L085 ihop med L144a och malawi

#1 - 20 augusti 2004 09:46
Hej

Jag pratade precis med akvarielagret ang dessa malar, jag fick det förklarat att iom att jag har malawi kar är vattnet helt fel för att hålla L085 i men att man kan få dom att trivas trots detta. Nu har jag blint följt anvisningarna som ges på zoopet för att vara på den säkra sidan. Nu tycker jag att denna mall är fantastiskt vacker och ser gärna att den flyttar in hos mig och undrar om det finns någon chans att den mår bra eller om jag bara ska glömma detta. Tror ni det kan fungera får ni gärna berätta mer om vad jag ska tänka på.

Har ca 20 malawi och 3 ancistrus och vill alltså ta in 1 st. L085 på 275L

Vänligen
Kawe
#2 - 20 augusti 2004 16:10
Beroende på storlek och skick så går det faktist mycket bra att ha GN tillsammans med malawi om vattnet inte är väldigt hårt.
De klarar pH upp till 8 eller strax över utan problem...det man ska tänka på innan man sätter ner en mal hos fiskar som normalt är väldigt glupska är att malen är i bra kondition och inte för liten, köper man en mindre mal eller den behöver äta upp sig så är det bättre att först ha den i ett annat kar och sedan introducera den i sitt nya hem.

Mvh Janne
#3 - 20 augusti 2004 16:26
Ok vet inte riktigt vad GN står för. Men jag kan alltså få det att fungera med en Xingu-ancistrus och 3 Ancistrus samt 20 tal malawi? Kan tillägga att mina Ancistrus är ca 4 cm stora och får vara ifred? Xingu-ancistrus'en är nån cm större så jag tror inte att dom kommer nafsa på han. Jag har PH 8 och den har gått i PH 7, ska man göra något annorlunda eller räcker det med ca 40 min innan man släpper han fri i karet?

Vänligen
Kawe
#4 - 20 augusti 2004 22:19
Kawe... GN, betyder nog Golden Nugget, vilket är handelsnamnet för bl a L-085.
Vad gäller koppningen så skulle jag köra så länge som jag orkar... Hade en L-200 som tyvärr fick vistas i en liten fiskpåse i 18 timmar... den koppade jag i flera timmar...
#5 - 21 augusti 2004 00:07
Tack Tant N och JE. Jag behöver allstå inte oroa mig för att den ska stryka med om jag sköter det så stressfritt som möjligt och om den är frisk? Har ju läst på artbeskrivningen att PH 7 är lämpligt, därav min oro.

Vänligen
Kawe
#6 - 21 augusti 2004 07:57
Jag trodde också att ett högre pH var olämpligt för GN innan jag läste i den här tråden. Men jag litar fullständigt på JE när det gäller malar, så säger han att det är så... ja, då är det så... :-)
#7 - 21 augusti 2004 15:38
Då va han i, jag gav han 4 timmar hoppas det räcker. Han ser väldigt rädd ut stackarn, hoppas han får det bra hos mig för han är väldigt fin. Tack ska ni ha för hjälpen.

Vänligen
Kawe
#8 - 21 augusti 2004 20:51
Skulle vara kul att få rapporter om allmäntillståndet under några dagar... det kan du väl fixa Kawe???
#9 - 22 augusti 2004 07:44
Tänk på att GN malar är rätt skygga och har svårt att hävda sig när det är dags för mat tillsammans med ciklider och helst då innan den blivit hemmastadd, så håll koll så att den verkligen får mat och äter och kommer den inte fram när du vanligen matar dina fiskar så får du stoppa ner någon maltablett eller två på natten i närheten där den har sitt tillhåll.
GN malar äter mycket och behöver mer mat än många andra malar för att växa bra, varva med maltabletter / granulatfoder för ciklider, räkmix och någon gång ibland en bit rå squash.

Mvh Janne
#10 - 22 augusti 2004 16:34
Halloj

Nu är det kurragömma som gäller, vet inte riktigt hur jag ska få ner mat åt den när den inte vill visa sig eller hålla sig tilll ett gömställe. Jag har medvetet låtit bli att göra rent på glaset så jag har ett tjockt lager med alger, borde detta räcka eller är dom kräsna vad gäller mat. Tror inte den kommer visa sig på några dagar nu. Kommer han få i sig näring även om jag låter bli att mata nu i början, iom mina algiga glas? Har testat mata men mina ciklider är löjligt snabba på att nafsa åt sig.

Vad ska jag göra???

Åtekommer snart med lite updates :-)

Vänligen
Kawe
#11 - 22 augusti 2004 18:21
Jag skulle testa med en skiva Zuccini en par timmar efter att akvariet släckts på kvällen... Zuccin räcker lite längre nämligen, och du kan ju ta till en rejäl bit... bara att fiska upp på morgonen om inte dina Malawi eller Ancistrusen äter upp den...

Det är ju lite osäkert om den vågar sig fram på rutorna när den har en massa "farliga" ciklider som sällskap....
#12 - 22 augusti 2004 18:27
Ok, får testa det. Jag flyttade över mina 3 ancistrus bara för någon dag sedan från mitt yngel kar och dom är redan ute och härjar, även när det är tänt. Kommer även min Xingu-ancistrus att vara lika modig eller har dom annorlunda beteende?

Vänligen
Kawe
#13 - 24 augusti 2004 17:00
Han är en baddare på zucchini, men hur vet jag om det är just han som får i sig maten om jag lägger ner räkmix eller eller algtablett? Han är helt omöjlig att hitta och visar sig bara på natten mella ca 0100 och 0800. Hur ska jag göra för att verkligen försäkra mig om att det är just han som får i sig maten?

Vänligen
Kawe
#14 - 24 augusti 2004 19:43
Äter han bara något ibland så klarar han sig säkert... du får väl hålla koll så att han är rund om magen...
#15 - 24 augusti 2004 20:17
Han kommer fram mer senare när den väl funnit sig tillrätta, det är i början man har problem...dels för att de oftast är rätt magra och i dåligt skick när man köper dem och sedan för att de är så skygga så de har svårt för att hävda sig mot andra större fiskar eller livligare. Den kommer alltid vara skygg när du är i närheten men kommer att komma fram så länge du håller dig stilla...den kommer även att äta under dagtid om den får vara ifred.
Och om du undrar vem som har ätit på squashen så syns det...ancistrus lämnar endast små gnagmärken medans en GN lämnar rätt kraftiga märken efter sig.

Mvh Janne
#16 - 24 augusti 2004 20:21
Min GN blev mycket mera synlig när den fick en kompis... men jag vet inte om det är så i vanliga fall eller om jag bara har en extremt social GN....
#17 - 24 augusti 2004 20:30
Lika barn leka bäst :)...

Mvh Janne
#18 - 24 augusti 2004 20:38
Tackar för svaren, jag får snällt vänta då. Återkommer med rapporter om allmäntillståndet :).

Vänligen
Kawe

Annons