Lack eller inte Lack / Diskutera !!!

#1 - 18 november 2011 12:07
[FONT=tahoma][SIZE=2][SIZE=2]Startar en liten tråd om lack eller inte lack på egengjorda frrigolitbakgrunder.

[/SIZE][/SIZE][/FONT][FONT=book antiqua][SIZE=2][SIZE=2][/SIZE][/SIZE][/FONT][FONT=tahoma][SIZE=2][SIZE=2]Anledning till detta är att jag har under den sista veckan "fått nys" på att med en viss sorts
[/SIZE][/SIZE][/FONT][FONT=Helv][SIZE=2][FONT=Helv][SIZE=2][FONT=tahoma]set up på bakgrunden, så behöver man inte lacka. [/FONT]
[FONT=tahoma]
Sett både här och i andra forum. [/FONT]
[FONT=tahoma]
Detta ställde mitt huvud helt på ända, och därmed så måste det ju, om inte redas ut, så iaf dryftas. [/FONT]
[FONT=tahoma]
En klassisk bakrund i Frigolit görs så som jag har förstått saken i följande steg:[/FONT]
[FONT=tahoma]
1) Karva i styrenet[/FONT]
[FONT=tahoma]2) På med husfix / betong, med eller utan pigment. [/FONT]
[FONT=tahoma]3) Lack (Epolan V - Epotex - eller liknande, irrelevant för denna tråd)[/FONT]
[FONT=tahoma]
Så, nu har man då hört att om man tar Husfix, blandar ner naturliga, icke giftiga färgpigment, låter detta [/FONT]
[FONT=tahoma]härda ordentligt, så behöver man inte lacka. (Såvida man inte har tuggande malar i karet)[/FONT]
[FONT=tahoma]
Jag vet någon här på zoopet som hävdar så, och andra på andra forum. [/FONT]
[FONT=tahoma]
Själv är jag någonstans mellan tveksam och mycket tveksam.
[/FONT]
[FONT=tahoma]Mer åsikter / klargöranden ?[/FONT]
[/SIZE][/FONT][/SIZE][/FONT]
#2 - 18 november 2011 12:13
jag har ju precis som du läst om detta med ( antar att det är jag som egentligen väckt behovet av att starta denna tråd)

jag har ju inte byggt nån bakgrund själv än, men ska ju göra det nu enligt din fina step-by-step-princip där.

o vad jag läst på andra forum så ska det inte behövas lacka husfixen såvida du inte har gnagande malar eller giftiga färgpigment.

saxat från andra forum :

[CENTER][LEFT][LEFT]
Själv renoverade jag min "husfix-klädda" bakgrund genom att blanda till ny husfix med lite pigmentpulver och pensla på. Fäster bra som tusan på vilket underlag som helst. Kan ju vara bra om du har alger på din "gamla" bakgrund.

tack för svaren. Finns det ingen risk att det där pigmentpulvret kan vara skadligt då? Min färghandel vågade inte garantera det. Ska man använda något särskilt pulver?

Om du använder dig av naturliga pigment finns inga risker. Det jag använt är bränd och obränd terracotta som ju är ren lera. Nyanserna på dessa går att få kanon om du mixar lite på känn i husfixen.

ag har själv inte blandat hobbyfärgerna i husfixen utan endast målat dom ovanpå när husfixen torkat. Man måste lacka efter att man använt sig av hobbyfärger.

Jag vet inte hur det är med färgpigment, men där kan jag tänka mig att man kanske borde lacka också beroende på vad man väljer att blanda ned i husfixen.

Överhuvudtaget så råder jag alltid att man lackar...

Vill man någon gång ha t ex Ancistrus eller andra malar så kan de snabbt gnaga ned till frigoliten om man inte lackat. Det förstör ju bakgrunden och då känns hela projektet värdelöst.

saxat från tråd på zoopet:

Vet hur jag ska bygga det, vet hur jag vill ha det. Frigolit och husfix/fincement och INGEN lack (då det i detta fallet handlar om att få en billig bakgrund vilket i sin tur lacken skulle "äta upp" )

Det jag undrar är;

1) EXAKT vilka värden påverkar husfixen/fincementen?

2) Påverkar det något värde som är "oviktigt"? (En del anser ex.vis att hårdheten på vattnet är något fiskar bryr sig minimalt om)

3) På vilket håll ändras värdet? + eller - ?

