Kylare?

#1 - 5 maj 2007 19:55
Hej
Hade behövt ha ner temperaturen i ett av mina akvarium, skall helst ligga på runt 19 -20 grader då det är två st axelotlar som bor där.
Har provat med petflaskor ifrysen, men dom tinas ju på en halvtimme, att byta till kallare vatten innan jag åker till jobbet på morgonen känns lite för tidsödande, (nej jag är inte lat men har hästar, katter övriga fiskar samt mig själv att hinna med innan jag skall vara på jobbet).
Funderade på en CPU fläkt, men min man sa att den kan aldrig kyla mer än vad rummetstemp är. Finns det särskilda kylare för akvarie? Eller Vad gör man???

/B
#2 - 5 maj 2007 20:00
Visst finns det speciella kylare för akvarium, den billigaste görs av aquamedic. Minicooler för akvarium under 100 liter annars Titan. Eftersom en kylares restprodukt är värme så bör den stå i ett annat rum än det som akvariet står i, annars blir det bara rundgång och energislöseri.
MVH
Magnus
#3 - 5 maj 2007 20:02
Jag har köpt en kylare till mina Axolotler. Sänker ca 5 grader till ett 150l kar. min kostade 4400kr. Beställde den i zooaffären. De i sin tur beställde den från Simonstorp. Den var dyr men känner att den är väl värd pengarna då jag inte heller gitter springa med frysta petflaskor.
#4 - 5 maj 2007 20:03
Jag har en kylare av följande märke http://www.sfiligoi.it/prod_big_en.htm som jag är mycket nöjd med. Använder den sommartid till mitt 1000 liters akvarium, fungerar som sagt utmärkt.
#5 - 5 maj 2007 20:05
Tropfrog varför blir det rundgång då den står i samma rum. Vi har vår på golvet bredvid är det dumt ska vi flytta kylaren? Blossom7 ursäkta jag lånade din tråd en stund
Mvh Cecilia
#6 - 5 maj 2007 20:11
miluhe: när du kyler akvariet så försvinner inte värmen, utan flyttas till rumsluften istället. är det samma rum som akvariet står i så kommer en del av den värmen att värma akvariet.
#7 - 5 maj 2007 20:16
Plorozen tack:)
#8 - 5 maj 2007 20:34
Det är inte bara så att kylaren förflyttar värmen som finns i karet. Den skapar dessutom extra värme när den arbetar. Altså kan en kylare som står i samma rum som akvariet dra en himla massa ström och dessutom värma akvariet.

Om man är rädd om miljön, kylaren och plånboken så bör man flytta kylaren till ett annat rum. Det är dyrt att kyla ner samma värme om och om igen.
MVH
Magnus
#9 - 5 maj 2007 20:44
Det blir ett krux i det hela. Slangarna måste vara jättelånga. Rummet mitt kar står i är relativt stort och blir inte så väldigt varmt (källare). Jag ska mäta temperaturen runt akvariet och se vad den blir samt lägga en temp 5m längre bort i rummet och se hur stor skillnaden blir. Elkostnaderna är höga så jag ska göra det bästa. mMen har inte haft en aning om det här så tack för tipset
#10 - 5 maj 2007 23:04
Blossom7 skrev:
Funderade på en CPU fläkt, men min man sa att den kan aldrig kyla mer än vad rummetstemp är. Finns det särskilda kylare för akvarie? Eller Vad gör man???

Jodå det går att sänka temperaturen under rumstemperaturen genom att fläkta ytan. Alltså knepet ligger helt enkelt i att öka avdunstningen från akvariumet utan att öka temperaturen. Ska inte gå djupare på det här men en kraftig luftpump som bubblar vattnet samtidigt med luftflöde via en fläkt/ar vid ytan gör skillnad.
#11 - 6 maj 2007 08:18
miluhe skrev:
Det blir ett krux i det hela. Slangarna måste vara jättelånga. Rummet mitt kar står i är relativt stort och blir inte så väldigt varmt (källare). Jag ska mäta temperaturen runt akvariet och se vad den blir samt lägga en temp 5m längre bort i rummet och se hur stor skillnaden blir. Elkostnaderna är höga så jag ska göra det bästa. mMen har inte haft en aning om det här så tack för tipset


ett allternativ är att ta och leda bort utblåset från kylaren, en grov slang utomhus helt enkelt..
#12 - 6 maj 2007 09:20
Ta in kylan utifrån

Ta ett powerhead med slanganslutning på in och utsidan. Anslut en lång plastslang fylld med vatten.

