Labyrintfiskar

#1 - 11 januari 2019 10:28
Det finns ju en riktigt lång och härlig tråd om apistogrammor/dvärgciklider.
Tänkte att det kunde varit trevligt med en liknade tråd om labyrintfiskar.
Vet inte om det kanske är ett för brett ämnen men det lär vi märka.

Jag själv har lakrisguramis i ett 54 liters och har ett 30 liters akvarium som jag planerar ska ha en kampfiskshane i.

Jag har dock lite svårt att välja vad för slags kampfisk som jag ska ha.
#2 - 12 januari 2019 07:38
Lakrisguramis är så fina! Funderat på dessa av och till men de ska ju vara så känsliga sägs det? Har ett 60- liters nyligen uppstartat de kunde få bo i. Dvärgräkor och rasborer bor där nu dock.
Större Guramis har jag haft.
Kampfisk är också ngt jag funderat på faktiskt, en ljus halfmoon.. kanske. Men det får anstå till hösten.
#3 - 12 januari 2019 10:17
[QUOTE=Rufus;n2397049]Lakrisguramis är så fina! Funderat på dessa av och till men de ska ju vara så känsliga sägs det? Har ett 60- liters nyligen uppstartat de kunde få bo i. Dvärgräkor och rasborer bor där nu dock.[/QUOTE]
Jag har den sammansättningen (på ett ungefär, har dvärgrasboror) i mitt 54 liters akvarium och det fungerar för mig bra. Jag är dock ingen expert och har bara haft dem i ca 6 månader. De är väldigt fina men lite blyga. Men nu börjar mina ta ton och kommer när jag går förbi karet.
[QUOTE=Rufus;n2397049]Större Guramis har jag haft.
Kampfisk är också ngt jag funderat på faktiskt, en ljus halfmoon.. kanske. Men det får anstå till hösten.[/QUOTE]
Jag känner mig så okunnig. Vad innebär en ljus halfmoon?

#4 - 12 januari 2019 12:33
En halfmoon med ljus färg... från en okunnig till en annan. De kan ju ha olika form på stjärtfenan och halfmoonen är väl utrustad med en rejäl.;)
#5 - 12 januari 2019 12:40
Haha ja typ, sett ljusgula och vita, mkt vackra, men de som är fläckiga på kroppen med en eller två färgade fenor är inte dumma de heller..
#6 - 12 januari 2019 12:48
Ja de är fina, kallas de för Plakat? Här fanns ett gäng ”vanliga” kampfiskar på djuraffären nu i december. Ganska fina men inte som de man ser på nätet. Sonen förbarmade sig över en turkosblå med röda fenor. Vacker han också nu när fenorna börjar växa till sig igen.
#7 - 12 januari 2019 13:08
[QUOTE=Rufus;n2397084]Ja de är fina, kallas de för Plakat? Här fanns ett gäng ”vanliga” kampfiskar på djuraffären nu i december. Ganska fina men inte som de man ser på nätet. Sonen förbarmade sig över en turkosblå med röda fenor. Vacker han också nu när fenorna börjar växa till sig igen.[/QUOTE]

Har för mig det. Nä men jag känner lite så med. Men jag tänkte kolla över utbudet i affärerna i Sthlm och kanske få tag på något närmare det i alla fall.
#8 - 12 januari 2019 13:41
Jag tror man kan beställa hem, men då får man ju inte kika på dem först.. http://fisklista.akvarielagret.se/?query=betta+splendens&fish_list%5Bsupplier_id%5D
#9 - 13 januari 2019 18:39
Tänk vad många fina fiskar man har kvar att testa :). Jag har ju mosaikguramis och tycker de är både vackra och lättskötta. Tror mitt flöde är för starkt för att hanen ska kunna bygga skumbo dock, så tyvärr blir det ingen lek eller annat intressant att titta på. Men fina är de utan tvekan!
#10 - 13 januari 2019 18:49
För stunden har jag bara pygmé gurami, de jag köpte på vårens Örebro auktion har inte gått så bra men det är för att jag lyckats göra en del tvivelaktiga beslut.
Dock så lyckades de hinna med att föröka sig innan de ursprungliga gick hädan så jag har 3 st som jag vet om, kan finnas 4 eller 5 totalt tror jag, men jag ska även införskaffa 2-3 till så att jag har lite gen variation på de som bebor akvariet. [:-106]
#11 - 14 januari 2019 11:12
[QUOTE=Rufus;n2397094]Jag tror man kan beställa hem, men då får man ju inte kika på dem först.. http://fisklista.akvarielagret.se/?query=betta+splendens&fish_list%5Bsupplier_id%5D[/QUOTE]

Jag har funderat lite på det med. Tror att jag ska kolla lite med vad akvarielagret har att erbjuda när det börjar närma sig inköp.
#12 - 14 januari 2019 11:13
[QUOTE=Nando;n2397176]Tänk vad många fina fiskar man har kvar att testa :). Jag har ju mosaikguramis och tycker de är både vackra och lättskötta. Tror mitt flöde är för starkt för att hanen ska kunna bygga skumbo dock, så tyvärr blir det ingen lek eller annat intressant att titta på. Men fina är de utan tvekan![/QUOTE]