4) Känner någon till några GIFTFRIA färgpigment? Dvs som går bra utan att lacka över det hela. Tittade lite i "gör det själv"-artiklarna och där var just om bakgrundsbygge där det verkade användas färgpigment men ingen lack.

Som bonus kanske någon vet vilka ev. ämne i färgpigmenten det kan vara som är giftiga?

svar:
1 i huvudsak PH som viktig faktor

2 *pekar ovan*

3 +

4 jag har inte haft några problem med färgtemas pigment, dock har jag använt "bensvart P16" i huvudsak, och med kalkcement...

avslutande, som en ren komentar, ska du inte lacka din bakgrund, tror jag det är tillrådigt att låta cement/fix härda ordentligt, gärna i vatten efter den första veckan, för att minska effekten på akvariet, då det annars kan åstakomma rätt stora ph stegringar... så pass att det är direkt dödligt för fiskarna på väldigt kort tid. den totala effekten lär ju förstås vara beroende på hur tjockt täcklager du har.

[/LEFT]
[/LEFT]
[/CENTER]
#3 - 18 november 2011 12:20
här är ett företag som har mycket naturliga ämnen. ( en del oxider med men de tänker jag inte använda)

http://www.claessons.com/produkter_list.asp?do=list&category=8&sokord=&page=4&sort=&dir=&viewcount=20&viewstyle=list
#4 - 18 november 2011 12:21
Japp, det är du som triggade mitt huvud.

skitbra tycker jag.

en fråga som jag inte har klurat ut, är om det är skillnad mellan husfix och finbetong ?

OM det nu funkar med ickelack på husfix, gör det samma på finbetong ?

.
#5 - 18 november 2011 12:22
bra fråga... lets google that shit.
#6 - 18 november 2011 12:27
nytt saxat från ett terrarieforum

ar gjort en bakgrund i cellplast, undrar om husfix går lika bra som betong/cement? Finns det några nackdelar?

Husfix ÄR väl till viss del cement? Många säger att husfix går bra, jag tycker personligen att det kan vara lite "mjukt" jämfört mer andra cementblandningar, men fungerar gör det lätt. Dutta på några lager med en stor målarpensel, sen låter du det torka upp när det är tjockt nog (du kan låta det torka lite mellan lagren med). Sedan kan du skaffa mörkt färgpigment och blanda till en lite lösare och mörkare husfix som du penslar på över det hela. Låt torka en timme kanske, så att de stelnat men inte hårdnat, sedan tar du en blomspruta och en grov pensel och går loss på det sista lagret. När endast de djupaste sprickorna och hålen är mörka så slutar du. På detta sett får man ganska naturtrogna stenytor utan att behöva måla. / Jonas

Lättare vet jag inte om husfix är, man gör ju exakt likadant med dessa cementprodukter, nämligen blandar dem med vatten. Menar du viktvässigt så vet jag inte om det är någon skillnad. Det finns massor av färdiga cementprodukter, klinkerfog mm kommer dessutom i olika färger. Tapecrete är säkert bra, det finns massor med märken av polymerer att blanda i cementen, de flesta fyller samma funktion. Man kan även blanda ut dem i lite vaten och spraya på efter att allt är klart som ett lätt skyddande lager.

verkar inte vara jättestorskillnad. tror att husfixen är ljusare. typ vit. o att den är finare än lättbetong. o sen kanske det är en prisskillnad då man kanske bara kan köpa lättbetong i större volymer? ( inget jag vet utan bara gissar)
#7 - 18 november 2011 12:42
Tja,,,,,en säck finbetong kostar inte mer än 45 pesos för 25 kg.

någon som vet om kimrök är ett naturligt pigmentmedel eller inte ??

.
#8 - 18 november 2011 12:46
ja men behvöer man 25 kg då är ju frågan
#9 - 18 november 2011 12:55
hannesc skrev:
ja men behvöer man 25 kg då är ju frågan

kanske inte....

googlade på kimrök, enligt wiki så är det så rent kol man överhuvudttaget kan komma.

och det borde ju isf inte vara så farligt i kar.....

och om då betong oxå funkar (utan lack), så kan man ju färga in betongen med kimrök.

