L-134, Hjälp!

#1 - 23 augusti 2006 17:04
Har bestämt mig för att skaffa en av dessa skönheter till mitt nystartade kar:) dock ligger det ett par veckor fram, ingen fisk är isatt ännu och den får komma sist..

Så till frågan:
Jag har ett 200 literskar med en Fluval 4. Jag har Vallisneria och har efter mycket exprimenterande med "möbleringen" kommit fram till att det bästa resultatet växtmässigt, får jag om jag har den på lägsta nivån.. Dock sitter den väldigt högt upp så det är ganska bra snurr på ytan ändå.. den sitter alldeles under "skvalnivå".

Kommer detta att räcka för min "Sixten" eller är det för stillastående?
Jag har läst att dom inte behöver så strömmande vatten bara det är syrerikt. Har man bra snurr på ytan så syresätts det väl?

Väldigt tacksam för svar!!

/Hans
#2 - 23 augusti 2006 18:47
Se till att det syrerikt det är viktigast,det kommer att synas om den inte riktigt trivs då är det bara att öka cirkulation.Det viktigaste är att ta det lugnt med nya fiskar så man inte får nitrit då många malar är väldigt känsliga mot detta.

Thomas
#3 - 23 augusti 2006 19:37
ja självklart kommer jag ta det lugnt.. som sagt första fisken kommer på lördag v.34 och Sixten kommer v.45 så det är nog ingen fara.. två veckor mellan varje isättning och bakteriekultur och väldigt sparsam matning så jag hoppas inte det är nån fara!;)

Visst blir det syresatt om man har bra ytcirkulation??

/Hans
#4 - 23 augusti 2006 20:02
Japp,se till att sätta filtret med ventilen ovanför vattenytan så sprutar det ut små luftbubblor.Efter ett tag så kommer du att se att bubblorna minskar då är det bara att skjölja ur filtermassan.
Lycka till med malen.Jag skall nog köpa några till för och se om man kan få lek på dom.

Thomas
#5 - 23 augusti 2006 20:14
[quote=battalionP]Har bestämt mig för att skaffa en av dessa skönheter till mitt nystartade kar:) dock ligger det ett par veckor fram, ingen fisk är isatt ännu och den får komma sist..

Så till frågan:
Jag har ett 200 literskar med en Fluval 4. Jag har Vallisneria och har efter mycket exprimenterande med "möbleringen" kommit fram till att det bästa resultatet växtmässigt, får jag om jag har den på lägsta nivån.. Dock sitter den väldigt högt upp så det är ganska bra snurr på ytan ändå.. den sitter alldeles under "skvalnivå".

Kommer detta att räcka för min "Sixten" eller är det för stillastående?
Jag har läst att dom inte behöver så strömmande vatten bara det är syrerikt. Har man bra snurr på ytan så syresätts det väl?

Väldigt tacksam för svar!!

/Hans[/quote]

Hej Hans.

Kan tipsa dig om en mycket bra Malsida:D

www.goc.se där finns mycket att läsa och önskar här med dig lycka till.

//Calle
#6 - 23 augusti 2006 20:17
Ville bara fråga vad det är för "förkortning" på fiskar som används ( t.ex L-134 ) och vad den refererar till.
#7 - 23 augusti 2006 20:24
[quote=Thomas&Anna]Japp,se till att sätta filtret med ventilen ovanför vattenytan så sprutar det ut små luftbubblor.Efter ett tag så kommer du att se att bubblorna minskar då är det bara att skjölja ur filtermassan.
Lycka till med malen.Jag skall nog köpa några till för och se om man kan få lek på dom.

Thomas[/quote]

Menar du tillbehören som följer med Fluval4 eller sätta "orginalventilen" ovanför. Det plaskar ju så jävligt om man har den en bit över;)
just nu har det exakt så det inte plaskar, får testa om det räcker!

tack för hjälpen!!
#8 - 23 augusti 2006 20:25
[quote=amazonfarmen]Hej Hans.

Kan tipsa dig om en mycket bra Malsida:D

www.goc.se där finns mycket att läsa och önskar här med dig lycka till.