Lägg ut slangen på fönsterkarmen, gräv ner den i trädgården eller någon annanstans där det är svalare än i rummet.

Låt en del av slangen ligga i ditt kar som ska kylas. Sätt igång pumpen.
-Akvariet kommer att kylas ner!
#13 - 6 maj 2007 12:10
Skitsmart storfiskaren!

Brukar finnas små alltså riktigt små läskkylare till salu på lågprisvaruhus. Med en sådan under karet så kan du göra precis så som storfiskaren säger med några extra varv inuti kylen. Systemet blir kompakt, snyggt med stabila temperaturer i karet oavsett årstid.
#14 - 6 maj 2007 20:02
GasseG skrev:
Jodå det går att sänka temperaturen under rumstemperaturen genom att fläkta ytan. Alltså knepet ligger helt enkelt i att öka avdunstningen från akvariumet utan att öka temperaturen. Ska inte gå djupare på det här men en kraftig luftpump som bubblar vattnet samtidigt med luftflöde via en fläkt/ar vid ytan gör skillnad.


Jo det fungerar, använder själv en bordsfläkt över mitt akvarium, på det viset går inte min kylare så länge.
Men jag tror inte det skulle funka om man som trådskaparen vill hålla 19-20 grader i akvariet under sommartid.
#15 - 7 maj 2007 07:32
Evaporativ kylning kan kyla vatten till en lägre temp än rumstemp, visst, men ur ett akvarium? Tror inte det. Bygg en bong i sådana fall. En stor och effektiv bong kommer som bäst någon grad under rumstemp, och till skillnad från vattenytan i ett akvarium är den idealisk för evaporativ kylning.
B!
#16 - 9 maj 2007 12:50
Sa aldrig hur effektivt det var att fläkta ytan för avkylning.......sa bara att det går!

Läs det som var citerat så kanske ni greppar!
#17 - 9 maj 2007 13:10
GasseG skrev:


[quote=Blossom7;964360]Hej

Funderade på en CPU fläkt, men min man sa att den kan aldrig kyla mer än vad rummetstemp är. Finns det särskilda kylare för akvarie? Eller Vad gör man???


Jodå det går att sänka temperaturen under rumstemperaturen genom att fläkta ytan. Alltså knepet ligger helt enkelt i att öka avdunstningen från akvariumet utan att öka temperaturen. Ska inte gå djupare på det här men en kraftig luftpump som bubblar vattnet samtidigt med luftflöde via en fläkt/ar vid ytan gör skillnad.[/quote]

GasseG skrev:
Sa aldrig hur effektivt det var att fläkta ytan för avkylning.......sa bara att det går!



Läs det som var citerat så kanske ni greppar!


Som jag tidigare påpekade, visst går det att med luft kyla vatten så att det har en lägre temp än den luft det kyls med, men jag tvivlar mycket starkt på att det är applicerbart i ett akvarium, utan att man måste bygga någonting vid sidan av för en sådan lösning. Alltså, bygg en bong. Nakdelarna, väsnas, hög luftfuktighet, och orsaken, hög avdunstningstakt.
Du indikerade i ditt inlägg att du tror på en lösning medelst en kraftig luftpump få vattnet, i akvariet, att kylas lägre än rumstempen, kombinerat med en fläkt på ytan. För att det ska vara möjligt måste du antagligen ha en högkapacitets skruvkompressor, i ett enkubiks fat, med bara ett par hundra liter vatten på botten. Glöm bort att ha några fiskar i det vattnet.
B!
#18 - 9 maj 2007 16:21
Nej! Jag tror inte på metoden som en varaktig lösning. Samtidigt så tror jag inte att det krävs sådan overkill som du lägger fram för att t.ex sänka värmen i karet....låt säga en grad! Men det är väl lätt kollat....någon?