Visst är det. Jag trodde aldrig att jag skulle fastna för guramis och bettor. Men jag hade fel i vanlig ordning. ;)
#13 - 14 januari 2019 11:13
[QUOTE=pikachu;n2397178]För stunden har jag bara pygmé gurami, de jag köpte på vårens Örebro auktion har inte gått så bra men det är för att jag lyckats göra en del tvivelaktiga beslut.
Dock så lyckades de hinna med att föröka sig innan de ursprungliga gick hädan så jag har 3 st som jag vet om, kan finnas 4 eller 5 totalt tror jag, men jag ska även införskaffa 2-3 till så att jag har lite gen variation på de som bebor akvariet. [:-106][/QUOTE]

Vet du vad för fel du gjorde? Jag är/har varit rädd för att mina ska gå bort med. Men ännu lever de och verkar trivas. Ingen lek dock.
Hur stort kar har du?
#14 - 14 januari 2019 16:06
Hur är era erfarenheter av att ha kampfiskar ihop med dvärgräkor?
#15 - 16 januari 2019 18:29
[QUOTE=LindaAlgo;n2397214]

Vet du vad för fel du gjorde? Jag är/har varit rädd för att mina ska gå bort med. Men ännu lever de och verkar trivas. Ingen lek dock.
Hur stort kar har du? [/QUOTE]

Jag vet precis vad jag gjort för galet, dels var jag dum nog att i somras lägga ett matnings schema för fiskarna så att akvariet blev totalt övermatat och kraschade.
Sedan experimenterade jag med lite fel sällskap till de, exakt vilken art jag kom fram till bar en dålig idé minns jag inte på rak arm men jag har för mig att det var en killi som heter Lucania goodei.
Men det var främst kraschen av akvariet som hade ihjäl mina pygméer.

Akvariet de bor i är på 250l.
#16 - 16 januari 2019 18:32
[QUOTE=LindaAlgo;n2397240]Hur är era erfarenheter av att ha kampfiskar ihop med dvärgräkor?[/QUOTE]

Det är en dålig idé, de konkurrerar om utrymmet vid ytan och i en konfrontation så har kampfisken övertaget. Det blir inte ens en slagsmål.
Detta innebär att kampfisken bara styr över guramierna.

Däremot så fungerar kampfiskar bra med choklad gurami arterna, jag gissar på att det beror på att choklader är munruvare och blir inte konkurrenter på samma sätt.
#17 - 16 januari 2019 18:35
[QUOTE=pikachu;n2397375]

Det är en dålig idé, de konkurrerar om utrymmet vid ytan och i en konfrontation så har kampfisken övertaget. Det blir inte ens en slagsmål.
Detta innebär att kampfisken bara styr över guramierna.

Däremot så fungerar kampfiskar bra med choklad gurami arterna, jag gissar på att det beror på att choklader är munruvare och blir inte konkurrenter på samma sätt.[/QUOTE]

Jag tror att du läste fel nu. Jag skrev dvärgräkor och inte dvärggurami. :d
#18 - 16 januari 2019 18:39
Japp, det gjorde jag. [;)]

Okej, med räkorna är det bästa som kan hända att den struntar i de och värsta att den mumsar i sig samtliga oavsett hur tätt man har med växterna. :d
#19 - 16 januari 2019 19:08
Men bra info ändå, jag har funderat på en kampfiskhona ihop med ett par honungsgurami.
#20 - 16 januari 2019 19:12
[QUOTE=pikachu;n2397378]Japp, det gjorde jag. [;)]

Okej, med räkorna är det bästa som kan hända att den struntar i de och värsta att den mumsar i sig samtliga oavsett hur tätt man har med växterna. :d[/QUOTE]

Hehe, misstänkte det. Fick inte ihop det med att de skulle vara på samma yta.
Men det var givetvis väldigt bra läsning ändå.

Ja jag tror det med. Tror att jag chansar med några skräpräkor.
#21 - 16 januari 2019 19:13
[QUOTE=stefant;n2397379]Men bra info ändå, jag har funderat på en kampfiskhona ihop med ett par honungsgurami.[/QUOTE]

Verkligen! Hade jag haft platsen hade jag velat testa ett lite större kar med flera kampfiskhonor. Finns inget utrymme för det just nu.
#22 - 19 januari 2019 20:05
Har du bestämt vilken sorts kampfisk det blir Linda?
#23 - 20 januari 2019 11:44
Han är jättefin! Du får berätta hur han är sedan!
#24 - 21 januari 2019 06:09
Jo men han var väl fin och långt namn hade han också! [:)]
#25 - 21 januari 2019 11:52
Det ska jag göra!

