läckage på juwel akvarium

#1 - 6 juni 2007 21:00
Jo när jag la i 2 nya fiskar i igår så märkte jag genast att vattennivån höjdes över MAX gränsen för akvariumet. Jag såg ganska snart att det började droppa lite vatten från höger sida. Det kom ner ifrån min list som sitter runt mitt juwel Rio 180 liters akvarium. Jag tog genast bort påsen och tog bort lite vatten.
Det fortsätter att droppa vatten och det kommer ca en droppe per 10e sekund.
vad ska jag göra? jag har ½ år kvar på garantin men de är mycket jobb för att få den reklamerad!
#2 - 7 juni 2007 09:42
ingen ???
#3 - 7 juni 2007 11:23
[FONT=Comic Sans MS][COLOR=red]Jag skulle kontaktat dom som sålde karet och höra vad dom säger.[/COLOR][/FONT]
[FONT=Comic Sans MS][COLOR=red]Kan vara så att det kommit in lite vatten under listen och att det är det som "droppar" och då borde det avta ganska snart. Tycker väl inte att det skall läcka även om man kommer lite över Max-sträcket. Så som sagt, ring och hör där du köpt det, du har ju garanti kvar.[/COLOR][/FONT]
Kjell Fohrman
Administrator
#4 - 7 juni 2007 11:35
Om det började när du la i fiskpåsen så låter det ju som om det var detta som gjorde att det svämmade över. Sedan kan ju en del vatten "bli kvar" i ramen och droppa i några timmar efter att man plockat bort påsen.
Men om det nu idag fortfarande droppar så är det säkert ett läckage som maria skriver
#5 - 7 juni 2007 11:44
okey! jag har upptäckt att när jag har luckorna öppna på rampen så droppar det inte! antaligen så har de kommit upp vatten i listen och sen att kondens rinner ner från luckorna till hörnet som är längt ner ( minst i lod ) ska se om det fortsätter!
#6 - 7 juni 2007 16:12
nike83 skrev:
okey! jag har upptäckt att när jag har luckorna öppna på rampen så droppar det inte! antaligen så har de kommit upp vatten i listen och sen att kondens rinner ner från luckorna till hörnet som är längt ner ( minst i lod ) ska se om det fortsätter!

va lungn ingen fara har gjort samma misstag glaset på ovan kanten på juwel kar går in en bit i plasten och problemet är att det är små fickor med vatten som skapas då man fyller för mycket och det kat droppa i flera dagar från dem innan de slutar
#7 - 7 juni 2007 17:43
va lungn ingen fara har gjort samma misstag glaset på ovan kanten på juwel kar går in en bit i plasten och problemet är att det är små fickor med vatten som skapas då man fyller för mycket och det kat droppa i flera dagar från dem innan de slutar

okey tack så mycket :D mycket lugnare nu!

tack för alla era svar! jag var halvt på väg och reklamera karet!
#8 - 7 juni 2007 18:00
Puh, kunde blivit jobbigt det där. Jag har ett likadant akvarium. Upplever ni också pumpen som bullrig?
#9 - 7 juni 2007 18:49
MattiasL skrev:
Puh, kunde blivit jobbigt det där. Jag har ett likadant akvarium. Upplever ni också pumpen som bullrig?

har svarat på det i en annan tråd, men jag klistrar in mitt svar igen!

pumpen låter inte mycket alls om man ljudisolerar det med hjälp av möbeltassar (som man lägger under stolar och bord för att inte skada golvet/parketten)!!!!! jag har lagt det runtom rampen på utvlada ställen och sen har jag gjord lika dant med locket för filtret!! man kan knappt höra mitt akvarium!
#10 - 7 juni 2007 20:26
MattiasL skrev:

om pumpen är bullrig ta med den till butik och byt den en pump som sitter i ett innefilter ska inte låta alls då vattnet tar upp alla vibrationer låter den så är det fel på pumpen
#11 - 28 juni 2007 22:31
Jag har haft många juwel kar och dom är mycket noga med att ha nöjda kunder,som exempel jag har haft 1st ljusramp som slutat fungera, det gick in fukt i den, rampen var bara att byta då packningarna var riktiga på den rampen som tagit in vatten så var det inga problem. Jag har haft ett filter i ett rio 180 där pumpen gav ifrån sig mycket ljud och det vara bara att byta då det var fel i pumpen. Jag har till och med varit med om att lysrör i ett nytt juwelkar gått sönder efter en månad då det var köpt nytt då skickade jag mejl till juwel som skickade mig ny rör. Så juwels garantier är mycket bra och dom är mycket hjälpsamma. PS: Dom lämnar te.x inte ens garanti på lysrör men hjälpte mig ändå.

Annons