.
#10 - 18 november 2011 13:06
ja det låter ju logiskt. komemr jag nog göra. o sen blanda betong med typ nån terracotta variant o osv för att få olika färg o nyanser. som målarfärg typ. slänga i lite sand med för att få struktur :D
#11 - 18 november 2011 13:16
och då kommer ju nästa fråga......

man skall som sagt var inte ha detta med tuggande malar.....sägs det ju....

men varför inte ?

direkta svaret är ju att malarna tuggar ner ytan.....

men hur mycket kan malar egentligen tugga ner....?

om man har en betongyta som är 1-2 cm tjock....

borde ju ta åravis innan det är nertuggat...

farligt för malarna att får ner lite färgad betong i magen ??
#12 - 18 november 2011 13:25
det är det nog inte, nog snarare så om du har målat på själva betongen så kan de ju gnaga sig igenom det o då försvinner nog färgen. o det är väl inte så snyggt.

borde väl inte va sååå farligt med lite betong. beror nog på vilken mal man har med. finns ju de där trä-ätar-malarna som gnager nått jävluskt.
#13 - 18 november 2011 13:38
hannesc skrev:
det är det nog inte, nog snarare så om du har målat på själva betongen så kan de ju gnaga sig igenom det o då försvinner nog färgen. o det är väl inte så snyggt.

borde väl inte va sååå farligt med lite betong. beror nog på vilken mal man har med. finns ju de där trä-ätar-malarna som gnager nått jävluskt.

kan hålla med att det ser hemskt om man har målat på betongen.

men om man har färgat betongen.....

dvs den är genomfärgad.....med i min värld då ett ofarligt kolämne = kimrök

förutsätter ju dock att det är ett fett stort område i en viss grå nyans, klar avgränsning till nästa feta område som
kanske är då helt svart, till nästa område som är mörkgrå, till nästa område som är ljusgrå, etc etc

då kan jag inte se det rent estetiska problemet....

.
#14 - 18 november 2011 13:46
i denna artikel står det inte ett smack om lack.......

http://www.zoopet.com/index.php?option=com_kb&task=article&article=92

hmmmm....

.
#15 - 18 november 2011 15:25
här är en tråd om en som kört utan lack http://www.ciklid.org/forum/showthread.php?t=56820
verkar ju funka.

det som jag personligen ser som vitsen med lack är ju om man målar med färg och på så vis behöver innesluta färgen så den inte läcker ut gift i akvariet.

har kört me husfix i terrarium utan att lacka och det funkar ju utmärkt där luftfuktigheten legat på 80-90%. men det blir förstårs en annan sak under vatten.
#16 - 20 november 2011 19:39
tror jag har läst 20-tal trådar på andra forum.

verkar som om det är helt OK att köra utan lac, betong eller husfix = skitsamma.

många som har gjort det har i princip inte använt pigment, få iaf, de har kört med
ren betong / husfix.

en del upplever problem med höga PH-värde, framför allt med betong,
de som då har kört med TA / MA verkar tycka det är skitsamma, bra med
högt PH där,

de som har varit inne på SA ha antingen lakat ur betong / husfix med antingen
syra eller helt enkelt låta betongen vara i karet en vecka eller två och
gjort många vattenbyten, klart att det har varit kar utan fisk då.

efter ett antal vattenbad så verkar det som att betongen är såpass urlakad
att det är enkelt att hålla ett lite lägre PH.

en hel del har haft tuggande malar utan problem, kanske för att när men enbart
kör med betong så verkar de flesta använda händerna när det kletar på betongen
och då blit det ganska tjockt, och då kanske det tar flera år innan en mal har tuggat
gebom 5-15mm betong.....

just nu är jag sugen som faaaaan....

.
#17 - 24 november 2011 06:58
hmmm.....

vidare läsning tycker mig säga att med betong så måste man laka ur betongen under ganska
lång tid, florerar uppgifter om 1-6 månader, dvs låta den ligga i vatten, efter härdning, och
göra ett antal vattenbyten under tiden, annars verkar det som att risken för löjligt höga PH-värde finns.

till MA/TA-kar verkar det som att det funkar hur som helst. SA/CA som vill ha klart lägre PH är lite jobbigare.

husfix verkar inte ge samma "tråkiga" effekt med PH't.

där verkar det mer som att den enda negativa effekten är att vattnet grumlas under 1-3 veckor istället,
kanske för att ytan släpper under ett tag ifrån sig lite små kornm av husfix, de trådar jag har läst säger mig
att det verkar som att fisk inte mår dåligt av grumlet.

verkar som att det är husfix man skall gå på om man skall ge sig på en bakgrund utan lack.