Nästa steg nu är med att försöka få tag på lite micromask till mina lakrisguramis. De äter men det skulle kännas bättre att veta att man alltid har det hemma.
#26 - 4 februari 2019 18:43
De är så fina!
#27 - 7 februari 2019 23:03
Hallå där, labyrintfolk! :)

Jag åkte in till stora staden idag för att köpa mig ett par honungsguramis och råkade (ehum...) komma hem med den här skönheten.
Han går i räkkaret än så länge, det är lite litet men i alla fall större än kuben i affären.

#28 - 8 februari 2019 14:47
Vilken skönhet! Verkar han bry sig om räkorna?
#29 - 8 februari 2019 15:50
[USER="64285"]LindaAlgo[/USER] Nej, inte än så länge i alla fall, men det finns inga räklingar i karet och firren är fortfarande ganska liten. Vi får väl se i framtiden, och hur länge han blir kvar i den burken.
Nu ska jag bara hitta en hona som är lika fin. ^_^
Det är så typiskt i en vanlig akvariebutik att de tar hem ett par riktigt snygga hanar med olika form och färg och sedan bara generiska, astråkiga honor. Lite trist. Om man vill försöka dra fram en kull vill man naturligtvis ha Två toppenfina föräldrar liksom.

(de små honungarna är jättesöta också! :) )
#30 - 8 februari 2019 19:25
[QUOTE=Pickles;n2398349][USER="64285"]LindaAlgo[/USER] Nej, inte än så länge i alla fall, men det finns inga räklingar i karet och firren är fortfarande ganska liten. Vi får väl se i framtiden, och hur länge han blir kvar i den burken.
Nu ska jag bara hitta en hona som är lika fin. ^_^
Det är så typiskt i en vanlig akvariebutik att de tar hem ett par riktigt snygga hanar med olika form och färg och sedan bara generiska, astråkiga honor. Lite trist. Om man vill försöka dra fram en kull vill man naturligtvis ha Två toppenfina föräldrar liksom.

(de små honungarna är jättesöta också! :) )[/QUOTE]

Kan tänka mig att det är svårt att hitta bra fiskar på den nivån i affären.
Jag tycker att honorna är väldigt fina med.
Hoppas att jag ska hitta en fin snart med.
#31 - 8 februari 2019 23:01
[QUOTE=LindaAlgo;n2398356]

Kan tänka mig att det är svårt att hitta bra fiskar på den nivån i affären.
Jag tycker att honorna är väldigt fina med.
Hoppas att jag ska hitta en fin snart med.[/QUOTE]

De hade faktiskt en jättefin half moon också, en gul och blå, men när fenorna blir så stora är fisken ofta mindre aktiv tycker jag. Jag gillar typerna med mindre fenor bättre även om de inte alltid är lika showiga. Då blir "elephant ear" ett bra mellanting - fortfarande showig men också aktiv och smidig! :)
Det är som sagt synd när handlarna bara lägger krut på hanarna dock. Det blir till att jaga privat för att hitta en fru, för de kan ju också vara tjusiga som du säger!
#32 - 9 februari 2019 07:31
[QUOTE=Pickles;n2398366]

De hade faktiskt en jättefin half moon också, en gul och blå, men när fenorna blir så stora är fisken ofta mindre aktiv tycker jag. Jag gillar typerna med mindre fenor bättre även om de inte alltid är lika showiga. Då blir "elephant ear" ett bra mellanting - fortfarande showig men också aktiv och smidig! :)
Det är som sagt synd när handlarna bara lägger krut på hanarna dock. Det blir till att jaga privat för att hitta en fru, för de kan ju också vara tjusiga som du säger! [/QUOTE]

Jag håller med dig om att det är typerna med mindre fenor är finare. Eller ja tom vildversionerna tycker jag är läckrast. Tycker oftast att vildformarnas färger är finast med.
#33 - 10 februari 2019 21:07
[QUOTE=LindaAlgo;n2398368]

Jag håller med dig om att det är typerna med mindre fenor är finare. Eller ja tom vildversionerna tycker jag är läckrast. Tycker oftast att vildformarnas färger är finast med.[/QUOTE]

Håller absolut med faktiskt!
För många, långa år sedan hade jag en betta smaragdina, det var en av de vackraste firrar jag någonsin haft. <3 Tyvärr fick jag inte lek på den.
#34 - 10 februari 2019 21:09
Just den här hanen har dock byggt ett skumbo redan, och anfaller kameran dessutom. :d [:-176]

#35 - 11 februari 2019 06:24
Riktigt snygg hanne du hittat!
#36 - 11 februari 2019 14:57
[QUOTE=Pickles;n2398434]

Håller absolut med faktiskt!
För många, långa år sedan hade jag en betta smaragdina, det var en av de vackraste firrar jag någonsin haft. <3 Tyvärr fick jag inte lek på den. [/QUOTE]

Skulle verkligen vilja hålla någon av de arterna. Eller jag skulle vilja ha flera kar med dem. Men har ju bara ett kar nu. Aka ångest deluxe.
#37 - 12 februari 2019 17:24
[QUOTE=cambru;n2398438]Riktigt snygg hanne du hittat![/QUOTE]

