Kylning?

#1 - 15 juli 2003 17:46
Är det någon som har provat att köra med en radiator för att kyla vattnet? Det borde ju inte vara så svårt att sätta ihop, ett par fläktar, en radiator och en pump som drar runt vattnet. Man borde ialla fall få samma temp i vattnet som det är i det rummet radiatorn är i.
Lite funderingar när man har tråkigt
#2 - 15 juli 2003 18:59
Ok, då får jag testa själv och se hur det funkar.
#3 - 15 juli 2003 19:11
Min åsikt är väl att det är ett jätteprojekt för en ganska liten effekt. En fläkt som blåser på vattenytan ger också när rumstemperatur efter någon timmes drift. Tänk också på att en begagnad radiator kan innehålla sådant som man inte vill ha i akvariet i form av kemikalier och metaller.

Swetrot
#4 - 15 juli 2003 19:19
Ursprungligen skickat av swetrot

En fläkt som blåser på vattenytan ger också när rumstemperatur efter någon timmes drift.

Jag använde en fläkt på mitt öppna kallvattens-saltvatten, och det höll akvariet 4-5 grader under rumstemp, trots 150W belysning och flera stora pumpar... Då var det iofs ett frigolit-isolerat 160L akvarium helt utan täckglas/ramp, och en stor kontorsfläkt, som avdunstade 7.5 liter per dag, men man kan helt klart komma under rumstemp med fläkt.
#5 - 16 juli 2003 05:20
Hur dunstar vatten som är kallare än omgivande luften, jag har innedamm på vintern, ur den blir det ingen fukt i rummet.Eller...?
#6 - 16 juli 2003 06:43
vatten avdunstar väl jämt så länge luften inte är mättad på vattenånga? fast fortare när det är varmt...är väl därför du kan få lägre än rumstemperatur om du blåser med fläkt över ytan?
#7 - 16 juli 2003 06:57
Varmluft kan hålla mer vattenånga än kalluft därför dunstar det snabbare om luften är varm men som JR skriver så dunstar vatten alltid förutsatt att den omfkringvarande luften inte är mättad dvs 100% luftfuktighet. Det är därför vi får dagg ute i det fria när temperaturen sjunker och luften inte längre kan hålla lika mycket vatten vilket resulterar i att vattnet faller ner.
#8 - 16 juli 2003 07:20
Lekte med iden att bygga om ett kylskåp till kylanläggning bestående av sjuka mängder slang, som jag tänkte det skulle det funka genom avrinning från akvariet till slang som är dragen igenom skåpet tillbaks till akvariet,jag räknade på driftskostnaden och tja byggde den inte,, skulle bli skrämmande dyrt![:O] men det borde sänka tempen betydligt[:-25]
#9 - 16 juli 2003 07:56
Jag tror att den kylen skulle ge upp ganska snart med tanke på att den skulle få jobba hela tiden. Så det var nog tur att du inte genomförde det projektet.
#10 - 16 juli 2003 08:05
Hej

Det finns ett litet problem med avdunstnings "principen", nämligen att rummets luft också måste bytas ut mot en(luft) med lägre RH. Det lilla problemet är att denna "avkylningsprincip" behövs när det är varmt ute och då är också RH högre(ute) och kan variera från dag till dag. Men den fungerar utmärkt under vinterperioden(beroende lite på var i landet man bor).

Själv så har jag öppna filter och en större trummfläkt som byter rummets luft några gånger i timmmen för att dra ut fukten ur rummet och därmed öka avdunstningen, men under sommarperioden och särskilt den period som vi nu är på väg in i gör att metoden inte är så effektiv.

Man skulle kunna tänka sig att använda en avfuktare för att säkerställa en lägre RH, men då är del lika bra att köpa en kylanläggning på en gång. Kostnaden blir näst intill densamma.

Att använda ett kylskåp mend en slang som går igenom och är lindad ett antal varv i kylskåpet är inte speciellt effektivt. Det krävs att vattnet passerar med mycket låg hastighet(lågt massflöde) för att få någon effekt och orsaken är att den kalla luften står stilla i kylskåpet(naturlig konvektion).

