Kyla vatten

#1 - 4 januari 2005 15:17
Hej!

Är det någon som har erfarenhet av kylning av akvarium. Jag har hört talas om att man kan kyla genom att dra en slang med vatten som pumpas genom ett kylskåp. Men jag funder lite kring det. Va ska man ha för pump? Hur mycke slang? Kylskåp eller frys? Å andra erfarenheter kring det.

Min plan är att ha ett akvarium med elritsor. Jag hade ett sådant för ett par år sedan och det var jättefint. Men med tiden så dog växter och fiskarna med. Jag tror att jag kan undvika det den här gången om jag kyler det.

Förövrigt tycker jag att det vore bra om det fanns en huvud-mapp på förstasidan i forumet med rubrikten kallvattensakvarium/svenska fiskar eller dyligt.

Blir jätteglad om någon kan svara.

/Egil
#2 - 4 januari 2005 15:20
Har ingen erfarenhet av det direkt, men det borde gå med lite pill. Har man pengar och brist på ork kan man köpa kylare på tex pwss.nu
#3 - 4 januari 2005 16:32
Sök på 'DIY water chiller' på google så får du upp en massa sidor, tex http://ozreef.org/component/option,com_weblinks/catid,94/Itemid,4/.
Har dock ingen erfarenhet av sådant bygge själv.
#4 - 4 januari 2005 17:34
Jag brukade ha en sån här till min dator.
#5 - 4 januari 2005 19:28
Jag har sett många länkar till folk som byggt kylare av olika kylar/frysar. Det ser allt mycket bra ut. Det som fattas är dock långvariga utvärderingar. Om man lagt så mycket jobb på att bygga och dokumentera vill man gärna inte uppdatera det när det inte funkar längre, man slänger helt enkelt grejorna och glömmer misslyckandet.

Det som är problemet med dessa lösningar är att kylskåp inte har tillräcklig effekt och inte är gjorda för att arbeta kontinuerligt.

Räkna att ett kylskåp arbetar ca 3 timmar per dag och håller i 10 år. Hur många år håller det då om det arbetar kontinuerligt? Jag vat ingen som klarat längre än 6 månader. Kylskåper överhettas helt enkelt.

Det billigaste sättet är därför som alltid att köpa kylare avsedda för ändamålet, gärna med lite överkapacitet. Dom är dyra men det blir billigast i längden.

Vill man bara ha ner tempen någon enstaka grad så kan en fläkt mot vattenyten vara både billigare och hålla längre än kylskåpsmetoden.
MVH
Magnus
#6 - 4 januari 2005 21:02
[QUOTE=egil]
Förövrigt tycker jag att det vore bra om det fanns en huvud-mapp på förstasidan i forumet med rubrikten kallvattensakvarium/svenska fiskar eller dyligt. [/QUOTE]Hej Egil!
Den mapp du söker heter:

05. Guldfisk (slöjstjärt) och Koi
samt andra kallvattensfiskar

[size=2]och finns på förstasidan i forumet.[/size]
#7 - 4 januari 2005 22:01
Bor du i villa kan du gräva ner en slang i marken, det kyler kraftigt.
#8 - 4 januari 2005 23:53
Wheats lösning, med en PC kylare, ger bara rumstemp, eller med en bong, marginelt lägre (alla evap kylare, kan ge något lägre temp än rums temp, beror på hur effektiva de är) För det mesta alltså inte tillräkligt för det kylningsbehov man skulle kunna ha i ett akvarium... sen, oavsett kylmetod, kommer alger och skitansamlingar bli ett problem förr eller senare...

Det Finns TEC's för akvariebruk, avsedda just för att kyla baljan, skulle inte rekomendera det omdet e långvarigt, eller till någon större vattenmassa...
(tec= Termo Elektiskt Kylelement)
I ett sådan läga skulle jag rekomendera att man snackar med en kyltekniker, antingen en bekant, eller en företagare, som kan tänkas vara "hyfsat bllig" i alla fall... det kommer sanolikt att kosta... men det går att bygga aldeles utmärkta väldimensionerade kylagregat, som kan hålla att akvarium på ca 4'c året runt... räkna med att få isolera runt om, och ha minst dubbla glas i fronten...det räcker dock att det inre e av "akvarie tjocklek" de andra ska bara skapa luftspalter, för isoleringens skull.