Tack! Ramlade över honom av en slump, och de stora djuraffärerna här är inte särskilt roliga så det är klart att han fick följa med hem. ^_^
#38 - 12 februari 2019 17:32
[QUOTE=LindaAlgo;n2398456]

Skulle verkligen vilja hålla någon av de arterna. Eller jag skulle vilja ha flera kar med dem. Men har ju bara ett kar nu. Aka ångest deluxe. [/QUOTE]

Men de behlver ju inte så mycket! en lagom stor kub och saken är biff. ;) Lättskötta också! Finns ingen ursäkt. [:-2]
#39 - 12 februari 2019 17:35
Det här såg så häftigt ut, jag är jättesugen på att prova något liknande i räktanken! <3

[YOUTUBE]https://www.youtube.com/watch?time_continue=12&v=LUp2-DqEfOE[/YOUTUBE]
#40 - 12 februari 2019 17:50
[QUOTE=Pickles;n2398477]

Men de behlver ju inte så mycket! en lagom stor kub och saken är biff. ;) Lättskötta också! Finns ingen ursäkt. [:-2][/QUOTE]

Ursäkten är att jag inte har plats för fler kar i detta hus utan att behöva flytta från maken på kuppen. :P
#41 - 13 februari 2019 18:41
[QUOTE=LindaAlgo;n2398479]

Ursäkten är att jag inte har plats för fler kar i detta hus utan att behöva flytta från maken på kuppen. :P[/QUOTE]

Åååh, det är det där med plats alltså. Alltid ett problem.
Jag har sovrummet fullt med ormar så det är ett jäkla pusslande med att försöka få in ett till akvarium.. men if there is a will...:D Jag har ju dock tur som inte behöver samsas om utrymmet med någon annan människa.
#42 - 14 februari 2019 19:36
[QUOTE=Pickles;n2398521]

Åååh, det är det där med plats alltså. Alltid ett problem.
Jag har sovrummet fullt med ormar så det är ett jäkla pusslande med att försöka få in ett till akvarium.. men if there is a will...:D Jag har ju dock tur som inte behöver samsas om utrymmet med någon annan människa. [/QUOTE]

Det roliga är att vi pratade om det idag och det visade sig att jag kanske inte måste flytta från maken för att få plats med fler kar. Ödet. ;)
Nä det underlättar ju vid såna här dilemman. ;)
#43 - 15 februari 2019 06:52
Hehe hotade du han med att så kan bli fallet om jag får fråga? ;)
#44 - 15 februari 2019 08:31
[QUOTE=Mikael Lindqvist;n2398604]Hehe hotade du han med att så kan bli fallet om jag får fråga? ;)[/QUOTE]

Hahaha, nä så illa är inte mitt beroende. ;) Det var en sansad diskussion, där den som hade mest rätt vann.
#45 - 16 februari 2019 16:57
[QUOTE=LindaAlgo;n2398596]

Det roliga är att vi pratade om det idag och det visade sig att jag kanske inte måste flytta från maken för att få plats med fler kar. Ödet. ;)
Nä det underlättar ju vid såna här dilemman. ;) [/QUOTE]

Yey! Så det blir fler med andra ord? ^_^ Låter toppen!

Sitter nu och cyklar det nya karet (Med sand från älven här intill. Det komer att ta Veckor innan klart vatten!) och har ingen aaaaning om vad jag ska ha i det, utöver att jag gärna vill ha asien och någonstans att stoppa alla växter som blir över när jag gjort om det mindre. :D
#46 - 16 februari 2019 18:56
[QUOTE=Pickles;n2398670]

Yey! Så det blir fler med andra ord? ^_^ Låter toppen!

Sitter nu och cyklar det nya karet (Med sand från älven här intill. Det komer att ta Veckor innan klart vatten!) och har ingen aaaaning om vad jag ska ha i det, utöver att jag gärna vill ha asien och någonstans att stoppa alla växter som blir över när jag gjort om det mindre. :D[/QUOTE]

Ja det blir minst 2 nya kar till. Lite beroende på hur vilken hylla jag tar.

Vad spännande! Nä det är så svårt att bestämma sig för en sak. Hur stort är det?
#47 - 16 februari 2019 19:18
[QUOTE=LindaAlgo;n2398676]

Ja det blir minst 2 nya kar till. Lite beroende på hur vilken hylla jag tar.

Vad spännande! Nä det är så svårt att bestämma sig för en sak. Hur stort är det?[/QUOTE]

Så roligt! Vilken storlek och inriktning har du tänkt dig?

Det är ~100liter och ungefär så stort som jag kan tänka mig i en lägenhet med heltäckningsmatta. [:-9] De är ju tokiga i det de här britterna (heltäckningsmatta alltså).
Känns ganska lagom även om jag SUKTAR efter ett rejält kar med ett stim riktiga regnbågar! Men det blir kanske någon gång i framtden. Just nu känns det som om kanske lite trådfenor kan få simma i det nya. Jag älskar tomatciklider också, så om jag kan få tag på ett par.... De borde rymmas.
Brottades ett tag med om jag ville ha svart sand eller inte också, men kom fram till att jag i slutänden gillar naturligt.
#48 - 16 februari 2019 19:50
[QUOTE=Pickles;n2398679]

Så roligt! Vilken storlek och inriktning har du tänkt dig?

