På den gamla goda (nja...) tiden med kittade akvarier var det rätt vanlig med såna där krypläckage. När det inte läcker mer än så blev det ofta tätt av sig själv efter ett tag, partiklar fastnar i läckan och tätar igen den. Å andra sidan så hände det också ibland att läckan ökade över tid. Hur det blir kan bara tiden utvisa, läcker det så lite kan det vara värt att ge det lite tid och se vad som händer. Ser du precis var läckan är och den är i nederkant kan du eventuellt lägga lite lera just vid läckan och täcka med sand för att öka chansen att få partiklar som tätar den.
Med limmade akvarier behövs det bara lite ouppmärksamhet på nån fläck för att silikonet inte skall bli nog utjämnat så det kan bli en dålig fog som vattnet kan sippra igenom. Slarv eller otur, kalla det vad du vill. Det som är intressant är vad det där med nytt kar innebär, är det fabriksnytt eller bara nytt för dig? Är det fabriksnytt så bör du absolut reklamera och så får säljaren lösa problemet. Är det ett begagnat kar så är det inte lika självklart att det är säljarens sak att lösa saken, det beror på vad som varit sagt. Vänta och se metoden känns mer aktuell i det fallet.
Okej, tog bort 40-50 liter vatten igår för att minska trycket.
När jag vaknade var det näst intill snustorrt.
Som jag tidigare beskrev så kom det kanske en droppe som träffade golvet 1 gång varannan timme.
Nu måste man köra in lite papper mellan akvariet och bordet för att pappret ska komma i kontakt med vattnet..
Ser tyvärr inte var läckan är.
Vattnet sippra fram mellan akvariet och bordsskivan, så antingen är sprickan på undersidan utav karet, men mer troligt i neder kanten(där man ändå inte kan se sprickan pga plast ramen runt kanten).
Akvariet är ett Juvel 6 kantig.
http://www.zoopet.com/akvarium/akvariebilder/stor/1265740776.jpg
Ett sådant fast en större modell.
http://data.fuskbugg.se/skalman01/12657407762.JPG
På denna bilden har jag markerat ut var läckan är.
Det röda sträcket = var vattnet låg igår
Det blåa sträcket = var vattnet ligger idag, efter jag tömt ur 40-50L
(Sprickan är dock på kort sidan, och inte på den diagonala delen. men det kvittar väl).
Akvariet har gått i 3 vändor.
En kompis köpte det för mindre än 1 år sedan begagnat på blocket.
Och nu köpte jag det utav honom.
Sprickan lär inte varit där tidigare.
Bugar och bockar för tipset, får väl avvakta och se då.
Tycker du jag ska hälla tillbaka 50L vatten, för att se om detta påverkar den ev. sprickan, eller ska jag låta de resterande 320L som är kvar få ligga och trycka ett tag till?
Kommer uppdatera lite då och då om hur det går. Din svar uppskattas som fan.