Lycka till.
B!
#9 - 11 januari 2005 11:50
Tack för alla svar. Väldigt intressant information. Jag ska nog lösa det på ett eller annat sätt men det där med kylskåp verkar ju inte så jättebra.

Jag tycker dock ändå att det vore bra med en ny rubrik på första sidan. Det finns ju en del diskussioner om akvarier med svenska fiskar men de är spridda på olika håll och svåra att hitta. Det vore bra om det fanns ett ställe där de kunde samlas.
#10 - 11 januari 2005 13:05
Ja nu råkar jag ha jobbat med kyla i 18 år som kyltekniker.
Att bygga ett aggregat som kyler akvarievatten är inte svårt om man vet lite mer parametrar så att aggregatet får rätt kyleffekt.
Att köpa ett färdigt aggregat från pwss är väldigt dyrt.
Hur kallt vatten ska det vara i din balja? tänker närmast på kondensrisken på dina glas.
Att använda ett kylskåp är inte ok för att kyleffekten är för låg.
Men alltså det bästa du kan göra är som ett tidigare tips här på tråden sa är att ta dit en kylkunning kompis som fixar ihop ett aggreggat.
(Små vätskekylaggregat finns i en uppsjö märken och borde inte vara omöjliga att handla av din lokala kylfirma om du bara tar reda på vilken kyleffekt du behöver)

Larry
#11 - 12 januari 2005 11:23
En gammal ölkyl borde funka bra. Om man nu har turen att springa över en.
#12 - 13 januari 2005 08:51
Någon exakt uppfattning om vilken tempratur jag vill ha vet jag inte. Men elritsor lever i bäckar och i östersjön. Där till vill jag använda svenska växter från bäckar och åar.

Så för både växter och fiskar är det ju bra om jag får ner tempraturen några grader under rumstemperatur. Dessutom skulle jag kunna tänka mig att det är bra att under vintern få ner temperaturen ytterligare. För att så mycket som möjligt likna den naturliga miljön.
#13 - 13 januari 2005 10:27
[QUOTE=Danei]En gammal ölkyl borde funka bra. Om man nu har turen att springa över en.[/QUOTE]

Om du läser i tråden så har man redan uteslutit att bygga vattenkylare av kylskåp för att de inte har tillräcklig effekt. Detta har även en proffesionell kyltekniker konstaterat. Vad får dig då att tro att en ölkyl skulle fungera?
MVH
Magnus
#14 - 13 januari 2005 10:52
[QUOTE=Tropfrog]Om du läser i tråden så har man redan uteslutit att bygga vattenkylare av kylskåp för att de inte har tillräcklig effekt. Detta har även en proffesionell kyltekniker konstaterat. Vad får dig då att tro att en ölkyl skulle fungera?
MVH
Magnus[/QUOTE]

Jag tror att han menar en sån ölkyl som finns på restauranger där man kyler ölen på väg till glaset, inte ett ölkylskåp.
#15 - 14 januari 2005 07:59
Om du du ska ha 5 grader kallare i ditt kar än omgivande temp så är kondens inget problem. Du behöver alltså inte dubbla glas på karet men det vore bra att isolera sidorna för att minska energiåtgången på kylmaskinen.
För att kyla ett kar på 300 liter från 25 grader till 20 grader behöver du en kylmaskin som har en kyleffekt på 1,2kW. Flödet på vattenpumpen från ditt kar ska vara på 0,07 liter per sekund eller 250 liter i timmen.
Det är däremot lite knepigt att säkerställa driften för att egentligen är 20 gradigt vatten för hög temperatur för en kylmaskin (kalla sidan). Men om man gör som så att man underdimmensionerar förångaren lite och säkerställer att man har bra(tillräckligt vattenflöde) fart genom växlaren så är det inget problem. Har tagit hänsyn till lyse, värme instrålning, pumpar, Vattenbyte etc. det kan ta någon timme att få ner temperaturen om du börjar på 25 grader.
men väl där så kan man få stabil temp i vattnet.

