Läckande akvarie

#1 - 25 december 2003 18:18
Jag hittade min systers gamla 6-kantiga akvarie idag, och efterssom jag hade tänkt köpa ett så fort ja kan, så kollade jag om de läckte eller så.

Efter att ha fyllt det med vatten och torkat de helt torrt, gick ja därifrån ca 15 min.

När jag kom tillbaka så hade det läckt vid 4 fogar.
Min far säger att jag borde plocka isär hela akvariet och silikona igen det sen, han är inte så duktig på att lösa sånna saker, så jag undrar vad ni tycker ja ska göra, plocka isär de och sätta ihop de eller helt enkelt silikona lite extra vid kanterna.
#2 - 25 december 2003 18:21
Jag tycker du ska göra som din far föreslår.
#3 - 25 december 2003 18:23
e du helt säker? de e väll rätt svårt, och de går väll åt en hel del silikon? de e bara små läckor lixom...
#4 - 25 december 2003 18:25
Hej!!

Jag skulle bara tagit bort alla fogar invändigt och göra väldigt rent i skarvarna och silikonera om Akvariet invändigt !!

Ps:var nogran när du gör rent för det får inte vara någon smuts kvar och du gör rent med "rödsprit" eller aseton eller dyligt. Ds

MVH Roger
#5 - 25 december 2003 18:26
som sagt, de e bara små, små läckor...
#6 - 25 december 2003 18:27
plocka isär alla rutor och sätta ihop dom med akvarie silicon...
#7 - 25 december 2003 18:29
Hmm

Man ska helst ta bort hela fogen där det läcker för att vara på den säkra sidan.

Men anars så kan man ha kaktusar i karet det kan bli rätt så snygt det också :)

Skojade bara!!

MVH Roger
#8 - 25 december 2003 18:33
ok.. men ännu en gång.. ja e en slö 15 åring som har dåligt me pengar... de blir väll rätt dyrt att foga ihop allt på nytt? å de kanske inte blir bra
#9 - 25 december 2003 18:41
Hej igen !!

Jag rekomenderar dig att ta kontakt med en Akvarieförening i din närhet där kanske det finns någon som har kunskap och som kan hjälpa dig!!! :)

MVH Roger
#10 - 25 december 2003 18:49
hmm... finns de i en liten stad som trelleborg? (ingen som känner till de bergis)

och jag testade nyss pumpen.. den va paj.. va kostar en ny pump ungefär?
#11 - 25 december 2003 19:03
en ny pump... från 150kr till 1000kr beroende på storlek och sort...
#12 - 25 december 2003 19:04
ok.. hmm.. 150 spänn... kanske kan hitta begagnad... (akvariet e jättelitet)
#13 - 25 december 2003 19:04
Hur stort är akvariet? Silikon kan du köpa billigt på Clas Ohlson för 49kr tuben.

Är det några läckor är risken stor att det kommer börja läcka på fler ställen ganska snart. När du ändå har akvariet tomt är det bäst att silikona om. Det blir många gånger jobbigare att göra det om några månader när akvariet är igång och man måste plocka ut allting först.
#14 - 25 december 2003 19:09
akvariet är på under 40 liter, max 30 l.

clas ohlsson ligger i malmö, blir dyrt att åka dit för de... och ja får väll ta å silikona om de.. blir svårt, men ja får göra de, undrar va de kan kosta...
#15 - 25 december 2003 22:14
Beställ från nätet på clas ohlson
då behöver du inte åka dit.
MVH Richard
#16 - 26 december 2003 03:26
Tänk på att du behöver en speciell pistol för att klämma ut silikonet från tuberna men det brukar alltid finnas nån kompis man kan låna en av om man har det knapert med pengar. Förmodligen räcker det med en tub om det är på 30l men det ligger nog på gränsen, du kan behöva två tuber. Om du vill kan du ju bara skära bort allt invändigt silikon utan att ta isär akvariet och lägga på nytt silikon. Men det kommer inte hålla lika länge, fast i ditt fall kanske det inte spelar så stor roll om det håller i 5 år eller 20 år. Hur du än gör måste du tvätta rent från allt fett med sprit (tex t-röd) eller kemiskt ren aceton (utan olja). Annars kommer inte silikonet fästa mot glaset.
#17 - 26 december 2003 09:03
Ett akvarium på 30l som springer läck, kan orsaka vattenskador för 30.000:- och ännu mer än så med lite otur. Var försiktig när du renoverar gamla akvarier, ta hjälp av någon som kan, och dumspara inte några kronor, som du får betala tusenfalt igen när det går illa.
#18 - 26 december 2003 22:50
Ta inte isär karet. Skär bort allt silicon innuti med hjälp av mattkniv och rakblad. Du behöver flera rakblad för de ska vara skarpa. Till ett 540 använder jag två rakblad till varje fog, alltså 16 rakblad. Detta betaler sig jag lovar.