//Calle[/quote]

Jodå där surfar man runt ett par gånger om dagen;) har dock inte orkat bli medlem så därför postar jag här.. Sen verkar det ju inte vara det mest aktiva forumet;)

/Hans
#9 - 24 augusti 2006 05:00
[quote=battalionP]Menar du tillbehören som följer med Fluval4 eller sätta "orginalventilen" ovanför. Det plaskar ju så jävligt om man har den en bit över;)
just nu har det exakt så det inte plaskar, får testa om det räcker!

tack för hjälpen!![/quote]

Utblåset sätter du under ytan sen kan du justera med orginalventilen som sticker upp ovanför ytan
#10 - 24 augusti 2006 06:15
[quote=battalionP]Jodå där surfar man runt ett par gånger om dagen;) har dock inte orkat bli medlem så därför postar jag här.. Sen verkar det ju inte vara det mest aktiva forumet;)

/Hans[/quote]

Att bli medlem på forumet är ju klart krävande, då det säkert tar närmare 1 minut att knappa in sina uppgifter:p

Att det är mindre aktivitet på GOC:s forum är ju inte konstigt då det är färre som har ett stort intresse för malar (och aktiva där), men många som skriver där har mycket kunskap om just malar.

//Calle
#11 - 24 augusti 2006 13:11
[quote=amazonfarmen]Att bli medlem på forumet är ju klart krävande, då det säkert tar närmare 1 minut att knappa in sina uppgifter:p

Att det är mindre aktivitet på GOC:s forum är ju inte konstigt då det är färre som har ett stort intresse för malar (och aktiva där), men många som skriver där har mycket kunskap om just malar.

//Calle[/quote]

hehe gjorde en enorm kraftansträngning i går och vart medlem;) det tog sin lilla tid.. Fick t.o.m göra om eftersom jag fyllde i verifieringskoden fel, så då tog det ÄNNU längre tid;)

jo många där verkar väldigt kunnniga!!

/Hans
#12 - 24 augusti 2006 13:13
[quote=Thomas&Anna]Utblåset sätter du under ytan sen kan du justera med orginalventilen som sticker upp ovanför ytan[/quote]

Blir det inte sämre blås med ventilen på?
Om jag har den på så blir vattnet alltså mer syrerikt än om jag inte har den på?

/Hans
#13 - 25 augusti 2006 08:04
[quote=battalionP]hehe gjorde en enorm kraftansträngning i går och vart medlem;) det tog sin lilla tid.. Fick t.o.m göra om eftersom jag fyllde i verifieringskoden fel, så då tog det ÄNNU längre tid;)

jo många där verkar väldigt kunnniga!!

/Hans[/quote]

Hehe, KUL att du nu har regat dig där:p
Nu hoppas vi at du vill bli medlem i GOC också.

//Calle
#14 - 25 augusti 2006 08:10
kostar det att vara medlem?
Jag är bara medlem i forumet än så länge va? Efter bara den vanliga registreringen..

/Hans
#15 - 25 augusti 2006 08:16
[quote=battalionP]kostar det att vara medlem?
Jag är bara medlem i forumet än så länge va? Efter bara den vanliga registreringen..

/Hans[/quote]

För att bli medlem klickar man på "Medlemsregister" i menyn, sedan "bli medlem", man fyller i sina uppgifter och betalar in 150:-, då får man lite extr funktioner på forumet och 4 nr om året av den underbara medlemstidningen MALBITEN.

Så allt att vinna på medlemskap i GOC med andra ord:D

//Calle
#16 - 25 augusti 2006 08:20
jo såg att man fick nån tidning som medlem.. Är den bra? Jag menar för en mal amatör som jag, eller måste man vara proffs för att gilla den? det är inte en sån tidning som bara handlar om hur man ska lyckas föda upp egna malar? Kommer ju bara ha en L-134 å så vitt jag vet så kan den inte leka med sig själv;)

/Hans
#17 - 25 augusti 2006 08:29
[quote=battalionP]Blir det inte sämre blås med ventilen på?
Om jag har den på så blir vattnet alltså mer syrerikt än om jag inte har den på?

/Hans[/quote]

Du kan justera utblåset med den på det kanske är så att man vill minska detta,det är bara att testa och ta det som är bäst.
#18 - 25 augusti 2006 11:00
[quote=battalionP]jo såg att man fick nån tidning som medlem.. Är den bra? Jag menar för en mal amatör som jag, eller måste man vara proffs för att gilla den? det är inte en sån tidning som bara handlar om hur man ska lyckas föda upp egna malar? Kommer ju bara ha en L-134 å så vitt jag vet så kan den inte leka med sig själv;)

/Hans[/quote]

Föreningen är för alla, nybörjare som erfarna.
Tidningen är därför för alla:D

//Calle
#19 - 25 augusti 2006 11:26
fiint! Får se om jag blir medlem när det är dags for "Sixten" att flytta hem, blir inte förräns i december då vi ska utomlands i november:) Beräknar att alla fiskar är inflyttade v.43 och då är det bara några veckor innan vi åker så den väntar vi med...