Larry
#16 - 14 januari 2005 11:18
Alltså har grubblat vidare på detta.
Om man nu ska ner till 17 grader i karet är det heller inget problem med min angivna effekt. Har man låt oss säga en medel temperartur på 21 grader i rummet och en relativ fuktighet 60% så cyklar allt vidare och inga problem finns. Men nu blir det lite klurigt för att om omgivande temp blir 27 grader och luftfuktigheten höjs till 80% i rummet då börjar det att dagga på rutan om tempen i karet fortfarande måste vara säg max 17 grader.
Då måste man välja att göra en av tre saker för att undvika kondensvattenproblem.
Avfukta luften med t.e.x en avfuktare (kostar 1500 på stormaknad).
Sänka rums-temperaturen genom t.e.x en luftkonditionering.
eller som jag tycker vore den lämpligaste medoden att helt enkelt täcka över karet med en filt!!
Komihåg att 27 grader samt 80% fuktighet i rummet där karet står kanske sker max 5-10 dagar om året. Ser man till att fimpa ventilationen i rumet de dagar det är som varmast ute så kan eliminerat daggproblemet helt.

Vidare kan man nämna något om driftkostnad för att sänka tempen i ett 300liters kar 5 grader under rumstempreraturen torde skulle kunna bli 1000-1500kr per år i extra elkostnad om man nu kan isolera lite grann.

Larry
#17 - 14 januari 2005 12:53
Bara lite info...

Vuxen elritsa har en optimal temperatur på 13 - 25 grader, övre letalgräns är 31 grader. Optimal temperatur för äggens utveckling är 6 - 16 grader. Över 23 grader uppvisar yngel ökad dödlighet.

Källa: Temperaturpräferenzen und -limiten von Fischarten Schweizerischer Fliessgewässer

Dvs har du vuxen fisk, och inte tänker odla, behöver du knappast kyla akvariet, bara se till att det håller ungefär rumstemp.
#18 - 14 januari 2005 13:29
O här har jag räknat o donat!!

Utan att det behövs!!

Suck
Larry
#19 - 14 januari 2005 15:24
Det var mycket välkommet ändå - jag har funderat på att smäcka upp ett kallvattens-saltvatten, och då vill jag definitivt ha kylning...

Du som är proffs... vad tror du om Peltier-element? De är hyfsat billiga på ELFA, skulle man kunna få hyfsad kylning (säg 5 graders sänkning i ett 200-liters med dubbel frontruta och frigolitisolering på sidor och botten) med ett hyfsat stort Peltier-element fastspänt på utsidan av glaset tror du?
#20 - 14 januari 2005 17:18
nu har jag inte en blekaste hur framgångsrik en sådan lösning som den du beskriver skulle vara Azur, men det liksom känns ineffektivt.

Här finns en sådan peltier som jag tänkte på när jag först nämdle direktevärkande el som kylningsmetid i akvariet... Jag vet att jaghar sett större enheter, men jag hittar tyvärr inte den / de just nu... och det kan klart vara lite små avancerat att få tag i dem..

B!
#21 - 14 januari 2005 17:57
Ledsen Azur har ingen erfarenhet alls av peltier.
Sysslar bara med kyla där man fraktar värmen med kompressorer och har fluider som kyl/värmebärare.

Hur mycket effekt ger (då menar jag kyleffekt) en sådan mojäng ?
Att kyla glaset och låta glaset i sin tur kyla vattnet i baljan har sina sidor.
Glas isolerar nämnligen enhel del så att du måste ha en stor anläggningsyta för att få in kyleffekten i karet. Det blir oxå en del spänningar i glaset när du har låt säga 8 grader på en fläck och 22 grader på andra delar av samma glasbit.

Man kan säga att:
Att kyla 1 liter vatten 1grad kostar 1kcal i en timme.
1kcal = 0,86 W

200 liter vatten som ska kylas 5grader kostar alltså 0,86 kW/h i kyleffekt.
Visst ska ska man bara göra detta en gång men det finns en massa förluster på vägen dessutom tillsätts enhel del värmeenergi i pumpar, stillestånd, vattenbyte, belysning och instrålning. Dessutom måste man fixa en värmeväxling (frakta bort värmeenergin ur vattnet) som är säker för vattnet och temperaturen.