Det är ~100liter och ungefär så stort som jag kan tänka mig i en lägenhet med heltäckningsmatta. [:-9] De är ju tokiga i det de här britterna (heltäckningsmatta alltså).
Känns ganska lagom även om jag SUKTAR efter ett rejält kar med ett stim riktiga regnbågar! Men det blir kanske någon gång i framtden. Just nu känns det som om kanske lite trådfenor kan få simma i det nya. Jag älskar tomatciklider också, så om jag kan få tag på ett par.... De borde rymmas.
Brottades ett tag med om jag ville ha svart sand eller inte också, men kom fram till att jag i slutänden gillar naturligt. [/QUOTE]

Slutar åt 54 liters och sen ska jag fylla mitt 30 liters med. Blir minst en kampfisk i alla fall. Ev. blir det ett kar apistogramma med. Men jag har inte bestämt mig alls. Får se hur allt utvecklar sig. Är en del som behövs göra.

Ah det kan jag förstå. Man vill ju inte riskera något.
#49 - 17 februari 2019 22:09
[QUOTE=LindaAlgo;n2398607]

Hahaha, nä så illa är inte mitt beroende. ;) Det var en sansad diskussion, där den som hade mest rätt vann.[/QUOTE]

”där den som hade mest rätt vann” - Haha, underbart!
#50 - 19 februari 2019 15:07
[QUOTE=Nando;n2398710]

”där den som hade mest rätt vann” - Haha, underbart! [/QUOTE]

Bättre än så blir det inte!
#51 - 19 februari 2019 16:05
Haha visst låter jag som en underbar fru. Sansad och så. Nä men då.

Känner att betta-suget ökar när karet börjar bli moget för det med. Men jag försöker hålla med verkligen. Måste fixa hyllan först. Sen nya fiskar.
#52 - 20 februari 2019 19:53
Du har roliga saker framför dig! (Jag är inte alls avundsjuk ;))
#53 - 23 februari 2019 08:34
[QUOTE=Nando;n2398871]Du har roliga saker framför dig! (Jag är inte alls avundsjuk ;))[/QUOTE]

Det känns overkligt. Men det första nya karet är i alla fall beställt till hyllan samt de delar som jag behöver för att sätta ihop luftfiltret till dem. Samt att jag har bestämt mig för vilken hylla det blir.

Tänkte börja med projektet så smått nästa vecka.

Och för att knyta an till fiskarna som tråden handlar om så har jag även fått den nya doppvärmaren till karet med mina lakrisguramis. Är det bättre tro att hålla det övre spannet i temperaturen eller förkortar det bara deras liv i det långa loppet? Vad håller ni för temperatur i era kar?
#54 - 23 februari 2019 09:37
Jag har ca 27-28 i lillkaret (med fjärilar) ca 25-26 i storkaret (med scalarer) och ca 26-27 i mellankaret (med guramis).
#55 - 24 februari 2019 18:16
[QUOTE=Nando;n2398959]Jag har ca 27-28 i lillkaret (med fjärilar) ca 25-26 i storkaret (med scalarer) och ca 26-27 i mellankaret (med guramis). [/QUOTE]
Ska nog lägga mig på 27 då.
#56 - 2 mars 2019 07:26
Någon som har eller har haft Betta Coccina?
#57 - 14 mars 2019 19:57
Funderar starkt på att göra om mitt ena kar till ett labyrintfiskkar. Min första bekantskap med denna art var en fruktansvärt elak Makropod - kanske just därför mitt intresse slutade just där och då. Under årens lopp har det varit mest små SA-ciklider, men känner nu att det skulle var skoj att prova på en för mig helt ny art.
Den som jag har fastnat för är Trichopsis pumila (dvärggurami), som jag har sett IRL - så vackra.

pikachu, du verkar ha stor erfarenhet av guramis, så om du haft/har dessa, så tar jag tacksamt emot allt du vet.
Inredningen tror jag att jag fixar, men har ingen aning om hur könsfördelningen bör vara. Endast bara denna art, eller blanda med andra gurami?
Jag har såklart läst på och kollat filmer, men LÄS att jag är en nybörjare när det gäller labyrintfiskar.

Läste att dessa ska helst gå i lite lägre kar, men mitt är 40cm på höjden och 140-liter, kommer det att funka?

//Inger

#58 - 15 mars 2019 08:05
[QUOTE=Inger H;n2399849]Funderar starkt på att göra om mitt ena kar till ett labyrintfiskkar. Min första bekantskap med denna art var en fruktansvärt elak Makropod - kanske just därför mitt intresse slutade just där och då. Under årens lopp har det varit mest små SA-ciklider, men känner nu att det skulle var skoj att prova på en för mig helt ny art.
Den som jag har fastnat för är Trichopsis pumila (dvärggurami), som jag har sett IRL - så vackra.

pikachu, du verkar ha stor erfarenhet av guramis, så om du haft/har dessa, så tar jag tacksamt emot allt du vet.
Inredningen tror jag att jag fixar, men har ingen aning om hur könsfördelningen bör vara. Endast bara denna art, eller blanda med andra gurami?
Jag har såklart läst på och kollat filmer, men LÄS att jag är en nybörjare när det gäller labyrintfiskar.

