Läckagesäkrat akvarium

#1 - 7 september 2016 07:57
Snart ska jag och min sambo flytta till hus, då vill jag gärna börja med akvarium igen. Men sambon är orolig för läckage (okej, jag känner också viss oro), så jag tänkte försöka bygga en lösning som är i princip läckagesäker.

Så här tänker jag..

Akvarium: 50 liter Dennerle scapers tank http://dennerle.com/en/products/aqua...s/scapers-tank
Bänk: Juwel Lido 120 mörkt trä http://www.akvarieshopen.com/images/...lido-120-2.jpg (endast bänken)
Gummislangar typ http://www.biltema.se/sv/Bat/VVS/Sla...ng-2000017957/
Silikon
Glas som ska gå runt om akvariet
55 liter plastbehållare

Jag beställer glaset från en glasmästare, kommer att vara som en kub fast utan botten. Drygt en centimeter större än akvariet på alla håll förutom i djupet som behöver vara större för hålen för slangarna.

Jag fräser ur ett spår i bänkskivan där glaset ska vara, i med lite silikon. Borra hål ner i skåpet bakom där akvariet ska stå, i med slangarna,limma och täta. Slangarna leder till plastbehållaren som står i skåpet.

Tanken är alltså att vattnet ska ledas ner i behållaren om det läcker. "Skyddsbarriären" runt om akvariet + slangarna ska se till att det inte åker ut på golvet. Tror ni att det kan funka?

Funderar på hur det blir att ha ett glas framför akvariet, om det blir bra. Sen är frågan om den yttre "skyddsbarriären" håller om akvariet skulle spricka våldsamt. Hur tjockt glas behöver man tro?
Härdat glas kanske?

Tanken är att jag har i lite silikon i spåret och lägger glasskivan ovanpå, vill kunna ta bort glaset för att någorlunda lätt kunna rengöra det + akvariets utsida. Frågan är om det håller tätt.

TIps och funderingar välkomna. :D
Kjell Fohrman
Administrator
#2 - 7 september 2016 08:48
Dock risken för läckage är minimal och kommer det ut vatten så beror det oftast på ens eget slarv.
Pratade med en skadereglerare på ett försäkringsbolag en gång om risker med akvarium och han sa att folk borde vara bra mycket oroligare för en diskmaskin - där inträffar väldigt många vattenskador. Själv har jag hemma haft akvarier (mellan 1 och 50 akvarier) i 40 år och aldrig råkat ut för en vattenskada.

Förstår kanske inte riktigt vad du menar och har lite svårt att tänka mig in vad det skulle innebära med 2 glasbehållare.
#3 - 7 september 2016 08:56
Är oron så påtaglig så är det nog bättre att placera akvariet i badrummet.
#4 - 7 september 2016 13:32
Jag förstår att risken är liten men vill vara på säkra sidan om det går. :) Fuktskador är ju inge roligt. Blir ett kul litet projekt dessutom.
Inga andra tankar utöver att jag är orolig i onödan? :)
#5 - 30 december 2017 21:26
Jag gjorde nåt liknande som du tänkt med mitt första akvarium...
Bänken var 2 cm större runt om än akvariumet.
Limmade dit plast som var format som ett L, tror det var någon sorts kantlist.
Gick upp 30-40mm runt om.
Borrade ett hål för slang som gick vidare till en stor behållare under bänken.
Fungerade säkerligen men jag hade aldrig nåt läckage, det var värre med mitt 250liters som iof var minst 20 år gammalt och stått på en vind i en massa år.

Jag är med orolig för att det ska hända något, speciellt med furugolv som sviktar lite och barn som hoppar och leker.
Men att ha ett akvarium och behöva gå och vara orolig när man inte är hemma blir jobbigt i längden.
Man måste nog komma förbi det.
Ett nytt akvarium måste vara väldigt felgjort för att det ska kunna läcka enl mig.
Jag Tror, att det är värre ju större karet är med mer påfrestning som följd.
Låt sambon ringa till olika försäkringsbolag och fråga om hur ofta det händer? =)

Men tillbaka till vad du frågar efter.
Att det fungerar gör det säkerligen. Speciellt med frästa spår som glaset monteras i.
Frågan om den yttre "skyddsbarriären" håller om akvariet skulle spricka våldsamt.?
Går aldrig att svara på. Är det en stor sten som välter i karet? Vill det sig illa kan den fortsätta genom nästa glas även den.
Annars får det vara yttrepåverkan och då har redan "skyddglaset" gått sönder.
Men om du menar att det blir ett snabbt tryck tror jag inte det händer nåt, glaset är så nära akvariet så det borde inte fyllas så himla snabbt.
Det akvariumet du länkade har mindre fogar än standard akvarium. Bara där har du ju minskat risken för läckage avsevärt ;)

Blev lång text. Men jag har även tänkt i dom banorna förr.
Försök att få sambon att släppa det annars lär det alltid vara oroligt..

Annons