Peltier kanske funkar men du måste kolla med salt-folk framförallt hade jag inte tagit den risken!!

Larry
#22 - 14 januari 2005 20:07
länken jag stoppade in leder till ett ställe som har en pelt / tec avsed för just akvarium, med en efeckt på ca 50 watt om jag minns rätt... beroende på isoleringsgrad, och vattenmängd (och önskad mål temp), kan det behövas allt från 1 till massor....

Lycka till
B!
#23 - 16 januari 2005 13:01
Jag hade ju ett akvarium med elritsor tidigare. Jag tog dem från en liten bäck i Hälsingland, där tog jag också sand och växter (de växter jag kommer ihåg att jag hade och vet namnen på är igelknopp, misne och gulnäckros). Det var mycket fint. Elritsorna var väldigt vackra och lekfulla. Men problemet var att jag helatiden var tvungen att fylla på med nya växter då de ganska snabbt blev fula och dog.

Fram mot våren då jag haft akvariet i ungefär ett år började elritsorna leka. De var full aktivitet under flera dagar och under denna tiden åt de ingenting. Efter detta magrade alla, en efter en av och dog.

Så nu vill jag asså göra ett nytt försök.
#24 - 16 januari 2005 13:13
Jag var tvunget att stänga av datorn, men nu fortsätter jag.

För mig handlar det inte bara om elritosor utan också om växter om att ha en fin biotop. Jag vill komma så nära den naturliga miljön som möjligt.

Jag har dessutom hört att elritsor som alltså lever i bäckar vill ha ett mycket syrerikt vatten. Å att kallvatten är mer syrerikt än varmt å av den anledningen är bra.
#25 - 15 juni 2006 22:28
[quote=Tropfrog]
Det som är problemet med dessa lösningar är att kylskåp inte har tillräcklig effekt och inte är gjorda för att arbeta kontinuerligt.

Räkna att ett kylskåp arbetar ca 3 timmar per dag och håller i 10 år. Hur många år håller det då om det arbetar kontinuerligt? Jag vat ingen som klarat längre än 6 månader. Kylskåper överhettas helt enkelt.
[/quote]
Kylskåpet går ju inte hela tiden man borrar ett hål som man drar slangen in i och tätar där det blir öppet.
#26 - 15 juni 2006 22:49
[quote=tetra 1]Kylskåpet går ju inte hela tiden man borrar ett hål som man drar slangen in i och tätar där det blir öppet.[/quote]

Men det är lite dåligt med effekt och värmeöverföringen luft/slang/vatten är inte nått vidare. Kylskåpsiden är inte vidare praktisk tyvärr.

Skulle också tro att det finns mycket koppar i värmeväxlaren i ett industriellt vätskekylaggregat och, det gillar väl inte fiskar så bra heller.

TEC tycker jag låter som den mest spänande lösningen.
#27 - 15 juni 2006 22:50
kylskåp funkar KANSKE till ett 30liters, kylskåp är inte tänkt att kyla nåt utan bara hålla mat kall och det är stor skillnad.
#28 - 16 juni 2006 09:26
[quote=egil]Men problemet var att jag helatiden var tvungen att fylla på med nya växter då de ganska snabbt blev fula och dog.[/quote]

Kan det funka med pmdd? Fiskarna kanske inte tål det lika bra som dom "vanliga" akvariefiskarna, borde ju inte vara så iof :confused:
Om du växterna skulle må jättebra av pmdd:n (tror ju inte att det blir nån superförbättring förutom att växterna bara inte dör) så producerar också dom syre som Elritsorna gillar. Ha en stark pump som rör ytan ordentligt och att kyla vattnet neråt 17grader är nog väldigt perfekt för dom.

