L-malar,fråga

#1 - 11 juli 2005 14:39
Hej undrar om det finns några billiga l-malar som man kan ha i ett 112 liters får max kosta 300kr

svara snälla:o

mvh -mapa-/Marcus
#2 - 11 juli 2005 14:49
finns det någon mal som heter pittbull pleco?
såg en son i affären. Men kan inte hitta den på artbeskrivningen
#3 - 11 juli 2005 15:02
Hej!

Vet ej om den finns här. Men pitbull stavas inte med två T utan ett T.(kunde ju varit därför som du inte hittade den tänkte jag. Men den fanns inte här)

Och ja det finns en pleco som heter det. Här finns fakta om den, http://www.planetcatfish.com/catelog/loricari/parotoci/236_f.php
#4 - 11 juli 2005 15:09
finns det några tips?
#5 - 11 juli 2005 15:13
Jag skulle titta efter L104 brukar inte vara så dyr http://www.planetcatfish.com/catelog/loricari/panaque/734_f.php

Gold Nugget
http://www.planetcatfish.com/catelog/loricari/baryanci/153_f.php

Det finns en hel del L malar som kostar runt 300kr.

Titta gärna på www.goc.se med.
#6 - 11 juli 2005 16:21
...jag har ringt runt lite och frågat olika zooaffärer angående l-malar (letade efter bla l-128 och golden n.). dom flesta jag har pratat med har ringt upp sina leverantörer och frågat (en del hade dom inne och en del hade dom inte) och det verkar vara ganska så många l-malar som är säsongsfiskar och just för tillfället så är det inte säsong för dom ---> högre priser. själv så tänkte jag vänta tills lite senare i år och sen inhandla ett par l-128 och kanske en golden nugget. flera av dom jag pratade med sa att det kan skilja så mycket som halva priset på l-malar bara man orkar vänta tills det blir säsong. vad som var säsong var när det är mindre vatten på ställen där dom infångas så att det blir teoretiskt mycket lättare att fånga dom. sen finns ju alltid odlare som säkert kan skicka iväg x antal l-malar hela tiden men då till högre priser eftersom folk ändå köper dom.

blahblahblah...enough of the jibberish.

// SeanChai
#7 - 11 juli 2005 18:33
oki....
#8 - 12 juli 2005 13:20
vad köpte du dina linda a?
Kjell Fohrman
Administrator
#9 - 12 juli 2005 14:27
Vanliga ancistrus skulle kunna funnka i ditt akvarium och de är ju billiga (kostar bara några tior).

Lite dyrare men långt under 300 ligger Peckoltia och Otocinclusarterna.
#10 - 13 juli 2005 22:45
både l-128 o golden nugget blir ju rätt stora, närmare 20cm. det lär väl dröja ett tag innan de blir det, men förr eller senare så har de blivit förstora för 112L.
men å andra sidan så brukar man vilja ha ett större kar förr eller senare också...
mitt tips är LDA-01. en trevlig mal som inte kosta så mycket och som är ute rätt mycket även på dagtid, så man ser den endel. och den blir inte mer än runt 10cm.
men ofta är det väl så med L-malar att det är en sak att sitta o leta o välja o vraka på planetcatfish.com och sen gå ner till butiken o försöka få tag i det man hittat... det är nog lämpligare att göra tvärtom - först butikens utbud och sen kolla upp fakta om malen för att se att den funkar i den balja man tänkt att ha den i.
#11 - 13 juli 2005 23:36
Kjell ancistrus L-144 kostar mera om dom är mera än ca 4 cm jag köpte ett par och dom kostade 129 KR styck. Men dom var ca 7-8ca.
#12 - 16 juli 2005 16:03
köp ingen golden nugget,dom är dåliga på att äta alger,och visar sig aldrig!
#13 - 18 juli 2005 12:54
l-128 blir inte upp till 20 cm (iofs kan ni fråga drd för mer info är jag säker på), det jag hittar på 128 är att dom blir just över 10 cm och alla jag sett i affärer har varit max 10 cm och ägarna säger att dom inte blir större. golden nugget blir dock större, iaf om jag minns rätt. sen kanske man ska kolla hur lång tid det tar för vissa att växa till sig, jag har en l-200 och en segelgenspleco i akvariumet, dom har varit i karet ca 2 månader. l-200 var ca 5 cm och segelfensplecon var ca 1 cm större när jag stoppade i dom och l-200 har inga synliga tecken på att den växer förutom att magen är rund och go =), segelfensplecon har blitt typ 10 cm nu så den växer så det knakar om det. sen kan jag säga att både l-200 och segelfensplecon är ute dagtid och simmar (bara min l-333 som inte visar sig alltför mycket dagtid).

// SeanChai
HazelCR
#14 - 18 juli 2005 13:30
[QUOTE=rent vatten]Kjell ancistrus L-144 kostar mera om dom är mera än ca 4 cm jag köpte ett par och dom kostade 129 KR styck. Men dom var ca 7-8ca.[/QUOTE]

Var var dom så dyra? Inte i någon Gävlebutik eller?
#15 - 18 juli 2005 23:35
jag gick på planetcatfish info om 128;an och där säger dom ca 20cm, 18 för att vara exakt. men som sagt var, det dröjer lääänge innan de växer till den storleken, men att veta om det kan inte skada. o håller man på så länge med akvarier så vill man nog ha ett större långt innan malen behöver det. o hur som helst så ligger de väl en bit över 300kr.

Annons