Läste att dessa ska helst gå i lite lägre kar, men mitt är 40cm på höjden och 140-liter, kommer det att funka?

//Inger

[/QUOTE]

Jag tycker att du ska satsa på det Inger men jag tycker att du ska läsa detta innan du köper du några dvärgguramis.
Eller nu ser jag att du kallar Trichopsis pumila för dvärggurami. Den arten som jag tänker på när jag hör dvärggurami är Trichogaster lalius. Jag tänker på Trichopsis pumila som Pygmégurami. Nåja jag låter texten under stå oavsett. Kan vara bra att läsa i alla fall. :)

Inser att jag var otydlig i all hast. Det är *inte* jag som skrivit texten nedan.
"2014 skrev jag en hel del här i gruppen om en sjukdom som heter Dwarf Gourami Iridovirus, som främst drabbar dvärggurami men som påträffats i bland andra trepunktsgursmi (blå, gul, marmor etc), bettor, fjärilsciklider och scalarer. Då var sjukdomen i fas att spridas grovt mellan olika odlingar i Asien, men även i det vilda pga mycket slarvig hantering och odlade individer som smet ut från odlingsdammar. Jag föreslog då säljförbud på arten så att sjukdomen inte får tokfäste även här och så att efterfrågan sjunker vilket förhoppningsvis hade resulterat i mer kontrollerad odling av dem, och en eventuell minskning av spridningen.
Det var många som ansåg att detta var en överdrift, dramaqueenfasoner och skrämselpropaganda eftersom DGIV, för gemene man, var något okänt.

Nu tror jag att vi alla kan komma överens om att det får klassas som en rätt vanlig sjukdom även här i Sverige, där många bevisligen har eller har haft smittade individer, och än fler högst troligt haft fiskar som varit smittade och dött utan att de vetat om vad som dödat fisken.

Mig veterligen har det inte varit något fall i Sverige där andra arter drabbats, men det kan ju även där vara så att de har drabbats men att symptom och dödsfall misstagits för andra sjukdomar.

Men... Snälla. Snälla sluta köpa dvärggurami. Det är den enda rimliga chansen att minska spridningen av DGIV och i det långa loppet ett viktigt steg för att över huvud taget ge arten en chans att återhämta sig. Massodlingar kommer att ta död på arten, det känns oundvikligt om de fortsätter att säljas i sådana mängder som de säljs i nu."

Och tydligen tar tex akvarielagret inte in dem sen 2016 på grund av detta.
#59 - 15 mars 2019 09:06
[QUOTE=LindaAlgo;n2399855]

Jag tycker att du ska satsa på det Inger men jag tycker att du ska läsa detta innan du köper du några dvärgguramis.
Eller nu ser jag att du kallar Trichopsis pumila för dvärggurami. Den arten som jag tänker på när jag hör dvärggurami är Trichogaster lalius. Jag tänker på Trichopsis pumila som Pygmégurami. Nåja jag låter texten under stå oavsett. Kan vara bra att läsa i alla fall. :)

"2014 skrev jag en hel del här i gruppen om en sjukdom som heter Dwarf Gourami Iridovirus, som främst drabbar dvärggurami men som påträffats i bland andra trepunktsgursmi (blå, gul, marmor etc), bettor, fjärilsciklider och scalarer. Då var sjukdomen i fas att spridas grovt mellan olika odlingar i Asien, men även i det vilda pga mycket slarvig hantering och odlade individer som smet ut från odlingsdammar. Jag föreslog då säljförbud på arten så att sjukdomen inte får tokfäste även här och så att efterfrågan sjunker vilket förhoppningsvis hade resulterat i mer kontrollerad odling av dem, och en eventuell minskning av spridningen.
Det var många som ansåg att detta var en överdrift, dramaqueenfasoner och skrämselpropaganda eftersom DGIV, för gemene man, var något okänt.

Nu tror jag att vi alla kan komma överens om att det får klassas som en rätt vanlig sjukdom även här i Sverige, där många bevisligen har eller har haft smittade individer, och än fler högst troligt haft fiskar som varit smittade och dött utan att de vetat om vad som dödat fisken.

Mig veterligen har det inte varit något fall i Sverige där andra arter drabbats, men det kan ju även där vara så att de har drabbats men att symptom och dödsfall misstagits för andra sjukdomar.

Men... Snälla. Snälla sluta köpa dvärggurami. Det är den enda rimliga chansen att minska spridningen av DGIV och i det långa loppet ett viktigt steg för att över huvud taget ge arten en chans att återhämta sig. Massodlingar kommer att ta död på arten, det känns oundvikligt om de fortsätter att säljas i sådana mängder som de säljs i nu."

