labyrintfisk i 20 liters?

#1 - 8 september 2003 06:03
Hej!

Finns det någon labyrintfisk man kan ha i ett 20 litersakvarium?
En kampfiskhane blir lite tråkigt, så jag funderade, kan man ha två tre honor också eller kommer dessa att bli jagade/dödade? Kan man ha endast ett antal honor?
Kan man ha dvärgguramisar? ett par???

Vill alla labyrintfiskar ha relativt lungt vatten?

//Elin
#2 - 8 september 2003 06:48
min lillebrorsa hade ett dvärggurami-par i sitt 15-liters, hannen jagade ihjäl honan och dog sedan av tristess eller ngt......
#3 - 8 september 2003 06:53
trisst, då är det nog ingen bra ide för mig att ha...

nån annan som har nått att säga om ämnet?
#4 - 8 september 2003 07:22
Hade jag varit du så hade jag skippat labyrintfirrarna och kört på några kardinaler [:-162] samt mycket växter...

Jag tycket att karet är för litet för labyrintfirrar...
#5 - 8 september 2003 07:35
Hade fyra gurmias (blå+guld) i mitt 45 liters. Efter två veckor tröttnade jag på att se den ena jaga runt och terrorisera de övriga tre, så jag uppgraderade mig till 220 liter och nu är det frid och fröjd.
#6 - 8 september 2003 07:41
Tack då vet jag!
Inga labyrintfiskar alltså...
Mina akvarieböcker är kassa på att tala om hur stort utrymme fiskarna behöver och hur stora fiskarna blir, det står bara på vissa av dem.
Växtakvarium med några fiskar framstår mer och mer som ett alternativ... Men först måste jag bli av med mina sniglar! Tänker inte investera i massa dyra växter för att sniglarna ska få äta upp dem...

//Elin
#7 - 8 september 2003 07:53
Hej Elin,
Jag har mycket växter och en kampfisk hane. Har du honom i ett rum dár du befinner dig relativt mycket och låter honom se sig själv i en spegel 20 min om dagen (han tror då att det är en annan hane och flär upp sig), så blir det inte tråkigt.
#8 - 8 september 2003 08:10
tja mitt akvarium står ju i mitt rum, så när jag är hemma är jag där eller i köket, nån timma kankse i vardagsrummet men mest i det rummet iaf....

Man kan inte ha hanar och honor tillsammans hela tiden väl??? Skulle vara kul att få se lek, men har ingen annan stans att sätta honorna när det inte är lektid så...
#9 - 8 september 2003 08:44
Hej igen,
Min hane är mycket uppmärsammad på vad jag gör och jag brukar sätta mig bredvid honom och "leka" med honom genom att dra ett finger på glaset. Blir som en katt/råtta [:-93] lek där han ibland jagar och ibland låtsas bli rädd...

Gällande parning så läs gärna:
http://www.bettatalk.com (fórsta sidan handlar om honor och ränder)
http://www.BETTASRUS.COM [:-131]
#10 - 8 september 2003 08:50
Gurami kan man ha utan att bli dödad av kampfiskarna :) jag har både kamp fisk och gurami tillsammans (gurami blir jagad men kommer alltid undan min gör det iaf ) utan att bli skadat :) sorgmantetrorna får lite jobbigt deras sjärt osv blev avbiten hehe men vem bryr sig dom ska bara bli mat åt större fisk :)
#11 - 13 september 2003 19:50
Har själv ett litet 12L akvarium med 1 vuxen kampfiskhane, 2 kampfiskhonor samt 1 fläckig pansarmal i. Har inrett med massor av grottor och växter och alla ser ut att trivas hur bra som helst med varandra. Ibland jagar hanen bort honorna från sitt revir, men det har aldrig blivit något allvarligt slagsmål. Dock dödade kampfiskhanen min 85-kronors sugmal efter några dagar...
#12 - 15 september 2003 06:17
Hum, så då kan jag alltså köpa ett par honor och en hane (kampfisk). Låter spännande... Nu har jag ju iof just köpt lite nya växter och en jättefin platyhona, men nästa gång jag tröttnar på platys/akvariumet så ska jag leta kampfiskar:-)

//Elin
#13 - 15 september 2003 06:48
Annars finns Pygmégurami, sorgligt bortglömd labyrintfisk på ca 4 cm, som dessutom är den mest högljudda fisk jag haft.
#14 - 15 september 2003 06:53
vad menar du med högljudda?
Jag vill inte ha massa ljud vid huvudändan av min säng när jag ska sova... Eller är de bara högljuda på dagen och tysta när det är släckt och mörkt...

??Elin
#15 - 16 september 2003 18:39
Tänkte delge mina erfarenheter angående kampfisk lite mer. Jag har två gånger förut köpt vuxna hanar och haft i mitt 25L med många olika sorters fisk (tex. Guppy och Platy) men båda blev ijälstressade då de andra fiskarna var mycket snabbare och livligare än kampisarna, som behöver ett VÄLDIGT lugnt akvarie (om man köper stora/färdigvuxna hanar). Därav har jag inrättat mitt 12L till en vuxen hane och 2 halvstora honor. Dock kom jag på idén att det kanske blir lättare för en kampfisk att vara bland många andra fiskar om man köper hanar och honor då de är små och låter dom få växa upp i akvariet. Så jag köpte två hanar och fyra honor, och släppte i dom i mina två större akvarier. Nu har det gått nästan en månad och både hanarna och honorna trivs kalasbra bland alla livliga guppys och mollyfiskar. Så har du möjlighet så köp en liten hane med 2-3 honor till ditt lilla akvarium och låt dom växa upp där, så lär du få pigga och levnadsglada kampfiskar! Lycka till!!!
#16 - 16 september 2003 20:07
ElinF: Pygmeguramis dansar inte precis träskodans på nätterna...kan också rekommendera denna trevliga fisk. Någon mindre vildform av kampfisk skulle också passa bra. /Cecilia

Annons