Ursprungligen skickat av R.Be
Hej
Det finns ett litet problem med avdunstnings "principen", nämligen att rummets luft också måste bytas ut mot en(luft) med lägre RH. Det lilla problemet är att denna "avkylningsprincip" behövs när det är varmt ute och då är också RH högre(ute) och kan variera från dag till dag. Men den fungerar utmärkt under vinterperioden(beroende lite på var i landet man bor).
Kall luft kan vara fuktmättad, varm luft kan vara torr. Annars skulle e.g. hårtorkar inte funka särskilt bra, och vi skulle inte behöva skrapa rimfrost på våra bilar.
Empiriskt kan jag säga att i ett uppvärmt rum här i stockholmstrakten funkade fläkt ungefär lika bra på vintern som på sommaren, med den skillnaden att det var lättare att få fuktproblem på vintern - detta eftersom väggar och fönster är kalla på vintern, vilket ökar risken för kondens, medan temperaturesn på sommaren i stort sett alltid ligger ovan daggpunkten. Vad gäller att luften blir vattenmättad kan man på sommaren enkelt eliminera problemet genom att öppna ett fönster; det är något besvärligare på vintern.
Att använda ett kylskåp mend en slang som går igenom och är lindad ett antal varv i kylskåpet är inte speciellt effektivt.
Det håller jag alldeles med om. Jag har faktiskt provat, och jag fick ingen effekt alls. Samtidigt vet jag att det finns folk som kör kallvattens-saltvatten med pvc-slang-i-kylskåp som kylning, och de säger att det fungerar bra.
Jag har försökt undersöka Peltier-kylare, som används bl.a. i elektriska kylboxar (ni vet, såna för bilen), vissa datorer, och i de minsta & billigaste akvariekylarna. Där kan man få en viss kyleffekt för ett par hundra kronor, men såvitt jag kan se har de dels för låg effekt för akvarier större än, sisådär, 100 liter, dels är det svårt att kyla kyl-elementet.
En nöd-grej jag gjorde när jag hade kallvattens-saltvatten för att skydda akvariet de allra varmaste dagarna på sommaren var att frysa in ett par 1.5L PET flaskor med vatten, och sen när tempen började bli obehagligt hög, lägga dem i akvariet. Det går åt så pass mycket energi för att smälta 1.5 kilo is att även ganska stora akvarier kan kylas ned. Det här är förstås mest för akuta situationer, och i små akvarier måste man se upp så man inte dödar fisken med kyla istället för värme.