Nej anledningen till inlägget var att ville belysa fysiken bakom fläkten mot ytan. Trådskaparens man verkade tro att vattnet endast får samma temperatur motsvarande luften som fläktas mot den samma. Vilket alltså inte är fallet, för alla er som inte är så bevandrade i fysik.
#19 - 9 maj 2007 17:59
GasseG skrev:
Samtidigt så tror jag inte att det krävs sådan overkill som du lägger fram för att t.ex sänka värmen i karet....låt säga en grad! Men det är väl lätt kollat....någon?


Eftersom man behöver en rätt rejäl bong för att kyla bort 150w vilket kan verifieras genom att titta runt lite på PC system bestående av överklockade P4'or, Pentsium D's osv, med BONG's, tror jag inte det är aktuellt att få ens en tiondels grad under rumstemp genom att fläkta på ett standard akvarium. Ner mot, eller bara strax över rumstemp, visst. (150 watt tog jag som ett standardmått på ett akvarium med ett par pumpar, och ordentlig belysning. många kommer knappt upp i 100watt, och många andra passerar 300watt, men jag försökte hitta ett sjyst genomsnitt, som alla kunde leva med)
B!
#20 - 9 maj 2007 18:07
Mr B skrev:
Eftersom man behöver en rätt rejäl bong för att kyla bort 150w vilket kan verifieras genom att titta runt lite på PC system bestående av överklockade P4'or, Pentsium D's osv, med BONG's, tror jag inte det är aktuellt att få ens en tiondels grad under rumstemp genom att fläkta på ett standard akvarium. Ner mot, eller bara strax över rumstemp, visst. (150 watt tog jag som ett standardmått på ett akvarium med ett par pumpar, och ordentlig belysning. många kommer knappt upp i 100watt, och många andra passerar 300watt, men jag försökte hitta ett sjyst genomsnitt, som alla kunde leva med)

B!
Förstår inte? Pratar du om belysningen nu eller?
Ett akvarium som står i ett rum innehåller inga watt alls! Samma som newton sa om bordet det finns inga ben som skjuter upp bordet och ingen kraft som pressar det neråt utan alla krafter är noll, zero, zipp, nada.....a banana.
Pressar man på med belysning så förändras läget...sant men mitt exempel var utan belysning men det är såklart fel men ändå!
Bilagor:
#21 - 9 maj 2007 18:11
GasseG skrev:
Förstår inte? Pratar du om belysningen nu eller?

Ett akvarium som står i ett rum innehåller inga watt alls! Samma som newton sa om bordet det finns inga ben som skjuter upp bordet och ingen kraft som pressar det neråt utan alla krafter är noll, zero, zipp, nada.....a banana.

Pressar man på med belysning så förändras läget...sant men mitt exempel var utan belysning men det är såklart fel men ändå!


Um, den värme du försöker kyla bort, är värme energi. Den räknas i många enheter, och jag valde watt. Jag valde watt, eftersom det är lätt att kontrollräkna. Pumpar, belysning, och i viss utsträckning rumstemperaturen, den senare dock först när du kommer under rumstemp.,lägger ihopa, till en hel del. Jag har tex, 95w bara från pump, och, är snålt belyst, med 2x40watt. Utan pumpar, och belysning, kan du ju glädjas åt att ditt akvarie aldrig kommer gå över rumstemp, så skaffa en liten AC, och håll rumstempen på vad du nu känner för...