.
#18 - 24 november 2011 10:47
jag tänker köra med husfix. har redan tagit hem det. o man får la låta den laka ur då. ha den i karet. inga fiskar men köra 90% vattenbyten varje vecka i nån månad. det är väl inga problem kenska. tålamod har du väl :)
#19 - 24 november 2011 12:18
jag hade helst velat köra betong.

lättare att kleta på 2-3 cm med betong, så mina VF malar inte tuggar igenom den första veckan iaf.

men men,,,,

I can't have it all......

får fundera vidare....

vilka pigment/färger kommer du att köra på din jordätarburk ??

.
#20 - 24 november 2011 12:48
hmm inte bestämt mig än. men kommer nog bli svart bas, med nån terracotta / jordfärg. blir lite olika. vill försöka efterlikna mörk sandsten typ
#21 - 24 november 2011 15:21
du kör husfix eller hur ?

från clabbe i insjön ?

hur vit är den ?
#22 - 24 november 2011 15:44
??? va? husfix ja. men det är från min far i värnamo. billigare än classeO.

har inte kollat hur vit den är än. vilket jag skiter i. eftersom jag ändå ska gå loss med pigment
#23 - 8 december 2011 09:26
Lacka!!! Annars finns det hög risk att få algproblem. Mången sort av cement, betong och spackel avger ämnen som dessa rackare gillar. B.l.a. s.k. blågröna alger. Har egna erfarenheter...
#24 - 8 december 2011 16:32
hej o välkommen.

alger vill man ju ha. särkillt på bakgrunden. blir ju mycket naturligare.

o vad skulle det vara för ämnen som gör att blågröna alger skulle frodas? antar att du menar cyano? ( vilket i sig inte är en alg utan en bakterie)
#25 - 8 december 2011 17:58
hittade hit av en händelse.

Vad består husfix av? En blandning av gips och cement eller?

Hur som helst, jag brukar använda vattenglas i cementen när jag putsar dammar, etc.
Då blir det vattentätt och en fin men hård yta. Kanske man kunde blanda i lite sådant mirakelmedel i husfixen för att få den malsäker?

Hur som helst så tror jag man skall laka ur det hela lite grand innan man stoppar i fisk. Speciellt om dessa är känsliga för högt pH. Det spelar mindre roll om man lackat eller inte. Vatten kommer att ta sig in till cementen hur man än bär sig åt. Lackar man går det bara lite långsammare.
#26 - 8 december 2011 18:08
bossep skrev:
hittade hit av en händelse.

Vad består husfix av? En blandning av gips och cement eller?

Hur som helst, jag brukar använda vattenglas i cementen när jag putsar dammar, etc.

Då blir det vattentätt och en fin men hård yta. Kanske man kunde blanda i lite sådant mirakelmedel i husfixen för att få den malsäker?

Hur som helst så tror jag man skall laka ur det hela lite grand innan man stoppar i fisk. Speciellt om dessa är känsliga för högt pH. Det spelar mindre roll om man lackat eller inte. Vatten kommer att ta sig in till cementen hur man än bär sig åt. Lackar man går det bara lite långsammare.

läser man en hel del inlägg på andra forum, ex ciklid.se, som jag nämner ovan, så verkar det funka alldeles utmärkt
med både betong och husfix.

dom som har kört med betong (cement + ballast, eller färdig finbetong) så finns det ett defenitivt behov av att
låte den torka länge, helst någon vecka eller så, om man har upp till 1-2 cm lager, samt att man får vara beredd
på snorhögt PH, typ 8+, under en tid, medans om man lakar ur den i vatten under en tid, säg under ett par veckor
ha den i ett kar med enbart vatten, och byta vattnet typ varannan dag, så är PH't ner i 7+, och då funkar
den även för de flesta SA, efter ett tag så verkar den inte påverka PH't nått nämnvärt.

Husfix verkar inte ge samma "PH-problem", där verkar man istället ha problem med att husfixen släpper ifrån
sig damm under ett bra tag, vilket får karet att se ut som lutzendimma under ett par veckor, dock verkar inte
afrikaner bry sig om detta problem.

OM jag startar nytt kar med tänkt bakgrund, så blir det betong om det är afrika, husfix om det är SA.

