Labyrintakvarium utan filter?

#1 - 14 december 2008 04:01
Jag vill skaffa ett akvarium med enbart några labyrintfiskar. Eftersom de hämtar luft från ytan så tänkte jag att någon syresättning inte behövs. Men kanske ett filter ändå? Jag har ett litet hörnfilter man kopplar till en luftpump, dock stör jag mig något otroligt på surret från pumpen.

Går det att ha ett sådant akvarium (ca 100l) utan något sådant? Hur ofta måste jag byta vatten då för att vattenkvalitén ska hållas bra? Måte det skötas på något speciellt sätt i övrigt, utöver det vanliga?

(visste inte om jag skulle posta inlägget i forumet för labyrintfiskar eller akvarievatten, men eftersom vattnet är huvudfrågan så valde jag här)

Nu är det inte säkert att det bara blir labyrintfiskar, stoppar jag i något annat för lite mer liv i akvariet så blir det givetvis även någon syresättning.
#2 - 14 december 2008 04:53
Mina timers tickar högre än mitt ytterfilter/något av mina innerfilter så varför inte ha ett? Antar att du haft billiga varianter innan, med tanke på att du kan störa dig på ljudet ifrån dem?

Luftfilter skulle jag starkt avråda dig ifrån då det väsnas något otroligt mycket, kör på ett inner/ytterfilter istället, iprincip ljudlösa.
#3 - 14 december 2008 08:49
Syresättningen i ett akvarium är inte bara till för fisken utan även för att bakterierna effektivt ska kunna omvandla ammonium och nitrit till nitrat, läs mer om labyrintfiskar på Kramforskoi.
#4 - 14 december 2008 17:11
Labyrintfiskar är beroende av både syret i vattnet och i atmosfären, det ena kan inte utesluta det andra! dessutom ställer de ganska höga krav på vattenkvaliten!
#5 - 14 december 2008 19:04
Kör med ett enkelt innerfilter utan alltför stark cirkulation. Det funkar bra med mina guramis.

Annons