labeo rensar flodhästens tänder..

#1 - 5 september 2007 15:14
jajamän! idag läste jag illustrerad vetenskap och då var det en bild där en labeo-art rensade en flodhästs tänder när flodhästen var i vattnet..häftigt va?:) min favvofisk är Eldstjärt, dsv en labeo, fast de labeor man såg på bilden tyckte jag mer såg ut som en mix av regnbågslabeo och karpar..skäggtömmar hade de iaf.
#2 - 5 september 2007 15:56
Heh. kanske en ide´ att sticka ner huvudet i akvariet och gapa? :D
Kjell Fohrman
Administrator
#3 - 5 september 2007 16:28
Någon gång för 3-4 år sedan så såg jag ett naturprogram på TV där en karpliknande fisk (tror det var från Afrika) levde i symbios med just flodhästar.
#4 - 5 september 2007 17:02
Vad jag kommer ihåg så var det inte bara munnen som dom rensade utan tog även hand om restprodukterna som kom ut i andra änden!:D

Thaifighter
Kjell Fohrman
Administrator
#5 - 5 september 2007 18:43
Vad jag kommer ihåg så var det inte bara munnen som dom rensade utan tog även hand om restprodukterna som kom ut i andra änden!:D

Thaifighter

Jo men flodhästar är väl inget vidare på att borsta tänder så det luktar kanske likadant i bägge ändar och då är det ju lätt att ta miste:p
Dock du har helt rätt det var en riktig skitfisk:D
#6 - 6 september 2007 17:15
haha fräscht! men tyckte inte fisken på bilden var lik t ex regnbågslabeo alls..fisken på bilden såg faktiskt rätt konstig ut....
#7 - 6 september 2007 18:55
Det var ett program om flodhästar på bolibompa i veckan, hann tyvärr inte se vad sorts fiskar det var som putsade dem. :)
#8 - 6 september 2007 19:09
Någon gång för 3-4 år sedan så såg jag ett naturprogram på TV där en karpliknande fisk (tror det var från Afrika) levde i symbios med just flodhästar.

Hmm, om det var Flodhästar var det nog Afrika eftersom Flodhästen är endemisk i Afrika:D
#9 - 14 september 2007 12:04
Var i Kenya i augusti och såg flodhästar (stolt). Kom inte när nog för att se några fiskar iofs =)

Annons