B!
#22 - 9 maj 2007 18:24
Tips det går med en cpu fläkt men då ska den monteras på en kylare tex en värme kylare från en volvo 240 obs!!! nu skackar jag inte om vanliga kylaren i en bil utan den som sitter inne i bilen under instrumentpanelen och tilför värme till ventilationen i bilen plocka ur en sån och spola ur den med såpa skruva sen på cpu fläkten på den och sett den på ut blåset på ytter filtret. OBS!! detta låter som ett skämt men det funkar har en kompis som kör så han i sintur fick iden från en sida på nätet vet ej sidan men kan fråga han då jag möter han men som sakt DETTA FUNKAR!!!
#23 - 9 maj 2007 18:29
Tips det går med en cpu fläkt men då ska den monteras på en kylare tex en värme kylare från en volvo 240 obs!!! nu skackar jag inte om vanliga kylaren i en bil utan den som sitter inne i bilen under instrumentpanelen och tilför värme till ventilationen i bilen plocka ur en sån och spola ur den med såpa skruva sen på cpu fläkten på den och sett den på ut blåset på ytter filtret. OBS!! detta låter som ett skämt men det funkar har en kompis som kör så han i sintur fick iden från en sida på nätet vet ej sidan men kan fråga han då jag möter han men som sakt DETTA FUNKAR!!!


Closed loop, inget underligt med det, visst fungerar det, men det är inte helt lämpligt i akvarier. Hårdanodiserade aluminium radiatorer, eventuellt... Dels fastnar det skit i dem som är lite småbesvärligt att städa bort, och dels är metall inte det bästa att ha i kontakt med akvarievattnet. Koppar radiatorer går bort helt och hållet, tyvärr, eftersom de är effektivast.
Någonting som skulle fungera, är plast radiatorer, finns/ska finnas på en del extrema sportbilar, och motorcyklar. Jag har inte hittat någon. Högt kol innehåll gör dem till godtagbara värmeledare, och de är inte skadliga för vännerna i akvariet.
Radiatorn i det här fallet är förövrigt den som brukar kallas "värmepaketet." Jag rekommenderar även att man använder vinäger, istället för såpa. Syran i vinägern är svagt frätande, och kommer få loss mer av det skräpet som annars hamnar i akvariet till sist. (Vinägersyra)
B!
#24 - 9 maj 2007 18:37
Mr B skrev:
Closed loop, inget underligt med det, visst fungerar det, men det är inte helt lämpligt i akvarier. Hårdanodiserade aluminium radiatorer, eventuellt... Dels fastnar det skit i dem som är lite småbesvärligt att städa bort, och dels är metall inte det bästa att ha i kontakt med akvarievattnet. Koppar radiatorer går bort helt och hållet, tyvärr, eftersom de är effektivast.

Någonting som skulle fungera, är plast radiatorer, finns/ska finnas på en del extrema sportbilar, och motorcyklar. Jag har inte hittat någon. Högt kol innehåll gör dem till godtagbara värmeledare, och de är inte skadliga för vännerna i akvariet.

Radiatorn i det här fallet är förövrigt den som brukar kallas "värmepaketet."

B!



jo tanken har slagit mig ang detta men det fins flera olika typer av sånna i olika metaller. men det som slog mig just är då jag sitter o skruvar en hel del i mina pc datorer så har jag monterat då som då vatten kylning på cpuerna de kylare som sitter på slangarna där måste ju gå att använda i akvariet de är av metall o plast så då skulle man köpa en av plast eller vad tror ni? de är ju anpassade att fästa en fläkt på med och fins i många olika storlekar
#25 - 9 maj 2007 18:46
Jag har aldrig sett en PC kylare som klart hävdar att de har plasti kylarean. Ofta har de plast detaljer för anslutningar osv, men radiatorn i sig är av alu, eller koppar. Plast med hög kolhalt blir skör, och kombinera skör plast med elektronik, så har man fort en massa klagomål, tror jag. Jag kan ha missat någon radiator dock? (tänk på att du behöver en radiator av ganska ansenlig yta för att bli mer effektiv än en fläkt mot vattenytan)
B!
#26 - 9 maj 2007 21:28
Mr B skrev:
Jag har aldrig sett en PC kylare som klart hävdar att de har plasti kylarean. Ofta har de plast detaljer för anslutningar osv, men radiatorn i sig är av alu, eller koppar. Plast med hög kolhalt blir skör, och kombinera skör plast med elektronik, så har man fort en massa klagomål, tror jag. Jag kan ha missat någon radiator dock? (tänk på att du behöver en radiator av ganska ansenlig yta för att bli mer effektiv än en fläkt mot vattenytan)