.
#27 - 8 december 2011 18:32
Husfix, i alla fall de jag kollat är cementbaserat. Innehåller möjligen mindre cement än putsbruk och liknande men man har ändå problemet med påverkan på vattnet. Cement som härdar avger kalciumhydroxid som är extremt basiskt. Härdningen kan ta en månad och även efter det kan det pågå transport av diverse ämnen i cementen. Det går att göra en snabbvariant med soda men det har sina risker, det är bara ytan som blir snabbhärdad och går det hål på den kan det läcka ut ämnen från djupare lager.

Har cementmaterialet fått härda rimlig tid vilket bäst sker fuktigt och i luft och sen blivit urlakat någorlunda så är det inga problem till Malawi och liknande, då vill man ju ha högt pH. Till vanligare fiskar får man ha mer tålamod, materialet kommer att påverka vattnet under lång tid men visst går det väl förr eller senare att använda olackat cementmaterial. Skall man däremot odla diskus eller nåt liknande är olackat cemetbaserat material helt katastrofalt, det kommer att påverka vattenvärdena på olämpligt sätt under överskådlig tid, både pH och hårdhet.

Med väl utförd lackering så skyddas materialet och kan användas även till känsliga fiskar. Naturligtvis skall cementen få härda innan den lackas så att den blir stark, man har ju sen också möjligheten att måla, även i olika kulörer om man vill det, det går ju att imitera bergmaterial med lager som gnejs t ex om man har rätt handlag. Rätt lack ger en hård yta som gnagande arter inte rår på och alger kan inte heller fästa sig lika hårt som på ett skrovligare cementunderlag.

Så jo, man kan använda cementbaserade material utan lack men man bör beväpna sig med åtskilligt med tålamod, man får räkna med att vänta mycket längre än om man lackar. Till en del känsliga arter är olackat cementmaterial helt olämpligt, lacken har även andra fördelar. Dock kostar den en del och det är ju också ett extra arbetsmoment så man får ju ställa det i relation till fördelarna.
#28 - 8 december 2011 18:41
jag vill inte lacka av flera anledningar.

1. dyrt så in i he..( småläning, vill komma undan billigt)
2. ett moment till
3.glansig yta. =skitfult
4.risk att vatten kommer innanför o lacken bli vitaktig = skitfult
5.alger fastnar inte lika bra, jag vill ha alger på min bakgrund
6.ser inte lika naturligt.

jag har tålamod. kommer låta den härda ordentligt, sen kommer jag laka ur den ordentligt genom ordentliga vattenbyten i nån månad. och kolla ph tills jag är nöjd.

sen kan man ju måla med husfixen med. om man blandar olika satser med olika färgpigment. naturliga ogiftiga pigment då asså. så kan man måla i olika lager.
#29 - 8 december 2011 18:51
1. dyrt så in i he..( småläning, vill komma undan billigt)
- Absolut, det tycker jag är huvudinvändningen mot lack

2. ett moment till
-Jovisst, inte allt för betungande dock

3.glansig yta. =skitfult
- Tycker inte det är ett problem när det kommer vatten på, skillnaden är inte så stor som man vill tro. Är man nu ändå orolig för att det skall se glansigt ut kan man ha sand i lacken innan den härdat.

4.risk att vatten kommer innanför o lacken bli vitaktig = skitfult
- Risken finns ju. Har man inte för bråttom och gör jobbet ordentligt så ser inte jag risken som så stor.

5.alger fastnar inte lika bra, jag vill ha alger på min bakgrund
- Vill du inte ha alger så får du det. Vill du ha alger så blir det inga. Lacken gör ingen större skillnad på den saken. Däremot så finns det väl nån chans att få bort oönskade alger på lackad yta, på olackad lär de bli där.

6.ser inte lika naturligt.
- Jag håller inte med. Det är inte alltid lätt att se vad som är lackat och inte.
#30 - 8 december 2011 19:56
jag har husfix och den är målad med akvarell sen båt lack tre gånger hård och ej farlig
#31 - 9 december 2011 14:55
Angående lack eller ej så gjorde jag ett litet test för ca 2 år sedan. Jag gjorde en liten bakgrund i cellplast som jag "täckte" med finbetong uppblandad med en hel del sand, ingen lack...
När jag vattenfyllde karet så gjorde jag regelbundna mätningar av bl.a. pH (mätstickor) och kunde egentligen inte se någon förändring av vattenvärdena. Mätnignarna utfördes direkt efter vattenfyllning och sedan med ca 30 min mellanrum, något dygn senare bytte jag vatten och fortsatte mätningarna, möjligen att pH höjdes en mätnivå mot tidigare men det ligger nog snarast i mötstickans noggranhet :-p