Och tydligen tar tex akvarielagret inte in dem sen 2016 på grund av detta. [h=1][/h]
[/QUOTE]

Du ser själv hur okunnig jag är, menar förstås Pygmégurami. Hade ingen aning om ditt kunnande ang. dessa firrar, så ös på bara med information till mig :). Trodde att dessa också kallades för "dvärg" eftersom dom är så pass små.

//Inger
#60 - 15 mars 2019 16:48
[QUOTE=Inger H;n2399859]

Du ser själv hur okunnig jag är, menar förstås Pygmégurami. Hade ingen aning om ditt kunnande ang. dessa firrar, så ös på bara med information till mig :). Trodde att dessa också kallades för "dvärg" eftersom dom är så pass små.

//Inger[/QUOTE]

Var otydlig med när jag skrev texten så där på jobbet. Det är inte jag som skrivit texten om sjukdomen. Nu ska vi inte överdriva mitt kunnande. Bara min förmåga att snoka på nätet och nörda ner mig i saker.

#61 - 15 mars 2019 19:06
[QUOTE=LindaAlgo;n2399874]

Var otydlig med när jag skrev texten så där på jobbet. Det är inte jag som skrivit texten om sjukdomen. Nu ska vi inte överdriva mitt kunnande. Bara min förmåga att snoka på nätet och nörda ner mig i saker.

[/QUOTE]

Det är väl gott nog att du snokar för att du vill veta... :)

//Inger
#62 - 16 mars 2019 00:03
[QUOTE=Inger H;n2399849]Funderar starkt på att göra om mitt ena kar till ett labyrintfiskkar. Min första bekantskap med denna art var en fruktansvärt elak Makropod - kanske just därför mitt intresse slutade just där och då. Under årens lopp har det varit mest små SA-ciklider, men känner nu att det skulle var skoj att prova på en för mig helt ny art.

//Inger

[/QUOTE]

Klart det är en fördel, men främst så är det viktigt med höjden om vi pratar små akvarier.

I ett litet akvarium så blir bottenytan lidande om akvariet är för högt, i ditt fall så spelar det mindre roll. De har inga problem att använda hela höjden.

Det skulle nog gå att hålla den med choklad gurami, annars är någon art av liten tetra som kolglöd eller en mindre rasbora som moskito bra sällskap.
#63 - 21 mars 2019 18:03
Tror ni att det hade varit en dum ide att tillföra fler lakrisguramis i mitt 54 liters akvarium? Så att jag skulle kunna få ett ut ett par i alla fall. Känner mest att det står still mellan mitt nuvarande par.
#64 - 21 mars 2019 19:15
Då de inte parar ut såsom tex fjärilar så är det onödigt, du får vara glad om de tolererar varandra. :)
#65 - 21 mars 2019 19:34
[QUOTE=pikachu;n2400191]Då de inte parar ut såsom tex fjärilar så är det onödigt, du får vara glad om de tolererar varandra. :)[/QUOTE]

Okej då släpper jag den tanken! Det fungerar helt okej. Tror att det är med för att det är så pass mycket växter.
#66 - 22 mars 2019 16:50
Så got som inga labyrintfiskar parar ut, enda jag faktiskt läst mig ska göra det under leken är Parasphaerichthys lineatus och det är världens minsta labyrint också. :)

Högst troligen är det även därför i sådana fall som de arbetar ihop, annars är det ju hanen som vårdar. ;) [:-106]
#67 - 24 mars 2019 14:19
[QUOTE=pikachu;n2400223]Så got som inga labyrintfiskar parar ut, enda jag faktiskt läst mig ska göra det under leken är Parasphaerichthys lineatus och det är världens minsta labyrint också. :)

Högst troligen är det även därför i sådana fall som de arbetar ihop, annars är det ju hanen som vårdar. ;) [:-106][/QUOTE]

Borde jag tom sära på dem?
#68 - 25 mars 2019 09:41
Nä, så länge de inte bråkar så låt de hållas.

Om den ena börjar regelrätt att mobba den andra så är det hög tid att sära de, men är det bara lite undan jagande så är det lugnt.
#69 - 25 mars 2019 16:35
[QUOTE=pikachu;n2400333]Nä, så länge de inte bråkar så låt de hållas.

Om den ena börjar regelrätt att mobba den andra så är det hög tid att sära de, men är det bara lite undan jagande så är det lugnt.[/QUOTE]

Vad för levande foder matar du dina mindre guramis med?

Nej någon mobbning har jag inte sett.
#70 - 25 mars 2019 19:12
Det jag kan köpa privat eller fånga enstaka gånger, i övrigt så försöker jag se till att det finns räklingar som kan jagas.

Jag har varken ork eller plats att odla något.
#71 - 26 mars 2019 17:51
[QUOTE=pikachu;n2400371]Det jag kan köpa privat eller fånga enstaka gånger, i övrigt så försöker jag se till att det finns räklingar som kan jagas.