B!


nja det beror på. de vanligaste modellerna har en kylare som monteras i lådans främre del med slangar som fäster de har oftast plast kylare men vet inte riktigt kollar jag på min så är den plast men frågan är om nån metall är medblandad i plasten???? annars skulle man köpa en sån och sätt på utblåset på karet frågan är bara om det är nått farligt medblandat i plasten dock
#27 - 9 maj 2007 22:05
[SIZE=2]
de vanligaste modellerna har en kylare som monteras i lådans främre del med slangar som fäster de har oftast plast kylare men vet inte riktigt kollar jag på min så är den plast men frågan är om nån metall är medblandad i plasten????

Vad i all världens väg har du för exotisk, eller eventuellt budget, underpresterande vattenkylning till PC'n? Den kan ju vara värd att köpa bara för att kyla akvarievatten.[FONT=arial]
[/FONT]
[/SIZE][FONT=arial][SIZE=2]
[/SIZE][/FONT][SIZE=2]3R Poseidon = aluminium.
[/SIZE] [FONT=arial][SIZE=2]Alphacool Black ICE-Xtreme = koppar.
[/SIZE][/FONT][SIZE=2] Alphacool NexXxoS HC = koppar/alu. (rör/lameller)
[/SIZE] [FONT=arial][SIZE=2]Aqua Computer Airplex EVO = koppar.[/SIZE][/FONT][SIZE=2][FONT=arial]
[/FONT]
[/SIZE][FONT=arial][SIZE=2]Cooltek Maxistream = koppar.[/SIZE][/FONT]
[FONT=arial][SIZE=2]
[/SIZE][/FONT]
[FONT=arial][SIZE=2]Bara ett snabbt utdrag av populära radiatorer för överklockare, eller "tysta" datorbyggen. Inte på något sätt komplett. Men jag skulle bli väldigt förvånad om någon radiator för PC bruk är helt i plast där vattnet kommer åt den.
B!
[/SIZE][/FONT]
#28 - 9 maj 2007 22:49
Mr B skrev:
[SIZE=2]

Vad i all världens väg har du för exotisk, eller eventuellt budget, underpresterande vattenkylning till PC'n? Den kan ju vara värd att köpa bara för att kyla akvarievatten.[FONT=arial]

[/FONT]
[/SIZE][FONT=arial][SIZE=2]

[/SIZE][/FONT][SIZE=2]3R Poseidon = aluminium.

[/SIZE] [FONT=arial][SIZE=2]Alphacool Black ICE-Xtreme = koppar.

[/SIZE][/FONT][SIZE=2] Alphacool NexXxoS HC = koppar/alu. (rör/lameller)

[/SIZE] [FONT=arial][SIZE=2]Aqua Computer Airplex EVO = koppar.[/SIZE][/FONT][SIZE=2][FONT=arial]

[/FONT]
[/SIZE][FONT=arial][SIZE=2]Cooltek Maxistream = koppar.[/SIZE][/FONT]

[FONT=arial][SIZE=2]

[/SIZE][/FONT]
[FONT=arial][SIZE=2]Bara ett snabbt utdrag av populära radiatorer för överklockare, eller "tysta" datorbyggen. Inte på något sätt komplett. Men jag skulle bli väldigt förvånad om någon radiator för PC bruk är helt i plast där vattnet kommer åt den.

B!

[/SIZE][/FONT]



måste erkänna jag hadde fel kollade upp min radiator den är av koppar så den skulle inte va ett alternativ http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=309336 nå ja
#29 - 9 maj 2007 22:55
Nåja, det är en av de bättre radiatorerna för sin storlek, trösta dig med det i alla fall. Så länge du inte har några aluminium vattenblock, torde den hålla dig glad tills du känner att du behöver en större radiator.

