligt. Om karet läcker, läcker det rimligen, tills det blivit omsiliconat, eller utbytt, men det är bara en sån spontan reaktion.
B!
#5 - 19 januari 2005 01:20
Tanken har slagit mig...

Om karet läcker, läcker det rimligen, tills det blivit omsiliconat, eller utbytt, men det är bara en sån spontan reaktion.
B![/QUOTE]

Tanken har ju slagit mig... men man är väldigt liten gentemot försäkringsbolag och andra företag....

Jessis
#6 - 19 januari 2005 04:44
jag fick en kondens läcka mellan rampen o akvariumet på mitt 960L Akvarium o det blev en stor pöl på golvet på bara en halvtimma . hävert kraft eller inte läcka kan det göra mellan lock o Akvarium. o är det inte nott fel på akvariumet borde det väl vara en försäkrings fråga (eller har jag fel?)

(Mr_B) sitat
(vatten kryper över kanten under siliconfogen, och av nån skum hävert kraft riner ner,
på golvet)
#7 - 23 januari 2005 11:51
Ett kar kan läcka för att sen sluta. Det upplevde jag själv förra veckan. Köpte ett begagnat ~90L-kar. Provfyllde helt, lät stå i ca en timme. Läckte inget. Tömde vattnet, ställde det på plats, donade sanden osv osv, fyllde dagen efter upp med vatten igen, då läckte karet! Inte mycket, men det läckte, tömde ur hälften, klockan blev sent lät det stå med en spann under läckan. Dagen efter läckte INTE karet, testade att fylla på vatten till 3/4, lät stå, läckte inte, fyllde helt och har nu stått i 1 vecka ca. utan läcka.

Så visst kan det läcka och sen sluta. Om det däremot kan sluta läcka när det står tomt eller vad det beror på vet jag inte.
#8 - 23 januari 2005 12:05
Jag tycker mer att det låter som om försäkringsbolaget har skrämt upp generalagenten genom att nämna vad dom betalt i ersättning. Att säga att karet inte läcker skulle ju göra att dom slipper betala. Man vill ju tro det bästa om folk, men i detta fallet känns det svårt.
MVH
Magnus

Annons