Skrapa riktigt rent innuti längs alla fogar och gnid sedan med aceton. Låt sedan fingertopparna löpa längs alla skarvar och ifall det finns minsta lilla ojämnhet så jobba på den. När det är helt rent innuti så lägger du nya fogar med silikon. Använd mycket och smeta ut det ordentligt med fingret doppat i vatten med diskmedel. Efter detta kan man sova tryggt. Jag har fogat om många kar på detta viset och litar numera nästan bara på ett begagnat kar om jag får foga om det själv.

mvh,
#19 - 27 december 2003 06:47
OBS! efter att du strukit med fingret för att känna efter ojämnheter måste du tvätta med aceton, eller för göra det enkelt, tvätta med aceton är det sista du gör innan du lägger på det nya silikonet.
#20 - 27 december 2003 10:50
Beror kanske på vad man menar med "vanlig" [:)].
Aceton som används till att ta bort nagellack brukar vara med tillsats av olja, men då anges detta.
Men visst, visst skall aceton man har till att tvätta innan silikonering vara fettfri, vad skulle annars vitsen vara [:D]
#21 - 27 december 2003 18:02
Ett tips är att kolla hos den lokale båttillbehörsaffärn.Dom säljer garanterat rätt aceton.Man änvänder det nämligen när man ska reparera skador i plast båtar.
Fredrik
#22 - 27 december 2003 18:09
Skulle själv ha köpt ett nytt, hellre lite pengar där än en vattenskada i huset......tänk på det.
#23 - 27 december 2003 21:03
Varför slit och släng när ett omlimmat kar blir som nytt ?
Så himmla märkvärdigt är det inte att limma om ett kar. Det blir kanske inte lika snyggt som när det var nytt, men lika funktionellt helt visst.
Oftast har man kanske inte limmat så många kar innan, och det är bara med rutin man kan få till det så där snyggt som det förhoppningsvis var en gång.
#24 - 27 december 2003 22:45
hmm... har sett över akvariet, och det är helt enkelt lite smalt me silikon på insidan av akvariet, har snackat me en kille i en djuraffär, och ja behöver bara klämma på lite på utsidan.. så va de me den saken! om ni har invändningar så säg till!
#25 - 27 december 2003 23:57
Du ska inte laga det genom att lägga på silikon på utsidan. Allvarligt talat, jag vill inte klampa på för mycket med några rena smak-åsikter här med ett 6-kantigt 40-literskar kanske inte är så himla intressant att reparera. Du kan lätt hitta ett läckande 250-liters för gratis upp till 100 spänn som du kan laga med en 99 kronors tub silikon. Det är dessutom lättare att laga ett sådant kar med färre skarvar. Sedan så har du ett riktigt akvarium.

mvh,
#26 - 28 december 2003 00:23
Eeee... vad folk säger i djuraffärerna ska man ta med en enormt STOR nypa salt!!! Många som jobbar där har själva aldrig haft akvarium och vet säkerligen ännu mindre hur man lagar ett...
Har under mina 2½ år som akvarieägare fått många galna råd i djuraffärer och en hel del pengar har åkt i sjön så att säga...
Mvh
Elana
#27 - 28 december 2003 02:30
är det verkligen värt besväret att lappa ihop en 30-40 liters burk for x antal kr, köp ett begagnat komplett litet akvarium troligen samma pengar som silikon+ pump och övrigt som behövs
#28 - 28 december 2003 14:34
Föreslår att du tänker över dit val av hobby. Mina erfaranheter säger att det inte är billigt att leka med akvarier.

Är du inte heller beredd att lägga ner den lilla tid och kostnad som är förknippat med att silikona om akvariet så förstår jag inte hur du skall "orka" sköta det.

Ett akvarie som är så litet kommer även att bli mycket svårt att få någon bras bilogisk balans i.

Ledsen att behöva berätta sanningen...
#29 - 28 december 2003 16:58
skrev fel.. menade insidan... ska få hjälp av han i djuraffären me de... å du marcus.. du e bara jobbig, har skött de här akvariet innan, helt ok enligt mej.. de e min ju faktist min syrras gamla...
#30 - 28 december 2003 23:22
Missade att det fanns en sida två...

JockeTC: Varför är jag jobbig? För att jag berättar sanningen? Att det lätt blir dyrt är inget jag hittar på... växter och fiskar kostar pengar... Mer än vad du tydligen inte hade råd att köpa pump för.

Att silicona om akvariet är inte speciellt svårt om du inte helt saknar tumme (och det tror jag inte du gör). Bättre att göra det ordentligt och skära ner hela karet. Det tar några kvällar (du kanske tom. har jullov nu).