En flyttbar kylanläggning kostar 6000-8000 SEK och dess prestanda men framför allt hållbarhet är tveksam. Det är som att köra kylskåpet med dörren alltid öppen.
#11 - 16 juli 2003 11:52
Ursprungligen skickat av R.Be

Hej

Det finns ett litet problem med avdunstnings "principen", nämligen att rummets luft också måste bytas ut mot en(luft) med lägre RH. Det lilla problemet är att denna "avkylningsprincip" behövs när det är varmt ute och då är också RH högre(ute) och kan variera från dag till dag. Men den fungerar utmärkt under vinterperioden(beroende lite på var i landet man bor).

Kall luft kan vara fuktmättad, varm luft kan vara torr. Annars skulle e.g. hårtorkar inte funka särskilt bra, och vi skulle inte behöva skrapa rimfrost på våra bilar.

Empiriskt kan jag säga att i ett uppvärmt rum här i stockholmstrakten funkade fläkt ungefär lika bra på vintern som på sommaren, med den skillnaden att det var lättare att få fuktproblem på vintern - detta eftersom väggar och fönster är kalla på vintern, vilket ökar risken för kondens, medan temperaturesn på sommaren i stort sett alltid ligger ovan daggpunkten. Vad gäller att luften blir vattenmättad kan man på sommaren enkelt eliminera problemet genom att öppna ett fönster; det är något besvärligare på vintern.

Att använda ett kylskåp mend en slang som går igenom och är lindad ett antal varv i kylskåpet är inte speciellt effektivt.

Det håller jag alldeles med om. Jag har faktiskt provat, och jag fick ingen effekt alls. Samtidigt vet jag att det finns folk som kör kallvattens-saltvatten med pvc-slang-i-kylskåp som kylning, och de säger att det fungerar bra.

Jag har försökt undersöka Peltier-kylare, som används bl.a. i elektriska kylboxar (ni vet, såna för bilen), vissa datorer, och i de minsta & billigaste akvariekylarna. Där kan man få en viss kyleffekt för ett par hundra kronor, men såvitt jag kan se har de dels för låg effekt för akvarier större än, sisådär, 100 liter, dels är det svårt att kyla kyl-elementet.

En nöd-grej jag gjorde när jag hade kallvattens-saltvatten för att skydda akvariet de allra varmaste dagarna på sommaren var att frysa in ett par 1.5L PET flaskor med vatten, och sen när tempen började bli obehagligt hög, lägga dem i akvariet. Det går åt så pass mycket energi för att smälta 1.5 kilo is att även ganska stora akvarier kan kylas ned. Det här är förstås mest för akuta situationer, och i små akvarier måste man se upp så man inte dödar fisken med kyla istället för värme.
#12 - 16 juli 2003 12:16
Kan det inte fungera med vattenkylare för datorer? I datorerna får man ju ner tempen väldigt effektivt och det är ändå 100-200W man kyler ner. Då leder man vattnet till ett aggregat som kyls ned med en eller flera fläktar. Till dessa anläggningar använder man akvariepumpar (ofta från eheim) och pumpar igenom vattnet genom en sån här radiator tex: http://www.datorbutiken.com/se/default.php?artId=H2O-500023
#13 - 16 juli 2003 12:21
Nä det enklaste rent underhålls mässigt är nog jordkällare! (jupp jag har en![;)])
#14 - 16 juli 2003 12:25
skillnaden näör man kyler ner en dator är att det är rätt så begränsade ytor och inte hundratals med liter av vatten. MEN om man har tillgång till någon av dom första gigahertz datorerna från 90-talet som körde med kryokylning DÅ lär man kunna kyla vatten efektivt. Med tanke på att dom ligger på -60 -80 grader så lär man inte behöva köra igenom mycket vatten för att få en lagom temperatur.
#15 - 16 juli 2003 12:41
AndreasN: Jo det var det jag menade att man kunde göra.
#16 - 16 juli 2003 12:53
[quote
Jag har försökt undersöka Peltier-kylare, som används bl.a. i elektriska kylboxar (ni vet, såna för bilen), vissa datorer, och i de minsta & billigaste akvariekylarna. Där kan man få en viss kyleffekt för ett par hundra kronor, men såvitt jag kan se har de dels för låg effekt för akvarier större än, sisådär, 100 liter, dels är det svårt att kyla kyl-elementet.

[/quote]

Var köper jag en sådan, mitt saltvattenskar är inte mycket större. Jag hittade en leverantör i usa som skulle ha 650 dollar plus frakt+ tull. Det tycker jag inte att det är värt, men ett par hundra kronor verkar väl ok.
MVH
magnus
#17 - 16 juli 2003 13:16
Hej

Kall luft kan vara fuktmättad, varm luft kan vara torr. Annars skulle e.g. hårtorkar inte funka särskilt bra, och vi skulle inte behöva skrapa rimfrost på våra bilar.

