L-malar med Ciklider?

#1 - 16 februari 2006 13:16
Hej!

Vi är i tankarna om att byta ut våra blackmolly, tetror, guppy med flera mot ciklider istället. Anledningen är att vi har "tröttnat" lite på dessa fiskar och vill ha något nytt.

Nu är ju saken den att vi har ett antal L malar i våra akvarier.
Golden Nugget L81 Pterygoplichthys pardalis L021

Hur funkar dom ihop med ciklider? Och vilka Ciklider skulle man kunna hålla dessa malar med?

Tacksam för svar
'
#2 - 16 februari 2006 13:35
[quote=Adamzon]Hej!

Vi är i tankarna om att byta ut våra blackmolly, tetror, guppy med flera mot ciklider istället. Anledningen är att vi har "tröttnat" lite på dessa fiskar och vill ha något nytt.

Hur funkar dom ihop med ciklider? Och vilka Ciklider skulle man kunna hålla dessa malar med?

Tacksam för svar
'[/quote]

Funkar hur bra som helst....
#3 - 16 februari 2006 13:36
Är det någon särskild sorts ciklid du tänkte på.Om du tänkte på malawi så ska ju de ha ganska högt Ph och L-malar vill ha lite lägre.Jag har mina L-malar med sydamerikanska ciklider och det går bra,för tillfället har jag 7st Geophagus Altifrons ”Aripuana”.De blir väldigt fina,annars har du ju Geophagus sp.orange head som också är väldigt fina.
MvH Richard
#4 - 16 februari 2006 13:37
[QUOTE=hfh75]Funkar hur bra som helst....[/QUOTE]

Det beror väl lite grann vad han hade tänkt sig för sorts ciklider.
MvH Richard
#5 - 16 februari 2006 13:46
Tack för era svar så långt.

Vilka ciklider skulle ni rekomendera?
har tittat lite på Otopharynx Lithobates Zimbawe, dom är väldigt vackra.
Har svart bakgrund (rock) och tänkte tar ur rötterna och lägga i svarta kolsten Har rådasand som bottenmaterial så jag tror dom skulle göra sig väldigt bra.

Förslag mottages tacksamt
(tyvärr måste jag dissa 1000kr fiskar ;) )
#6 - 17 februari 2006 06:53
[quote=Adamzon]Hej!

Tacksam för svar
'[/quote]

Det allra flesta sydamerikanska ciklider som inte blir alltför aggressiva skulle fungera utmärkt! De har ungefär samma krav på vattenvärden och miljö. Varför inte någon Geophagus (gräver dock mycket). Skulle inte sätta L081 tillsammans med malawi eller tanganyika dock, de har så olika krav på vattenvärden och levnadsmiljö så att jag är rädd för att L081an skulle tyna bort.
#7 - 17 februari 2006 07:17
min gibbiceps fick Ordentligt med stryk av mina Saulosi =( knappt en fena kvar....har flyttat över honom till det mindre karet nu och han har återhämtat sig otroligt bra !
#8 - 17 februari 2006 07:43
[quote=gigardt]Det beror väl lite grann vad han hade tänkt sig för sorts ciklider.
MvH Richard[/quote]

Ja, absolut... men då grundförutsättningen var att han hade malarna får man ju utgå från att han väljer ciklider utifrån det... Han kan ju givetvis inte ha vilka ciklider som helst..
#9 - 17 februari 2006 20:30
[QUOTE=goldennugget]Skulle inte sätta L081 tillsammans med malawi eller tanganyika dock, de har så olika krav på vattenvärden och levnadsmiljö så att jag är rädd för att L081an skulle tyna bort.[/QUOTE]

De flesta L-malar (Ph 5,5-7,5 ca) har ju samma vatten värden,inte något speciellt med L-81.
Ph för L-malar är mycket lägre än för malawi.
MvH Richard
#10 - 2 mars 2006 19:35
siamesiska algätare är det samma mal som äter alger från väggar?
Varför jag frågar är att jag har en ganska elak saulosi hanne som troligtvis kommer att äta upp vanlig mal.
#11 - 2 mars 2006 21:32
[QUOTE=TonyP]siamesiska algätare är det samma mal som äter alger från väggar?
Varför jag frågar är att jag har en ganska elak saulosi hanne som troligtvis kommer att äta upp vanlig mal.[/QUOTE]

Siamesisk algätare är ingen mal.
http://www.akvarieforum.no/profile.cfm?id=7896

Den passar inte med aggresiva ciklider.
#12 - 3 mars 2006 08:07
jag har blandat saulosi med siamesika algätare, går kanonfint ihop !!
Bilagor:
#13 - 3 mars 2006 09:07
[QUOTE=Adamzon]Tack för era svar så långt.

Vilka ciklider skulle ni rekomendera?
har tittat lite på Otopharynx Lithobates Zimbawe, dom är väldigt vackra.
Har svart bakgrund (rock) och tänkte tar ur rötterna och lägga i svarta kolsten Har rådasand som bottenmaterial så jag tror dom skulle göra sig väldigt bra.

Förslag mottages tacksamt
(tyvärr måste jag dissa 1000kr fiskar ;) )[/QUOTE]

Ta inte bort alla rötter eller snarare kolla upp så att dina malar inte behöver rötterna innan du tar bort dem. Många malar behöver cellulosa för matsmältningen. Misstänker att din golden nugget är en sådan.
Mina choklad ciklider rör inte mina malar men de är så glupska att jag har fått problem att få ner tillräckligt med mat till malarna.
#14 - 3 mars 2006 10:49
Tack Rambo och alla ni andra

Jag insåg problemena med att byta ut fiskarna så vi har vi andra planer :)

Köpte en grupp Skalarer XL som nu går med 2 silvermolly, ett stim neontetra och malarna

Är ändå inne på att bygga upp ett stenröse med kol sten :)

/Adam

Annons