Läcka i nya karet?!

#1 - 23 april 2010 19:27
Tjena, köpte ett 375 liters kar för 1 vecka sedan då mitt gamla sprack pga dålig isolering.
Nu verkar det som om det osannolika har hänt, det nya läcker?

Jag har ett 375L Juvel (6 kantigt), med tillhörande möbel-bänk.
3-4 Dagar efter isättning av dekoration och fisk så märkte jag att ena hörnet på akvariet hade väldigt låg sand. Drog en snabb slutsats att min zebraciklid hona, hade varit där och röjt då hon älskar att gräva hål i botten materialet och ligga i..
Nu 2-3 dagar senare upptäckte jag att det var fuktigt mellan bänken och akvariet.
Men _BARA_ i hörnet där sanden "försvann".
Jag har torkat i hörnet men vattnet har kommit tillbaka och lägger av en droppe mot golvet kanske 1 gång varannan timme..

Har nu en teori om att det blivit något hål eller spricka i botten på akvariet och sanden som "försvann", åkt ner i springan och nu sakta men säkert filtrerar ut vattnet..

Då jag upptäckte detta 30min - 1h efter att projektet med akvariet, sladdar, ommöblering osv var färdigt(tog 1 vecka då det handlade om att flytta gamla kar osv), så är jag inte så jätte taggad på att börja om på ruta 1. Och undrar helt enkelt om min teori verkar trovärdig?
Och vad för lösningar finns det?

Förövrigt så köptes akvariet begagnat utav en kompis som inte hade denna "läcka".
#2 - 23 april 2010 19:30
Ska nu sänka vatten nivån en bit för att minska trycket, snabba svar uppskattas!
#3 - 23 april 2010 19:58
min gissning är silikon som släppt under transporten, är det i botten så får du glatt tömma och lägga nytt silikon i skarven på insidan, tar väl några dar (med torkning) men du behöver ju inte flytta karet och det kostar inte några stora pengar.
#4 - 23 april 2010 20:17
Fuzzop skrev:
min gissning är silikon som släppt under transporten, är det i botten så får du glatt tömma och lägga nytt silikon i skarven på insidan, tar väl några dar (med torkning) men du behöver ju inte flytta karet och det kostar inte några stora pengar.

Möjligt att silikonet har spruckit.
Jodå, hade tänkt låta det stå med sänkt vatten nivå tills imorgon, för att sedan tömma det och se efter vad som är fel..

MEN... vad gör jag av 10 fiskar under denna tid?
Det handlar om en 20cm Svarthaj bla. som är riktigt aggresiv.
En hummer som nyps, en 15 cm zebra ciklid och en ny inköpt ciklid på 3-4 cm..

=/
#5 - 23 april 2010 20:52
det kan hända om glaset inte är helt rent (ex flottigt fingeravtryck) när det limmades från början att det släpper, sprickor är inte normalt i silikon så kolla i skarven mellan silikon och glas.
Ett väl rengjort badkar kan funka som tillfällig lösning, annars kanske köpa ett par stora plastbaljor (lådor), men ska det funka flera dar måste du ha nån form av pump till varje låda (eller badkaret) oxå.
#6 - 23 april 2010 21:50
släng firrarna i badkaret om ni har ett!
#7 - 24 april 2010 07:04
Fuzzop skrev:
det kan hända om glaset inte är helt rent (ex flottigt fingeravtryck) när det limmades från början att det släpper, sprickor är inte normalt i silikon så kolla i skarven mellan silikon och glas.

Ett väl rengjort badkar kan funka som tillfällig lösning, annars kanske köpa ett par stora plastbaljor (lådor), men ska det funka flera dar måste du ha nån form av pump till varje låda (eller badkaret) oxå.

Okej, tack för hjälpen. ska börja mixtra och ha mig idag.
Uppdaterar om hur det går, för lite feedback och tips.
#8 - 24 april 2010 07:44
På den gamla goda (nja...) tiden med kittade akvarier var det rätt vanlig med såna där krypläckage. När det inte läcker mer än så blev det ofta tätt av sig själv efter ett tag, partiklar fastnar i läckan och tätar igen den. Å andra sidan så hände det också ibland att läckan ökade över tid. Hur det blir kan bara tiden utvisa, läcker det så lite kan det vara värt att ge det lite tid och se vad som händer. Ser du precis var läckan är och den är i nederkant kan du eventuellt lägga lite lera just vid läckan och täcka med sand för att öka chansen att få partiklar som tätar den.

Med limmade akvarier behövs det bara lite ouppmärksamhet på nån fläck för att silikonet inte skall bli nog utjämnat så det kan bli en dålig fog som vattnet kan sippra igenom. Slarv eller otur, kalla det vad du vill. Det som är intressant är vad det där med nytt kar innebär, är det fabriksnytt eller bara nytt för dig? Är det fabriksnytt så bör du absolut reklamera och så får säljaren lösa problemet. Är det ett begagnat kar så är det inte lika självklart att det är säljarens sak att lösa saken, det beror på vad som varit sagt. Vänta och se metoden känns mer aktuell i det fallet.
#9 - 24 april 2010 08:17
Bygert skrev:
På den gamla goda (nja...) tiden med kittade akvarier var det rätt vanlig med såna där krypläckage. När det inte läcker mer än så blev det ofta tätt av sig själv efter ett tag, partiklar fastnar i läckan och tätar igen den. Å andra sidan så hände det också ibland att läckan ökade över tid. Hur det blir kan bara tiden utvisa, läcker det så lite kan det vara värt att ge det lite tid och se vad som händer. Ser du precis var läckan är och den är i nederkant kan du eventuellt lägga lite lera just vid läckan och täcka med sand för att öka chansen att få partiklar som tätar den.