Det som är avgörande är RH inte temperaturen i sig. En hårtork fungerar inte vidare bra när RH är 100% jämfört mot 50% (T1=T2). Rent teoretisk skulle vattnet i akvariet frysa om RH är 10%(gränsskiktet) och rummets temperatur är 25 grader.

Skulle uteluften vara 100% får man ingen kylningseffekt såvida man inte har ett luftkonditioneringssystem i fastigheten som sänker RH. Detta kontrolleras enkelt med hjälp av ett Mollierdiagram.

Samtidigt vet jag att det finns folk som kör kallvattens-saltvatten med pvc-slang-i-kylskåp som kylning, och de säger att det fungerar bra.

Effekten ökar något om slangen går i en vattenbalja som står i kylskåpet, vilket beror på att specifika värmekapaciteten är fyra(4)ggr så hög för vatten vs. luft. Ökar ytterligare om vattnet har en hastighet, men nu börjar det likna en VVX.

Själv funderade jag på att nyttja värmen från lysrampen till att värma akvarievattnet(discus), om jag bygger en låda på lysrampen och isolerar den med cellplast kommer temperaturen att gå upp till 45 grader. Men trots detta kommer temperaturen inte att stiga med mer än 0,2 grader i en fyra (4)meters slinga i lådan och med flänsar för att öka på arean. Problemet är densamma som i kylskåpet.
#18 - 16 juli 2003 13:41
Är det då inte enklast att när vattnet blir för varmt göra ett delavatten till rätt temp.om man har ett mindre akvarie, som blir förvarm för fiskarna.
#19 - 16 juli 2003 13:51
Hej

Enklast är väl ändå att ha fiskar som klarar av temperaturförändringen. Alt.
1/flytta akvariet
2/köp en kylanläggning för akvariebruk(klart effektivare än kylskåps mixtret)
3/köp en kylanläggning för rummet(kan finnas en möjlighet att övertyga den andra halvan av familjen att detta är ett måste, bra för växterna och bra för hyn:) i krig och kärlek är allt tillåtet)
#20 - 16 juli 2003 13:57
Jo, jo men det roligaste är väl endå om man kan bygga något eget som man kan stoltsera med...
#21 - 16 juli 2003 14:07
Hej Jimmie

Skaffa en stor frys och bygg in akvariet och sätt dubbla glas fram. Då får du en verkningsgrad som liknar någonting:). Ska du få en verkningsgrad som liknar någonting krävs lite kunskap.
#22 - 16 juli 2003 14:10
Eller testar man sig fram och på så vis får man mer kunskap.
#23 - 16 juli 2003 15:33
Ursprungligen skickat av R.Be

Hej Jimmie

Skaffa en stor frys och bygg in akvariet och sätt dubbla glas fram. Då får du en verkningsgrad som liknar någonting:). Ska du få en verkningsgrad som liknar någonting krävs lite kunskap.

Helt dum är inte den iden,,, med rätt uppstagning så borde en kyl klara vikten och om man silikonar fast glas så,,, tror aqtt det går vem vågar prova? (jolon efter tre öl)[:-35]
#24 - 16 juli 2003 16:12
[quote]Peltier-kylare

Var köper jag en sådan, mitt saltvattenskar är inte mycket större.
[/quote]

De fanns i ELFAs katalog när jag kollade (det är några år sedan), och de största elementen gick på 900, har jag för mig. Det är naturligtvis bara elementet - sen behöver du en trafo och en fläkt & kylfläns för att leda bort värme, och du behöver klura ut nåt sätt att få in kylan i akvariet. Jag övervägde att limma kylplattan direkt mot utsidan av glaset - glas leder värme rätt hyfsat, men det blev aldrig av så jag vet inte hur väl det skulle fungerat.

Annars finns ju färdiga kylare med inbyggd pump som använder Peltier, från Teclima, från sisådär 4000:-
http://www.fritzpet.com/chillermicro.html
http://www.marinedepot.com/a_ch_teclima.asp

Lessen om det här är lite svävande, men det är flera år sen jag undersökte det här med kylare, och i slutänden blev det inget (jag gick över till tropiska akvarier istället).

Annons