Nu har jag varit och inhandlat lack men det finns dåligt om det här uppe :( Jag köpte en båtfernissa från "International" Det var det enda dom kunde tänka sig skulle fungera men jag är väldigt osäker,,,, Vad ska man tänka på när man letar lack? Finns det någon sorts lack som är helt fel?
- Obs! Jag är inte expert på detta med lacker,men, med lite sunt förnuft kommer man långt. Det viktiga med en lack måste vara att den:
[LIST]
[*]Inte löser upp frigoliten vid applicering
[*]Klarar av att vara under vatten
[*]Har ett visst motstånd mot "skrapande" från malar
[*]Inte fäller ut ämnen i vattnet efter härdning[/LIST]Huruvida en lack fäller ut ämnen är svårt att veta. När jag konsulterade färghandlare fick jag aldrig några vettiga svar. Det är av den anledningen som jag hänvisar till att man får prova sig fram.
I mitt fall kommer jag vara noga med att göra ett antal vattenbyten samt låta vattnet stå länge med växter samt något "igångssättningspreparat" innan första fisken åker i.
Men man kan alltid använda sig av de olika sinnen vi är begåvade med. Synen för att se om vattnet är klart, lukten för att känna om vattnet avger någon skum doft samt smaken. Man kan alltid smaka på vattnet!
Utöver detta finns det säkert olika sätt att prova vattnet med annan testutrustning.
Till detta kommer detta forum. Det finns säkert andra som vet mer. Bara att fortsätta att ställa frågor. Men vill man vara helt säker är det bara att använda sig av Epotex som redan föreslagits i denna tråd.