[QUOTE=Azur]Det menas att de odlas i dammar i brasilien och säljs som vildfångade, och att även de som odlar H. zebra på andra håll i världen inte gärna skyltar med det, för att de inte vill att priserna skall falla.[/QUOTE]
Interessant slutsats. Men är det inte så att det är odlarna som själv sätter priserna på sina malar? Priser går ner när utbudet ökar eller om efterfrågan minskar, att informationen om att det odlas skulle leda till att priserna faller är väldigt långsökt efterssom det inte påverkar varken utbud eller efterfrågan direkt.
Men det blir en pseudodiskussion. I vilket fall tycker jag att det är kul att odlingen har kommit igång, det kommer på sikt att leda till lägre priser.
Sen är jag lite konfunderad över vart diskussion alltid bär. Om man söker på L046 eller hypancistrus zebra på forumet så upptäcker man att nästan alla diskussioner handlar om priset och att väldigt lite information om fisken finns. Vore det inte bättre att diskutera hur man tar hand om dem istället för att diskutera pris? Jag menar: Om man vet hur man skall ta hand om dem på bästa sätt så är ju inte priset något hinder efterssom det aldrig blir en kostnad. Har man flyt kan det rent av ge extra inkomster.
MVH
magnus