http://www.loricariidae.se/viewtopic.php?f=23&t=1140&start=70
#32 - 11 december 2011 17:11
ja forska i det där ni så jag vet när jag ska bygga bakgrund :D
#33 - 11 december 2011 17:38
Hade "har" ett kar på 2 meter. Hela bakrutan small men jag pallade inte byta den. Så jag sågade ut en skiva lika stor som rutan i mdf lackade den 5 gånger med biltemas båtlack.. Och tryckte den med silikon mot den trasiga bakrutan. Varit så nu i 2 år. Fortfarande perfekt

Sent from my iPhone using Tapatalk
#34 - 12 december 2011 08:30
Majki01 skrev:
Hade "har" ett kar på 2 meter. Hela bakrutan small men jag pallade inte byta den. Så jag sågade ut en skiva lika stor som rutan i mdf lackade den 5 gånger med biltemas båtlack.. Och tryckte den med silikon mot den trasiga bakrutan. Varit så nu i 2 år. Fortfarande perfekt

vilken båtlack är det från biltema ?

artikelnummer ?

.
#35 - 12 december 2011 08:37
funderade inatt på det här med husfix/betong osv...
om man tänker sig principen att lika löser lika, dvs om man spiller målarfärg på någonting det inte skulle vara färg på och det hinner torka in så är ju ett enkelt sätt att få bort färgen att ha på mera färg och låta det lösa upp den intorkade färgen och sedan torka bort det.

måste det inte bli lika med husfix och vatten?
det blandar man ju med vatten och om man då har en bakgrund i huxfix och inte lackar den, borde inte husfixen lösas upp när den står i vatten då? efter ganska lång tid kanske men ändå?

eller är ja helt ute å cyklar nu?
#36 - 12 december 2011 09:42
Nja, cementen fungerar som ett lim i betong och omvandlas kemiskt när den får kontakt med vatten. Det som händer är (bland annat) detta:

CaO + H2O --> Ca(OH)2 + CO2 --> CaCO3 + H2O

Kalciumoxid som det finns från början i cementen är starkt reaktivt men kalciumkarbonat som blir ett slutresultat är inte särskilt lättlösligt i vatten. Kalciumkarbonat är det samma som kalksten innehåller, färdig betong är alltså nåt i stil med kalksten. Kalksten löses av surt vatten men lite eller inte alls av neutralt eller basiskt vatten. Såvida inte man har extremt surt vatten så kan man betrakta betong som olösligt i vatten, visst, den kommer att lösas upp på mycket lång sikt, det gör urberg också, men det är inget vi behöver bekymra oss om (annat än där de gjutit broar med dålig betong osv men det är en annan historia).

Att betongen skulle lösas av vattnet är alltså inget problem att fundera över. Den kommer att påverka vattnet precis som kalksten men det är bara ett problem om man vill ha mjukt och surt vatten t ex för att odla diskus. Det som däremot är ett problem är att härdningen i betongen inte blir färdig direkt utan kan pågå länge och under processen där kalken karbonatiseras kommer det att bildas ämnen som påverkar vattenvärdena kraftigt. Det har alltså sina poänger att lacka för att hålla det borta från vattnet.
#37 - 12 december 2011 12:15
aha då förstår jag, misstänkte att de var någon kemisk process som uppstod osv... men tanken slog mig ändå att de kanske löses upp.
tack för den fina förklaringen =)
#38 - 12 december 2011 13:29
Kensa skrev:
vilken båtlack är det från biltema ?

artikelnummer ?

.

://www.biltema.se/sv/Bat/Kemikalier/Farg-och-Lack/Batlack-uretanalkyd-30552/

#39 - 12 december 2011 13:35
i dokumentet står det låg giftighet för vattenlevande organismer. hmm...

sid 5

http://www.biltema.se/Documents/sakerhetsblad/sv/30552%20B%C3%A5tlack%20uretanalkyd%202010-04-12%20SV.pdf
#40 - 12 december 2011 13:36
jag hade nog inte använt den på en bakgrund...hmm..
#41 - 12 december 2011 14:09
Aldrig haft problem dock, till och med mina crystal räkor förökar sig som ogräs dom om något är känsliga för vatten värde..