Nu börjar vi dock komma från ämnet.
Jag röstar fortfarande för en fläkt rakt ner på ytvattnet i akvariet. Det kommer inte få ner tempen under rumstemp, men det borde räcka. Jag har vissa funderingar på att ställa en bong på balkongen, då jag brukar få 35-45 grader här inne under sommaren. Där ute skulle den stå i solen, men det kan inte gärna vara sämre än här inne...
B!
#30 - 9 maj 2007 23:25
jo håller med åter till ämnet nä men jag tror jag får rösta för en fläkt med mot vatten ytan
#31 - 10 maj 2007 05:17
Mr B skrev:
Um, den värme du försöker kyla bort, är värme energi. Den räknas i många enheter, och jag valde watt. Jag valde watt, eftersom det är lätt att kontrollräkna. Pumpar, belysning, och i viss utsträckning rumstemperaturen, den senare dock först när du kommer under rumstemp.,lägger ihopa, till en hel del. Jag har tex, 95w bara från pump, och, är snålt belyst, med 2x40watt. Utan pumpar, och belysning, kan du ju glädjas åt att ditt akvarie aldrig kommer gå över rumstemp, så skaffa en liten AC, och håll rumstempen på vad du nu känner för...



B!

Men B......du kan inte räkna ihop pumpen och belysningens watt och sedan addera på det som värme till karet! Alltså den allra mesta energin från din pump blir ju rörelseenergi och watten från din belysning blir ju ljus. Det är inget du behöver kyla bort sedan.
#32 - 10 maj 2007 20:47
Separata kretsar

Öööh?.... Varför denna fokusering på att köra ut det skitiga akvarievattnet i kopparradiatorer/bongar osv?

Jag hade tänkt mig att man gör en separat krets med egenhändigt gjord kylarvätska. Kanske några delar T-sprit, det borde plast/koppar/powerheads klara av.
Kylslingan i akvariet gör man av rör i rostfritt stål, fylles med sand och upphettas om man vill böja dem. Vill man så kan man isolera plastslangarna.

Separata kylkretsar finns lite varstans.

Jag tror man ska ta kylan utifrån, man kan reglera pumpen on/off med en termostat.
#33 - 10 maj 2007 21:37
Öööh?.... Varför denna fokusering på att köra ut det skitiga akvarievattnet i kopparradiatorer/bongar osv?


Antar att du missade den delen där jag sa att det var onödigt omständligt, och att jag rekommenderade en fläkt mot vattenytan?
Faktum kvarstår, ska man ha en billig och relativt enkel lösning för att kyla vattnet till någon grad under rumstemp, är en bong ett alternativ.
Räcker det att man når rumstemp, vilket det oftast gör, duger en fläkt mot vattenytan. Och har man riktiga kylbehov, finns det direktverkande el, eller kompressor drivna kylare.
B!
#34 - 11 maj 2007 12:11
Mr B skrev:
Antar att du missade den delen där jag sa att det var onödigt omständligt, och att jag rekommenderade en fläkt mot vattenytan?

Faktum kvarstår, ska man ha en billig och relativt enkel lösning för att kyla vattnet till någon grad under rumstemp, är en bong ett alternativ.

Räcker det att man når rumstemp, vilket det oftast gör, duger en fläkt mot vattenytan. Och har man riktiga kylbehov, finns det direktverkande el, eller kompressor drivna kylare.

B!


ja, lite peltiers! ;)... long time since i used,..., men kallt på ena sidan och SATVARMT på andra..
#35 - 11 maj 2007 12:50
Trevligaste lösningen borde vara att placera ett liten öl-kyl jämte karet, som man moddar och lägger en slinga av utblåsslangen igenom ;)
Effektivast borde dock vara att ställa hela pumpen i kylen,
om bateriekulturen tål det (?)
Då får man ju samtidigt ytterligare en anledning att gå och
titta till karet :)
#36 - 11 maj 2007 13:40
Tropfrog skrev:
Det är inte bara så att kylaren förflyttar värmen som finns i karet. Den skapar dessutom extra värme när den arbetar. Altså kan en kylare som står i samma rum som akvariet dra en himla massa ström och dessutom värma akvariet.