Jag har varken ork eller plats att odla något.[/QUOTE]

Okej jag ska nog försöka sluta oroa mig så mycket! Räklingar finns i överflöd i karet.
#72 - 31 mars 2019 20:23
Har du sett dem ta någon räkling?
#73 - 1 april 2019 19:54
[QUOTE=Nando;n2400627]Har du sett dem ta någon räkling?[/QUOTE]

Inte lakrisguramisarna. Vad jag minns i alla fall.
Ena kampfisk-hanen började jaga dem direkt.
#74 - 1 april 2019 21:03
Lakrits guramier äter utan problem räklingar. :)
#75 - 2 april 2019 05:20
[QUOTE=pikachu;n2400717]Lakrits guramier äter utan problem räklingar. :)[/QUOTE]

Tror med att de gör det. Men har inte sett dem göra det. ;) Upplever inte att mina jagar på det sättet som kampfiskhanen gör. Han påminner mer om min ena apistohane. Men mina lakrisguramis är mycket skyggare med.

" target="_blank">

Ger en bra bild över bettors naturliga miljö. Hade dessutom inte tackat nej till en av hans fiskar.
#76 - 2 april 2019 22:15
De är ju inte lika rovlystna och glupska som kampisar, men helt klart uppskattar de räklingar.
Kampfisken kan ju även ta större räkor än lakriten kan.
#77 - 9 april 2019 20:37
[QUOTE=LindaAlgo;n2400718]

Tror med att de gör det. Men har inte sett dem göra det. ;) Upplever inte att mina jagar på det sättet som kampfiskhanen gör. Han påminner mer om min ena apistohane. Men mina lakrisguramis är mycket skyggare med.

" target="_blank">

Ger en bra bild över bettors naturliga miljö. Hade dessutom inte tackat nej till en av hans fiskar.[/QUOTE]

Häftigt, det är så fascinerande fiskar!
Nån som har koll på hur stora revir de har i det vilda?
#78 - 10 april 2019 20:15
[QUOTE=Jenny_E;n2401029]

Häftigt, det är så fascinerande fiskar!
Nån som har koll på hur stora revir de har i det vilda?[/QUOTE]

Vad jag vet så tar de ca 1m stora revir.
#79 - 23 januari 2021 13:32
Uppdaterar tråden, på grund av en långväga flytt på 60 plus mil var jag tvungen att göra mig av med de flesta karen. Men behöll ett 54 liters akvarium som nu har satt igång.
Denna gången blev det pygméguramis. som lotten föll på.
Tvekade lite mellan en betta S och pygméguramis.
Så nu har jag fem stycken pygméer på uppväxt. Ska bli intressant att följa dem. Upplever dem redan som mer framåt än mina lakrisguramis var.

Någon som har några bra tips och trix att ge?
#80 - 27 januari 2021 08:37
Hej
Trevligt med pygmegurami, det är en av mina favoriter. Jag håller med, de är mycket mer framåt än lakritsarna.
Om du har några växter med stora blad som passar för ett skumbo så är de inte svåra att få att leka, det gjorde mina redan efter några dagar. De var helt vuxna då förstås.
De äter all mat som bjuds men ge dem inte för mycket på en gång. Mina lakritsar äter tills de dör om de får chansen och jag misstänker att pygméer kan göra likadant.
Lycka till med firrarna!
#81 - 27 januari 2021 08:57
[QUOTE=MIL;n2426445]Hej
Trevligt med pygmegurami, det är en av mina favoriter. Jag håller med, de är mycket mer framåt än lakritsarna.
Om du har några växter med stora blad som passar för ett skumbo så är de inte svåra att få att leka, det gjorde mina redan efter några dagar. De var helt vuxna då förstås.
De äter all mat som bjuds men ge dem inte för mycket på en gång. Mina lakritsar äter tills de dör om de får chansen och jag misstänker att pygméer kan göra likadant.
Lycka till med firrarna!
[/QUOTE]

Så roligt att höra.

Vad matar du dem med? Jag försökte med levande vita mygglarver men de fick inte in dem i munnen. Jag har nu gett ytterst lite torrfoder från Dr Bassleer Biofish Food.

Mina känns inte helt vuxna ännu dock.
Förlorade tyvärr en av mina men den kändes svagare redan från start. De övriga verkar må topp och färgar ut fint. Men håller extra koll på dem.
#82 - 27 januari 2021 15:58
Mina fick mest frysfoder och ibland flingor. Prova något mindre än vita mygg, t ex fryst cyclops eller svarta mygglarver. Nykläckta artemianauplier fick aldrig mina men det tror jag skulle vara uppskattat.
#83 - 29 januari 2021 17:25
[QUOTE=MIL;n2426459]Mina fick mest frysfoder och ibland flingor. Prova något mindre än vita mygg, t ex fryst cyclops eller svarta mygglarver. Nykläckta artemianauplier fick aldrig mina men det tror jag skulle vara uppskattat. [/QUOTE]

Hittade frysta cyclops och det gick bra. Men försöker vara lite försiktigt med matningen. Blir varannan dag just nu i början. Men de är verkligen roliga så framåt och på utan att vara tuffa.

Annons