labyrint och stim?

#1 - 20 november 2007 19:54
hejsan hejsan..!!

har funderat på att skaffa mig labyrint firrar till mitt 240L :)
men vill också gärna ha ett stim med småttingar. har bara lite probb att hitt någon som gillar samma typ av miljö dvs. MyCKEt växter och väldigt lite strömmt, för det är vell så labyrintfiskar vill ha ?

hade tänkt mig 4 kampfiskar (1+3), och 2+2 guld guramis.

vad tror ni för stim med småfisk kan passa till?
#2 - 20 november 2007 22:04
Vad sägs om ett stim Microrasbora "Galaxy" (nytt namn Celestichthys margaritatus)? Ser ut som små rödingar, och kommer från liknande miljöer.
Finns en lååång tråd härinne om just dom.
#3 - 21 november 2007 13:40
Alla Microrasboras's passar väl in på den beskrivninge. M. kubotai, M. erythromicon m.m. Även Sundadanio axelrodi är en väldigt vacker liten fisk. Sen har du ju de vanliga som Kilfläcksrasbora, Drottningrasbora och så :). Boraras-arterna skulle ju kanske funka, men vet inte om de riskerar att bli uppätna av en Guldgurami.
#4 - 21 november 2007 15:25
okeej.. :)
blir nog ett gäng Kilfläcksrasbora (6-8st)

men vet ni om räkor funkar också eller kommer de bli uppätna?
#5 - 21 november 2007 15:36
Min erfarenhet är att du kan i stort sett kan ha labyrintfiskarna med i stort sett vad du vill om det är sällskapsakvarium du vill ha. Se bara till att fiskarna är lugna arter och inte för stora så att guramiarna stressas.
Så i ett akvarium där pumpar och filter cirkulerar vattnet en 3-4 ggr i timmen funkar för de flesta, sämre flöden så begränsas utbudet mer och mer och samma om du ökar vattenflödet.
Men i övrigt håler jag med ovanstående inlägg, är fina och roliga fiskar.
#6 - 21 november 2007 18:49
okej.. kom på en till fråga.
vad ska labyrint fiskarna ha för botten?
jag hade tänkt mig bläster sand (07-2mm) tror jag det var.

och en nackdel är när man skall göra rent, är inte det svårt om man har mycket växter? det är vell stor risk att växter lossnar osv? eller har ni några på tips?
#7 - 21 november 2007 18:50
jubbe063 skrev:
Min erfarenhet är att du kan i stort sett kan ha labyrintfiskarna med i stort sett vad du vill om det är sällskapsakvarium du vill ha. Se bara till att fiskarna är lugna arter och inte för stora så att guramiarna stressas.

Så i ett akvarium där pumpar och filter cirkulerar vattnet en 3-4 ggr i timmen funkar för de flesta, sämre flöden så begränsas utbudet mer och mer och samma om du ökar vattenflödet.

Men i övrigt håler jag med ovanstående inlägg, är fina och roliga fiskar.

"filter cirkulerar vattnet en 3-4 ggr i timmen"

jusste glömde fråga hehe..:P .. tror ni det är lagom för kampfisk och guldgurami då? eller är det för mycket?

h
#8 - 21 november 2007 19:13
axeisi skrev:
"filter cirkulerar vattnet en 3-4 ggr i timmen"

jusste glömde fråga hehe..:P .. tror ni det är lagom för kampfisk och guldgurami då? eller är det för mycket?

h

Nja blev ett litet fel ser jag nu, slant lite på tangenten. 2-4 ggr i timmen ska det vara, lägre flöde skulle jag inte rekomendera för då blir filtreringen alldeles för dålig med risk att man får problem med vattenvärdena.

Kampfiskar är rätt usla simmare på grund av de överdimensionerade fenorna, men de klarar förvånandsvärt bra lite högre vattenflöden om vattnet sprids på ett mjukt sätt. Samma mängd vattengenomflödning kan uppfattas på olika sätt berodende på hur vattnet sprutar ut i akvariet så att säga, en enkel stråle ger rätt "blåsigt" förhållande i sprutriktningen och lite lugnare rörelse en bit vid sidan om, sätter man ett strilrör så "blåser" det inte lika hårt trots samma vattenflöde per timme, går även att trycka på en rätt fin/tät filtermattebit på utblåset så stoppar den upp farten och sprider vattnet lite fint sådär. Så, allt hänger på hur man ordnar med utblåset om fiskarna ska uppfata det som strömt vatten eller lugnt vatten.
#9 - 21 november 2007 21:14
okej.. men hur ska jag göra för att de ska tycka att de är så lite strömt som möjligt, trots att jag har 3ggr vattenvolymen i timmen?

och

vad ska labyrint fiskarna ha för botten?
jag hade tänkt mig bläster sand (07-2mm) tror jag det var. (biltemas)

och en nackdel är när man skall göra rent, är inte det svårt om man har mycket växter? det är vell stor risk att växter lossnar osv eller att sanden åker med häverten?? eller har ni några på tips? det är ju bra om man har ett lättstädat. :)
#10 - 22 november 2007 07:16
ingen?
#11 - 22 november 2007 10:28
Finns väl inga speciella krav på botten vad jag vet, så det mesta fungerar nog bra, så kör du på blästersand om du tycker det är snyggt.

Jag har inte upplevt några som helst problem med att rengöra botten. Så snart växterna rotat sig som de ska så sitter de rätt bra fast och lossnar inte så lätt, men visst ibland händer det att någon gör det men då är det ju bara att peta ner den igen. När du kör med sand/grustvättare så får du ju prova dig fram hur mycket du ska trycka ner den mot botten, att en två cm av gruset hoppar upp gör inget, växternas rötter går djupare än så ;-)
jag tycker att ju finare sand man har ju mindre skräp och skit hamnar ju inne i sanden och då behöver man ju inte suga så mycket, men å andra sidan får man röra om lite i gruset då och då så det inte kan bildas gasfickor (eller ha grävande fiskar och snäckor). Med grövre grus är det inte lika viktigt att röra om i gruset men då har du å andra sigan mer skräp som letar sig ner mellan gruskornen.
#12 - 22 november 2007 13:03
okok.. :)
#13 - 22 november 2007 18:21
okej.. ehh ni tror inte de fiskarna skulle funka i ett 100L ? har blivigt lite ändrade planer=\
#14 - 23 november 2007 20:51
ingen som vet? :(
#15 - 23 november 2007 20:54
Jo, de uppräknade borde funka..
Trist att det blivit ändrade planer?
#16 - 23 november 2007 21:04
okej va bra då :)

Annons