Läckage på precis nytt akvarium

#1 - 6 oktober 2009 08:43
Har precis skaffat ett nytt 375L Dala/Zooline med tillhörande benställning.
Lodade in stativet efter pappret som följde med.Gjordes med ett jättekänsligt långvattenpass både på längd ,tvär diagonal o det såg bra ut.La på akvariet o hällde i lite vatten o mätte i alla fyra hörn. stämmer precis på mm. Har mittbenen uppskruvade som instruktionen säger ca 1mm. Har provat att vattenfyllt det i etapper upp till halvfullt som det stod ett dygn utan problem.Lägger i ett liggunderlagg under gruset som skydd för sten o grus osv. o häller i vatten en 3:e del i taget med ett par timmars mellanrum. har väl strax över halvfullt när jag får se att det börjar komma lite droppar i vänstra hörnet. plus att om jag lyser med en ficklampa emellan ram o akvarium så ser jag att det står lite fukt imellan.
Måste ju vara en fog som är dålig eller vad tror ni?Ska få hem ett nytt akvarium o byta med som jag hoppas löser problemet.

Märkte en annan lite märklig grej som är lika ovavsett om det är tomt eller vatten i att det verkar ligga an mer mot stativet på vänster sida än på höger samt att det ligger över stativet på mitten dvs det är luft mellan stativ och ram. både i bak o framkant. Kan det ha nån inverkan? Menar det står ju i våg osv och jag har inte sett några sprickor?
Mvh Per
#2 - 6 oktober 2009 10:36
Kan det inte vara så att du spillt vatten mellan glaset och ramen så vattnet kommit in i ramen. Det har då svårt att komma ut och kan droppa ganska länge.
#3 - 6 oktober 2009 14:05
Jag skulle byta karet snarast
#4 - 6 oktober 2009 14:19
Det kan ju vara någon läcka i det, aboslut! Men när jag satte upp mitt 300l alu-kar så fick jag likadan panik, karet läckte i ena hörnet. Men det visade sig slutligen att det var bara vatten som tagit sig in i själva ramen, och detta löste jag genom att suga ut det på några minuter.
#5 - 13 oktober 2009 10:18
Provade att torka o tömde ut lite.
då slutade det. men provade att fylla i igen till strax över hälften o inget hände men efter ett par timmar så började det komma droppar igen.
O då tömde vi det o då började det öka samtidigt. Så nu ska jag få ett nytt. Funderar på om det kan ha stått på lagerhylla ett tag för det var så jäkla dammigt. Hade fel förut karet kommer från Imazo men antar att det ska vara kvalitet?
Nu skulle det vara precis nylimmat det som kommer om jag fattade rätt för jag har fått vänta en vecka på ett nytt nu.
Men man blir ju lite nervis av sånt här hoppas det funkar med det nya bara.

Annons