[quote=Blossom7;964360]Hej
Funderade på en CPU fläkt, men min man sa att den kan aldrig kyla mer än vad rummetstemp är. Finns det särskilda kylare för akvarie? Eller Vad gör man???
Jodå det går att sänka temperaturen under rumstemperaturen genom att fläkta ytan. Alltså knepet ligger helt enkelt i att öka avdunstningen från akvariumet utan att öka temperaturen. Ska inte gå djupare på det här men en kraftig luftpump som bubblar vattnet samtidigt med luftflöde via en fläkt/ar vid ytan gör skillnad.[/quote]
Sa aldrig hur effektivt det var att fläkta ytan för avkylning.......sa bara att det går!
Läs det som var citerat så kanske ni greppar!
Som jag tidigare påpekade, visst går det att med luft kyla vatten så att det har en lägre temp än den luft det kyls med, men jag tvivlar mycket starkt på att det är applicerbart i ett akvarium, utan att man måste bygga någonting vid sidan av för en sådan lösning. Alltså, bygg en bong. Nakdelarna, väsnas, hög luftfuktighet, och orsaken, hög avdunstningstakt.
Du indikerade i ditt inlägg att du tror på en lösning medelst en kraftig luftpump få vattnet, i akvariet, att kylas lägre än rumstempen, kombinerat med en fläkt på ytan. För att det ska vara möjligt måste du antagligen ha en högkapacitets skruvkompressor, i ett enkubiks fat, med bara ett par hundra liter vatten på botten. Glöm bort att ha några fiskar i det vattnet.
B!