Men bara för att det fungerar hos någon så behöver det inte betyda att det fungera hos alla

#42 - 12 december 2011 14:22
ne det är fullt möjligt att det funkar kanon. men hade du det så att typ malar etc kan "gnaga" på den? mest det jag tänkte på. att det nog inte är så bra för malarnas gnagande
#43 - 12 december 2011 14:38
Slippade mdf skivan lackade 3-4 gånger hela skivan, den sitter inne i akvariet tryckt mot bakrutan

#44 - 12 december 2011 14:42
okej. afan då kanske det är ett alternativ ändå
#45 - 12 december 2011 19:22
behöver man bara den burken eller lär man ha någon mera burk å blanda med? är den inte tvåkomponent?
#46 - 12 december 2011 20:06
jag har bara lacken fungerar bra
#47 - 17 december 2011 21:48
Lång tråd att mala igenom men verkar som båda alternativen funkar lika bra om man inte har ph känsliga fiskar.. men jag tror jag lackar min ändå om lacken finns i helmatt:p ps bra tråd
#48 - 17 december 2011 21:57
Epolan v lacken påverkar inte ph, då hade jag inte kunnat köra den i räk Karen med soil hade ju blivit kemiskt krig haha
#49 - 18 december 2011 19:45
Hej! Det var ett bra tag sedan jag skrev något i detta forum...

Jag har en fråga nu när vi är inne på detta med färgpigment etc. Tror ni att det skulle fungera med tex kakelfog?

Kakelfog finns i flera färger som man skulle kunna måla med, tänkte jag. Men det kanske inte är organiska ämnen...

Vad tror ni?
#50 - 19 december 2011 16:11
För att slippa lacka...
#51 - 19 december 2011 16:24
kan ju vara en tanke. men kanske blirt svårt att få till snygga nyanser? om jag har färgämnen i min husfix kommer jag göra olika pytsar så jag har som olika färgburkar typ så kan jag lägga olika lager o pensla på lite var jag vill :) vet inte alls hur konsistensen på kakelfogar är så jag kan inte uttala mig, men visst borde det funka på nått sätt iaf :)
#52 - 19 december 2011 17:50
Vad är det för färgämnen? Jag jobbar själv på k-rauta men glömde att fråga på färgavdelningen om vi har något sådant... Men, jag tror inte att de kan svara på om man kan ha det i akvarium eller inte. Eller de vågar inte säga att det funkar.
#54 - 21 december 2011 21:53
BillyL. skrev:
Hej! Det var ett bra tag sedan jag skrev något i detta forum...

Jag har en fråga nu när vi är inne på detta med färgpigment etc. Tror ni att det skulle fungera med tex kakelfog?

Kakelfog finns i flera färger som man skulle kunna måla med, tänkte jag. Men det kanske inte är organiska ämnen...

Vad tror ni?

En tanke bara är det inte antimögel i kakelfog?? go tanke, men jag tror inte de funkar, om det är antimögelmedel i, det funkar inte med sådant silikon iaf, så jag tror inte det funkar om det nu är ant-m i [:o]
#55 - 22 december 2011 06:30
Jag ska kolla det på jobbet idag, om jag hinner... Lite osäker på om det är antimögel i fogen eftersom det inte är tätt. Så det borde ju luftas och då behövs väl inget antimögel...??? Jag ska kolla detta så att jag inte bara sitter här och hittar på några lögnaktiga sanningar. :-)
#56 - 27 december 2011 19:08
Jag har pratat med mina kollegor på kakelavdelningen och de tror inte att det ska vara något antimögel i kakelfog, men vågade inte lova något... som de flesta säljare bruka säga när man frågar om man kan ha det i akvariet. ;)
#57 - 19 januari 2012 12:07
hannesc skrev:
hej o välkommen.

alger vill man ju ha. särkillt på bakgrunden. blir ju mycket naturligare.

o vad skulle det vara för ämnen som gör att blågröna alger skulle frodas? antar att du menar cyano? ( vilket i sig inte är en alg utan en bakterie)

Precis, cyano. Har som sagt egen erfarenhet samt att NiXon här inne även hävdar samma sak. När man läser om vad cement och betong innehåller hittas ingen direkt koppling? Teoretiskt borde man inte behöva ha lack. Har nu provat både med och utan. Fast en gång ingen gång. Kanske andra reaktioner med kranvatten?

Annons