Om man är rädd om miljön, kylaren och plånboken så bör man flytta kylaren till ett annat rum. Det är dyrt att kyla ner samma värme om och om igen.

MVH

Magnus

Förstår hur du tänker men är detta verkligen ett så stort problem? Jämfört med kylskåpet och frysen som ju står i samma rum som sina kylanläggningar ska ju akvariekylaren arbeta med en betydligt lägre temperatursänkning.
#37 - 11 maj 2007 14:05
Håller med

Inget reelt problem, bara en del av värmen går tillbaka (typ rundgång

Lite ventilation har man ju i rummet.

OK är det många akvarier kan det ju finnas viss sanning i det..
#38 - 11 maj 2007 14:26
piscator: ett kylskåp är ju rejält isolerat också, till skillnad från ett akvarium.
men är elementen i rummet termostatstyrda så gör det ju ingen skillnad var värmen kommer ifrån.
#39 - 11 maj 2007 15:04
Piscator skrev:
Förstår hur du tänker men är detta verkligen ett så stort problem? Jämfört med kylskåpet och frysen som ju står i samma rum som sina kylanläggningar ska ju akvariekylaren arbeta med en betydligt lägre temperatursänkning.


Står i bruksanvisningen till min kylare att den skall helst stå i ett annat rum eller ute pga det som Tropfrog redan påpekat. Vilket även påpekats av affären där jag köpt den. Sen kan jag av egen erfarenhet även säga att den avger väldigt mycket värme.
Finns flertalet saltvattensakvarister (där kylare är ganska vanligt) som har kylaren på balkongen tex.
#40 - 11 maj 2007 17:41
OK, meddelandet är mottaget. :)

Man kan med andra ord säga att de som väljer fiskarter som kräver kylning av akvarievattnet måste planera ordentligt. Dvs fundera över placeringen av själva karet så att kylaren någorlunda enkelt kan placeras i annat rum eller på balkongen.
#41 - 11 maj 2007 17:53
Piscator skrev:
OK, meddelandet är mottaget. :)



Man kan med andra ord säga att de som väljer fiskarter som kräver kylning av akvarievattnet måste planera ordentligt. Dvs fundera över placeringen av själva karet så att kylaren någorlunda enkelt kan placeras i annat rum eller på balkongen.


Ja det blir väldigt varmt i det rum som kylarn står i ;) . Fast jag har ju förstås bara erfarenhet av lite större kylare.
#42 - 11 maj 2007 21:14
M-SwEDen skrev:
Trevligaste lösningen borde vara att placera ett liten öl-kyl jämte karet, som man moddar och lägger en slinga av utblåsslangen igenom ;)

Effektivast borde dock vara att ställa hela pumpen i kylen,

om bateriekulturen tål det


Bakteriekulturen skiter nog i det ska du se, du ska kyla vattnet till den temp de borde vara i, i alla fall. Problemet är ett annat. Du ska kylla bort en hel del effekt. Som jag tidigare sa, runt 150watt, kan du nog räkna med, åtminstonde dagtid. Det ska en rätt rejäl öl-kyl till för att kyla bort så pass kontinuerligt.
B!
#43 - 11 maj 2007 21:20
glöm inte heller bort att kylskåp inte är gjorda för att köra full fart hela tiden, så livslängden blir nog definitivt begränsad på det kylskåp som får stå till tjänst.
#44 - 11 maj 2007 21:28
plorozen skrev:
glöm inte heller bort att kylskåp inte är gjorda för att köra full fart hela tiden, så livslängden blir nog definitivt begränsad på det kylskåp som får stå till tjänst.


Helt klart, men jag ser en liten Rusta elkyl framför mig när han säger "öl kyl." då snackar vi om mellan 35, och 75 watt. Den håller dock i all evighet då den är utan rörliga delar.
B!











Annons