Att det är svårt att få balans i ett sådan litet kar kan nog dom flesta här hålla med om.
#31 - 28 december 2003 23:52
hmm... som sagt, ja kan fixa de mesta, men pump behövde ja efterssom den va paj, har dock fått fram en nu.
Syrrans 120 liters akvarium får ja sno växter och ett par tre fiskar från, grus och liknande har ja. Har som ja sa skött akvariet innan, de va inga som hellst problem.

Kommer förmodligen inte använda detta dock, har hittat ett helt komplett för 200 spänn, köper de istället, dock kärvar pumpen till de, så kanske får leta upp en nånstansifrån
#32 - 29 december 2003 00:22
har man inte råd att köpa grejer till akvariet skall man nog inte ha nåt heller..tyvärr är det så..tänk om fiskarna blir sjuka & du inte vill "slösa" 100 kr på medicin..skall du avliva dem då?
#33 - 29 december 2003 00:50
JockeTC: lyssna på vad de andra säger, men ta inte för stor hänsyn till det. Det är du som vet hur mycket tid du kan lägga ned. Det är du som vet om du har resurser som räcker att lägga ned på akvariumet.

Det är bra att du hittat ett större akvarium, det är bra. Det är lättare att ta hand om. Men om du gillar det lilla akvariumet, så fixa till det. Du kan behöva det som karantänakvarium eller barnkammarakvarium om du får yngel. Och som skrevs, det är bara att skära loss den inre delen av fogen, inte det som är mellan glasen. Kontrollera sedan om det är något ställe som du SER är dåligt sammanfogade MELLAN glasen. Om det är lätt att ta bort silikonen på den platsen, så gör det. Annars låter du det vara. Sedan är det bara att se till att hörnen (ca 5-10 cm från fogen och utåt) är HELT ren och fettfri. Använd något fettlösande rengöringsmedel som inte lämnar några rester (Aceton eller sprit). Stryk på AKVARIUMsilikon (annan silikon kan innehålla bakteriedödande medel, och det vill du inte ha i akvariumet) och smeta ut det med pekfingret (doppa det gärna i vatten eller diskmedel, så att silikonen inte fastnar på fingrarna). Låt torka i några dagar och provfyll.

Det är inte svårt att reparera ett silikonlimmat akvarium, det är bara viktigt att vara noga med vilket silikon man använder och att se till att limytorna är fettfria. Och det är sällan nödvändigt att plocka isär akvariumet för att reparera det.

Har själv repparerat ett 200 liters akvarium, och det läcker fortfarande inte efter över ett år [:)]
#34 - 29 december 2003 19:14
"Det är inte svårt att reparera ett silikonlimmat akvarium, .."

Om mitt gamla akvarium är kittat på utsidan, kan man då misstänka något annat än silikon i fogarna? Om så, vad används som alternativ?
#35 - 29 december 2003 22:05
som ja sa, syrran har akvarium som ja får sno fiskar och växter från. Om de skulle bli nå skit i akvariet, så köper ja självklart de.. de e sånt man bara gör.. köper iaf ett annat istället, känns säkrare.
#36 - 21 september 2008 17:28
Oj väldigt gammal tråd jag tar upp nu sry. men undrade bara på det där "silicon från clas ohlsson" det är väl massa gift i vanliga silikoner??? köpte ett litet akvarium engång som någon hade silikonat med vanlig silikon och där dog fiskarna titt som tätt. trodde då att det berodde på silikonet, men kan man alltså använda vanlig? jag ska lappa ett 280L jag nyss köpt å jag tänkte iaf köpa från akvareaffären akvariesilikon...:confused:
#37 - 21 september 2008 19:01
Silikonet som ska användas är ett glassilikon, Sika Sverige AB har ett som heter Sikasil-E i transparent, svart eller brunt och kan ex köpas på Hornbach för 56:- per 310ml tub.

Våtrumssilikon är vit och innehåller antimögelmedel som är giftigt för bla fiskar och lägre djur.
#38 - 21 september 2008 20:32
på clas ohlsson har de glassilikon för just akvarium det står på tuben 49 kr
#39 - 21 september 2008 20:39
Bra pris på det dana silikonet, dock är det ett helt vanligt silikon för glas och att det går att använda till akvarier beror på att 99% av alla akvarier består av just glas, mao har tillverkaren förtydligat det hela genom att trycka en bild av ett akvarium på tuben.

http://www.clasohlson.se/Product/Product.aspx?id=21075590
http://www.danalim.dk/se_produkter/byggprodukter/fogmassor/akvariesilicon_579/
#40 - 21 september 2008 20:47
Bra pris på det dana silikonet, dock är det ett helt vanligt silikon för glas och att det går att använda till akvarier beror på att 99% av alla akvarier består av just glas, mao har tillverkaren förtydligat det hela genom att trycka en bild av ett akvarium på tuben.

http://www.clasohlson.se/Product/Product.aspx?id=21075590
http://www.danalim.dk/se_produkter/byggprodukter/fogmassor/akvariesilicon_579/

Annons