/Hans
#20 - 25 augusti 2006 15:28
Tá bort alla ondödiga kopplingar o påsatser på innerfiltet.Det tar bort en del av effekten.Att det är syrebubblor i vattnet har inte så mycke med syresättningen o göra.Se till att ytan rör på sig kraftigt.Det är då du får bra syresättning.Utblåser kan vara runt 2 cm nedanför vattenytan beroende på vilket sorts innerfilter du har.Lycka till :)
#21 - 25 augusti 2006 17:01
Jag har Fluval4.. just nu sitter toppen på hela pumpen alldeles i ytkanten och utblåset alldeles under "skalgränsen"..
Tänkte testa så först;)

/Hans
#22 - 25 augusti 2006 20:22
jahapp så var man medlem i GOC då... eller jag ar betalt iaf, får se om det dker upp nån tidning snart..
Nåde dig Calle om den inte är bra;)

/Hans
#23 - 25 augusti 2006 20:48
[quote=battalionP]jahapp så var man medlem i GOC då... eller jag ar betalt iaf, får se om det dker upp nån tidning snart..

/Hans[/quote]

Det är inte mig du ska skälla på om tidningen inte är bra,, utan vår redaktör !!

Sitter just med utskrifter av adressettiketter till nr3 så den lär dyka upp inom någon vecka, och jag lovar att du inte blir besviken!!:D
//Calle
Kjell Fohrman
Administrator
#24 - 25 augusti 2006 20:50
[quote=battalionP]jahapp så var man medlem i GOC då... eller jag ar betalt iaf, får se om det dker upp nån tidning snart..

/Hans[/quote]
Don´t worry - den är bra;)
#25 - 25 augusti 2006 20:53
[quote=amazonfarmen]Det är inte mig du ska skälla på om tidningen inte är bra,, utan vår redaktör !!

Sitter just med utskrifter av adressettiketter till nr3 så den lär dyka upp inom någon vecka, och jag lovar att du inte blir besviken!!:D
//Calle[/quote] Jag betalar portot om jag kan få den imorgon 26/8 om inte så snälla ge oss den på måndag om det är du som ordnar utskick

Thomas
#26 - 25 augusti 2006 20:59
[quote=Thomas&Anna]Jag betalar portot om jag kan få den imorgon 26/8 om inte så snälla ge oss den på måndag om det är du som ordnar utskick

Thomas[/quote]

Tyvärr så är den inte tryckt än, beroende på lite strul, men den kommer inom någon vecka.
Utskicket har jag inte hand om, fixar bara ettiketter.

//Calle
Guest
#27 - 25 augusti 2006 21:17
[quote=amazonfarmen]Tyvärr så är den inte tryckt än, beroende på lite strul, men den kommer inom någon vecka.
Utskicket har jag inte hand om, fixar bara ettiketter.

//Calle[/quote]

glassigt hehe...ja kan säga att tidningarna kan man inte klaga på däremot tog det nog 3-4 veckor innan man fick tidningen
#28 - 25 augusti 2006 21:17
[quote=Kjell Fohrman]Don´t worry - den är bra;)[/quote]

Föreningen gör ett fantastiskt bra arbete genom att få fram en så högklassig tidning med tanke på hur små resurser vi i GOC har.

Och det vi blir så glada över att medlemmarna uppskattar den.

//Calle
#29 - 25 augusti 2006 21:22
[quote=Lutt]glassigt hehe...ja kan säga att tidningarna kan man inte klaga på däremot tog det nog 3-4 veckor innan man fick tidningen[/quote]

Vi är en liten förening, där alla jobbar ideellt och det är många saker som ska funka.
Bara att få in annonser som ska vara med i tidningen är tidskrävande och kvalitén har ibland varit dålig, vilket har medfört extra jobb.

Vi jobbar allt vad vi kan för att "trimma" vår förening så att allt går så smidigt som möjligt:)

//Calle
#30 - 25 augusti 2006 23:23
Och bättre blir den, om fler medlemmar hjälper till....=)
#31 - 26 augusti 2006 14:14
Hur länge tar det innan man blir registrerad och får sin tidning då?

/Hans
#32 - 26 augusti 2006 21:01
[quote=battalionP]Hur länge tar det innan man blir registrerad och får sin tidning då?

/Hans[/quote]

Frågor som rör GOC, ta de hellre i deras forum, då får du "rätt" svar :D

//Calle
#33 - 26 augusti 2006 21:07
[quote=Tellsak]Och bättre blir den, om fler medlemmar hjälper till....=)[/quote]

Som vanligt i ideiella föreningar så bör man hjälpas åt för att utveckla en förening.

//Calle
#34 - 27 augusti 2006 07:27
jo det har du rätt i... tänkte bara att eftersom du är "med" i själva föreningen så kanske du visste;)
jaja det visar sig, det kommer väl så småningom..

/Hans

Annons