L-mal som ej är elak mot växter?

#1 - 29 december 2008 21:11
Håller på med uppstart av 540 liter SA, tänkte köra huvudsakliken olika sorters svärdsplantor. Finns det nån L-mal som inte äter upp dem? Mina ancistrusar har massakrerat mina svärdsplantor.

Obs behöver inte vara algätande eller nåt sånt... men dock skitsnygga! :D
#2 - 29 december 2008 21:13
Big_Sal skrev:
Håller på med uppstart av 540 liter SA, tänkte köra huvudsakliken olika sorters svärdsplantor. Finns det nån L-mal som inte äter upp dem? Mina ancistrusar har massakrerat mina svärdsplantor.

Obs behöver inte vara algätande eller nåt sånt... men dock skitsnygga! :D

Tiger pleco?
#3 - 29 december 2008 21:29
tigerpleconser ganska ointressant ut på google-sökningen... dock så ser king tiger plecon desto snyggare ut!!
Ska försöka hitta nåt sådant... :)

hoppas den inte äter växter bara...
#4 - 29 december 2008 21:32
Big_Sal skrev:
tigerpleconser ganska ointressant ut på google-sökningen... dock så ser king tiger plecon desto snyggare ut!!

Ska försöka hitta nåt sådant... :)

hoppas den inte äter växter bara...

Det var den jag menade.. Skall tydligen vara en ren carivore. och äter inte växter har jag för mig..
#5 - 29 december 2008 22:53
Det som är lite synd på rena carivore malar är att dom inte brukar äta alger i jämförelse med tillexempel en omnivore som äter det mesta..

mvh/Martin

edit:"Obs behöver inte vara algätande eller nåt sånt... men dock skitsnygga!" :D

Då blir nån carnivore mal utmärkt, hehe.
Bilagor:
Guest
#6 - 30 december 2008 13:49
King tiger eller L066 Hypancistrus sp. som den också kallas är en omnivora och dom kommer inte att äta växter.

Min favorit jag har hemma nu är Leporacanthicus joselimai (L264) och de är carnivorer.
#7 - 30 december 2008 14:38
Den var skitläcker.
#8 - 30 december 2008 15:00
Det är ju lite motsägesefullt att säga att den är omnvior och sen säga att den inte äter växterna.

Omnivor är bara ett fint ord för allätare och definitionen av detta är en [COLOR=black]organism[/COLOR] som livnär sig på både animalisk och vegetarisk [COLOR=black]föda..[/COLOR]

Jag tror nog du vet vad det betyder, tänkte bara förtydliga det om någon tyckte det var rörigt.

Herbivor-växtätare
Karnevor-köttätare
Omnivor-Allätare
Guest
#9 - 30 december 2008 15:07
Bowman skrev:
Det är ju lite motsägesefullt att säga att den är omnvior och sen säga att den inte äter växterna.

Omnivor är bara ett fint ord för allätare och definitionen av detta är en [COLOR=black]organism[/COLOR] som livnär sig på både animalisk och vegetarisk [COLOR=black]föda..[/COLOR]

Jag tror nog du vet vad det betyder, tänkte bara förtydliga det om någon tyckte det var rörigt.

Herbivor-växtätare

Karnevor-köttätare

Omnivor-Allätare

Hehe iofs så är det lite fel att säga att den inte äter växter, men den skall vara bra svulten om de skall ge sig på dom. Tanduppsättningen är också en viktig faktor och Hypancistrus har tänder som mer ser ut att passa på en carnivora:)
#10 - 30 december 2008 15:08
Lutt skrev:
Hehe iofs så är det lite fel att säga att den inte äter växter, men den skall vara bra svulten om de skall ge sig på dom. Tanduppsättningen är också en viktig faktor och Hypancistrus har tänder som mer ser ut att passa på en carnivora:)

Ja jag vet inte om specifik mal alls. Så där rättar jag mig i leden och lyssnar snällt :)
#11 - 30 december 2008 15:17
Min favorit jag har hemma nu är Leporacanthicus joselimai (L264) och de är carnivorer.[/quote]

grymt läcker mal, är den svår att få tag på? vill också ha :D
Guest
#12 - 30 december 2008 15:26
Bowman skrev:
Ja jag vet inte om specifik mal alls. Så där rättar jag mig i leden och lyssnar snällt :)

Hehe men som du säkert också vet så är ju även Ancistrus omnivorer men de har en helt annan tanduppsättning, mera som fyra skrapor.
mikey13 skrev:
Min favorit jag har hemma nu är Leporacanthicus joselimai (L264) och de är carnivorer.

grymt läcker mal, är den svår att få tag på? vill också ha :D[/quote]

Imazo har den i sin lista iaf;)

En snygg och robust mal, funderar på om jag inte skall sätta mina i lek.

På bilden är nr 1 hanen och nr 2 honan. Hanen har lite längre huvud och har en mer gråaktig färg än honan som ibland nästan blir midnattsblå:d
#13 - 30 december 2008 18:32
Riktigt fina malar..

//Martin
Bilagor:

Annons