L-mal till 100 liters

#1 - 18 oktober 2005 09:58
Ska snart starta upp ett 100 liters akvarium och vill gärna ha en mal till det. Ska för överigt bara ha lugna fiskar med den. Jag är ute efter en flitig algätare. Helst en så mörk som möjligt med vita prickar, har sett en del sådana men rätt stora som jag inte vet om dom ryms riktigt. L200, den gröngula rackaren vore också snygg men de är för stora väl????
#2 - 18 oktober 2005 10:00
[font=Comic Sans MS][color=blue]L200 lär du inte ha mycket nytta av om den ska käka alger.[/color][/font]

[font=Comic Sans MS][color=blue]Köp ancistrus el. siamesisk algätare el. otocinclusar för dom käkar massa alger.[/color][/font]
#3 - 18 oktober 2005 10:07
Glöm bara inte att stödmata dem med annat också. De lever inte enbart på alger.
#4 - 18 oktober 2005 10:08
Ancistrus dolichopterus brukar väl vara mörk. Iof inte med vita prickar, de jag har är mer gulgröna i prickarna när de är på humör för det.

De har en viss förmåga att byta till ett flammigt utseeende när de är irriterade och ibland helmörka när de känner för det.

Mycket duktiga på att käka alger som unga. Som äldre kan de bli lte lata om de får för mycket algtabletter som tillskott.

Blir som mest 13cm, så det borde passa i 100L
#5 - 18 oktober 2005 10:17
Ja, joo, jag tycker väldigt mycket om ancistrusarna men vi har redan två såna så jag tänkte mest att det hade varit kul att ha någon annan. Någon som ser lite kul ut. Vi har en 204:a och en 48:a och en liten som är av smått okänd sort också. Kanske flyttar in den där lilla som äter alger som besatt... eller guldancistrusen. Då kan jag köpa en lite större mal till ett av de större akvarierna.
Kom gärna med fler tips dock!

Annons