Du kan nog ta en del akvarieväxter och ha i karet också, som iaf t ex Hornsärv som finns i Svenska vatten, och Vattenpest borde också funka. Testa (om du har lust) växter som man köper i akvarieaffärer ("vanliga") om du har lust, fast då försvinner ju lite av känslan kanske, om det ska kännas äkta.
#29 - 16 juni 2006 15:12
Finns det inga stora tec s för tex ett 327 liters akvarie?
#30 - 16 juni 2006 16:33
Visst finns det stora kylaggregat för akvarium. Problemet är att det finns billiga och det finns bra sätt att kyla akvariet, men det finns inga billiga OCH bra. När jag tittade på kylning för ett saltvatten låg normalpriset för ett aggregat med 1/2 hästkrafts effekt på över 7000:-...
#31 - 17 juni 2006 15:12
Aj då :)
#32 - 17 juni 2006 15:13
Men jag menade tec (termoelectriccooling) om du fattar.
#33 - 17 juni 2006 15:59
Du menar peltier-element? De har inte tillräcklig kapacitet. Bara de allra minsta kylarna använder peltier.
#34 - 17 juni 2006 19:04
Okej då fattar jag peltier-element då har jag lärt mig något nytt. :)
#35 - 18 juni 2006 22:13
Alla pratar om peltier-element och kompressorer finns det inget annat sätt att få fram kyla typ genom att blanda två olika vätskor eller något sånt så det blir kallt.
#36 - 18 juni 2006 22:24
de finns men inte som är vettigt till ett akvarie.

det närmsta du kommer är att ta 2L plastlåder fylla med vatten och in i frysen och sen dumpa i akvariet :/
#37 - 19 juni 2006 10:24
Jo då går ju men...
#38 - 2 juli 2006 23:33
Det verkar som akvariet håller 25 grader fast det är 29g i rummet man behöver visst ingen kylare;)
#39 - 2 juli 2006 23:35
köp ny termometer
#40 - 3 juli 2006 16:39
Istället för att lägga ut pengar på kylare, så slänger jag istället i ett par kylklampar när jag ser att värmen är för hög ;) !
#41 - 3 juli 2006 17:00
Jag fryser 1/2 liters petflaskor med vatten och har i karen. Tycker inte det hjälper så mycket, men lite i alla fall!
#42 - 4 juli 2006 14:58
[quote=Raven]köp ny termometer[/quote]

Vadå det är ju inte något fel på temometern...
#43 - 4 juli 2006 15:01
[quote=tetra 1]Det verkar som akvariet håller 25 grader fast det är 29g i rummet man behöver visst ingen kylare;)[/quote]

Om ovanstående stämmer är en av termometrarna felaktig!
#44 - 4 juli 2006 19:05
Nja det var mitt fel det var 28g mänsklig faktor;)
#45 - 11 juli 2006 19:12
[quote=Ragiss]Istället för att lägga ut pengar på kylare, så slänger jag istället i ett par kylklampar när jag ser att värmen är för hög ;) ![/quote]

Tyvärr fungerar det ju bara när man är hemma.
Kom tillbaks idag från semestern och hade 34,7C i akvariet!
Hittills har jag konstaterat att två amanoräkor och ett ancistrusyngel har dött. De andra verkar mirakulöst ha klarat sig (tur jag flyttade regnbågsfiskarna till akvariet på nedre plan innan jag for).

Är det verkligen så illa att man måste punga ut med 7000:- för att få kylning till akvariet om man inte kan mecka med kylaggegat själv?
#46 - 12 juli 2006 12:57
[quote=axolotl]Är det verkligen så illa att man måste punga ut med 7000:- för att få kylning till akvariet om man inte kan mecka med kylaggegat själv?[/quote]Det finns bara två riktiga budgetalternativ som fungerar:
1) ta av täckglas & rikta en fläkt (typ "kontorsfläkt") mot ytan - det kyler akvariet till 2-4 grader under rumstemp. Glöm inte fixa ventilation i rummet också, ju torrare luften i rummet är desto bättre kyler fläkten.
2) Frys 1.5 liters PET flaskor och låt dem tina i akvariet. Problemet med denna metod är att du får okontrollerade temperatursvängningar.

En klart dyrare sneak-variant är att köpa en AC till rummet och luftkonditionera hela rummet akvariet står i. Fortfarande dock betydligt billigare än en akvariekylare, som verkligen är oproportionerligt svindyra.

Annons