Med limmade akvarier behövs det bara lite ouppmärksamhet på nån fläck för att silikonet inte skall bli nog utjämnat så det kan bli en dålig fog som vattnet kan sippra igenom. Slarv eller otur, kalla det vad du vill. Det som är intressant är vad det där med nytt kar innebär, är det fabriksnytt eller bara nytt för dig? Är det fabriksnytt så bör du absolut reklamera och så får säljaren lösa problemet. Är det ett begagnat kar så är det inte lika självklart att det är säljarens sak att lösa saken, det beror på vad som varit sagt. Vänta och se metoden känns mer aktuell i det fallet.

Okej, tog bort 40-50 liter vatten igår för att minska trycket.
När jag vaknade var det näst intill snustorrt.
Som jag tidigare beskrev så kom det kanske en droppe som träffade golvet 1 gång varannan timme.
Nu måste man köra in lite papper mellan akvariet och bordet för att pappret ska komma i kontakt med vattnet..

Ser tyvärr inte var läckan är.
Vattnet sippra fram mellan akvariet och bordsskivan, så antingen är sprickan på undersidan utav karet, men mer troligt i neder kanten(där man ändå inte kan se sprickan pga plast ramen runt kanten).

Akvariet är ett Juvel 6 kantig.
http://www.zoopet.com/akvarium/akvariebilder/stor/1265740776.jpg

Ett sådant fast en större modell.

http://data.fuskbugg.se/skalman01/12657407762.JPG
På denna bilden har jag markerat ut var läckan är.
Det röda sträcket = var vattnet låg igår
Det blåa sträcket = var vattnet ligger idag, efter jag tömt ur 40-50L

(Sprickan är dock på kort sidan, och inte på den diagonala delen. men det kvittar väl).

Akvariet har gått i 3 vändor.
En kompis köpte det för mindre än 1 år sedan begagnat på blocket.
Och nu köpte jag det utav honom.
Sprickan lär inte varit där tidigare.

Bugar och bockar för tipset, får väl avvakta och se då.
Tycker du jag ska hälla tillbaka 50L vatten, för att se om detta påverkar den ev. sprickan, eller ska jag låta de resterande 320L som är kvar få ligga och trycka ett tag till?

Kommer uppdatera lite då och då om hur det går. Din svar uppskattas som fan.
#10 - 24 april 2010 08:36
om smygläckan inte försvinner så är det ju iaf tacksamt att du har plastram på utsidan där nere, istället för att leta upp läckan skär du bara rent så det inte ligger nåt silikon invändigt i skarven (om det finns från början) sen bara lägga en sträng silikon runt hela, behöver ju inte ens va snyggt eftersom ramen döljer det sen :)
Finns även silikon som kan torka under vatten så du bara behöver tömma det under några timmar.
#11 - 24 april 2010 09:11
Fuzzop skrev:
om smygläckan inte försvinner så är det ju iaf tacksamt att du har plastram på utsidan där nere, istället för att leta upp läckan skär du bara rent så det inte ligger nåt silikon invändigt i skarven (om det finns från början) sen bara lägga en sträng silikon runt hela, behöver ju inte ens va snyggt eftersom ramen döljer det sen :)

Finns även silikon som kan torka under vatten så du bara behöver tömma det under några timmar.

Okej fan va bra :)
Era tips och trix uppskattas något enormt!
#12 - 24 april 2010 19:03
Låt du akvariet stå med lite lägre nivå ett tag och se vad som händer. Flyttningen av burken kan ju ha lett till att rutorna rört sig lite mot varann och det kan vara därför det börjat läcka. Det du måste hålla koll på bara är att vatten inte smyger iväg nånstans där du inte ser det direkt. Det har hänt att läckage letat sig ner via lister och gått i väggen och förstört golvet på andra sidan väggen. Håll noga koll på nivå och fukt runt om akvariet alltså.
#13 - 7 maj 2010 05:00
Ber om ursäkt som inte uppdaterade vilket jag skrev att jag skulle göra.. Ifall det nu överhuvudtaget låg i intresse för er som hjälpte mig, hur det gick.

Precis som jag skrev så tappade jag ut 40-60 L vatten, och väntade ett par dygn.
Efter ett par dagar så hade vattnet dragit sig tillbaka och jag kunde köra in ett helt kaffe filter mellan akvariet och bordet där "läckan" varit, utan att få tag på mer än en enstaka droppe..

Efter 4-5 dygn så fyllde jag på med mer vatten, 30-50L och väntade ett dygn, kontrollerade med att trycka in ett kaffe filter utan att få tag på en droppe vatten..

Fyllde där efter på med de sista litarna som behövdes för att fylla upp akvariet 10-15L.
Och det har nu stått så i 2 veckor utan något mer läktage..

Så kan ha varit så enkelt att vatten hamnat mellan akvariet och borsskivan som sedan pressats fram då jag tagit bort vattnet vid kanten och därför bara sett ut som en läcka.. Då mitt förra 120L akvarie sprack, så har jag varit nojig att detta ska göra detsamma..

Eller så har det själv tätats utav partiklar. :)

Hur som helst är problemet löst..
Och jag tackar innerligt för tipsen, då jag kunde lyssna på vad ni skrev istället för att göra något förhastat och lagt ner massa onödigt jobb..
:)
#14 - 7 maj 2010 05:58
skönt att det löste sig. läckande akvarium är liksom ingen lätt piniata att fixa. omständigt.
#15 - 7 maj 2010 06:57
Ursäkta men vad menar du med att du kan föra in ett kaffefilter mellan hörnet på akvariet och bänken, man räknar med att ett 'normalt' A4 till utskrifter är 1/10 mm tjock, ett kaffe filter borde ju landa uppemot 3/10 mm, är underlaget skevt?

Annons