L177 i fara!

#1 - 28 augusti 2007 15:54
Inhandlade en Golden Nugget i går som koppades under lugna omstädigheter. SÅg krasslig ut på eftermiddagen och på inrådan av akvaributiken medicinerade jag mot vitaprick sjukan. Nu ser det etter värre ut. Han ( Elvis) ligger upp o ner på botten och flämtar!
Vad göra? Tips?
#2 - 28 augusti 2007 16:11
Jag tycker mer det låter som nitrit många malar är känsliga för detta gör ett vattenbyte så får du även upp syrehalten vattnet.Mina malar har gjorde så när jag hade problem med nitrit men även när det var för dåligt med syre i karet, sedan tycker jag ju att affären skulle ta tillbaka fisken om dom nu tror att den har vita prick det smittar ganska bra.

Thomas
#3 - 28 augusti 2007 16:39
Om där är koppar i medicinen så kan det vara det som den snart dör av......:(
#4 - 28 augusti 2007 17:28
Punktol. innehåller Malakitgrön-oxalat och Brljantgrön?! Flyttat Elvis till en hink med nytt vatten och bra syretillförsel och håller tummarna...
#5 - 28 augusti 2007 20:41
Tyvärr så har nu Elvis lämnat tanken!
:(
#6 - 29 augusti 2007 07:02
Tråkigt
#7 - 29 augusti 2007 16:20
De värden jag testat verkade bra: KH:3 pH: 7,0 Nitrit 0,02 temp på 25 och bra genomströmning. Rensar ur meicinrester nu med aktivt kol och hoppas att ingen tagit skada. Vilken policy brukar affärer ha som säljer en till synes frisk mal som tvärdör 28 timmar senare?! Har någon efarenhet av detta?!
#8 - 29 augusti 2007 16:48
Går du in i affären och beskriver vad som hänt så brukar man för det mesta få en ny fisk. Se till så den inte är insjunken i magen då det ofta brukar leda till fiskhimlen, utan ser rund och välgödd ut.
#9 - 29 augusti 2007 22:29
oftast så har väl djuraffärer 3 eller 7 dagars garanti.
Jag var tillbaka till min lokala djurhandlare iadg för att 2 kolade i mitt kar, en efter bara efter ett par timmar den andra efter ett dygn.
Jag fick nya tom en till på köpet eftersom hon tyckte det orsakat besvär för mig att ta mig dit en gång till.
Snacka om bra service.
Glada Ankans djurbod i Kallhäll...super
Har handlat diverse fisk där i 4 år o detta är första gången det är nån firre som dör
#10 - 29 augusti 2007 22:49
Använder du RO-vatten?
#11 - 30 augusti 2007 06:36
Känner inte till vad RO-vatten innebär?!
#12 - 30 augusti 2007 12:44
Det tar jag som ett nej... RO-vatten är vatten ur ett reverse osmosis filter. Det ger vatten med mycket låg salthalt, som destillerat vatten, och används ofta av folk som vill odla fisk ur det inre av amazonas (där vattnet har extremt låg salthalt). Zooaffärer, däremot, använder kranvatten. Släpper man ner en fisk som är van med kranvatten för snabbt i RO-vatten, så dör den.

Annons