Kyla = skyhög elräkninge

#1 - 10 februari 2010 17:23
Ni villaägare här på forumet som värmer med el, antar att ni också fick en chockräkning idag.

Vår landade på 5700 kr för Januari månad. Uppvärmningsyta är drygt 200 Kvm. Fyfan säger jag bara!! Tur man har sparat undan lite.
Tycker synd om de som får kvartalsräkningar nu.

Vi skåningar är inte vana vid sådan kyla :(

Tillägg: Luft/vatten med elpatron när det behövs
#2 - 10 februari 2010 17:28
Jösses sååå mkt för elräkning, när man bor i hus!? :O
Herrejääävlar!!
#3 - 10 februari 2010 17:51
MissB skrev:
Ni villaägare här på forumet som värmer med el, antar att ni också fick en chockräkning idag.

Vår landade på 5700 kr för Januari månad. Uppvärmningsyta är drygt 200 Kvm. Fyfan säger jag bara!! Tur man har sparat undan lite.

Tur att vi bor i lghet ca:500/mån = mycket pengar att spara;)
// Stefan
Kjell Fohrman
Administrator
#4 - 10 februari 2010 17:53
MissB skrev:

Så hög var också vår elräkning innan vi skaffade bergvärme. Nu är det ingen större sklillnad mellan vinter och sommar
#5 - 10 februari 2010 18:06
kan man bara var glad att ha en pellets-kamin som värmer 240m2 för 6500 året runt. i år blir det kanske 1000 mer
#6 - 10 februari 2010 18:13
Boven i dramat hos oss är våra asgamla 2 glasfönster som ska bytas mot Elite 3 glas fylda med gas. Vi har enormt kallras vilket gör att vi måste elda på som bara den för att ha någon form av värme i huset.
#7 - 10 februari 2010 18:20
Heehe shit,..jävligt glad att man bor i lägenhet då, 220kr/mån räcker gott och väl hehe:D:D
#8 - 10 februari 2010 18:38
MissB skrev:
Boven i dramat hos oss är våra asgamla 2 glasfönster som ska bytas mot Elite 3 glas fylda med gas. Vi har enormt kallras vilket gör att vi måste elda på som bara den för att ha någon form av värme i huset.

..och inte bundet elpis kanske?
#9 - 10 februari 2010 19:21
ansjo skrev:
..och inte bundet elpis kanske?

Tyvärr :(
#10 - 10 februari 2010 19:51
MissB skrev:
Tyvärr :(

Dum fråga kanske men varför har man inte ett bundet elpris, speciellt när man bor i en villa eller har jag missat något
#11 - 10 februari 2010 19:51
Så hög var också vår elräkning innan vi skaffade bergvärme. Nu är det ingen större sklillnad mellan vinter och sommar

Detta verkar vara poppis nu om man frågar fastighetsägare...
#12 - 10 februari 2010 20:07
Anledningen till att vi för tillfället har rörligt är för att det är billigare när man inte behöver värma på som vi behöver nu.
Hade vi vetat att den skånska vinterna skulle vara så som den är detta året hade vi definitivt bytt till fast.
Men denna vintern har ju kommit som en chock här i skåne.
Vi har ju lärt oss detta till nästa år + nya fönster, så då hoppas vi såklart inte behöva uppleva detta igen.
#13 - 10 februari 2010 21:09
Nu har jag inte fått nån än men den blir säkert inte billig,jag brukar ligga på en ca 2500 lite mindre kanske varannan månad,men Januari har inte kommit än men jag svimmar säkert av det gör jag var gång och skäller och skriker på alla i hushållet...Fast det är mina jäkla kar/damm hihi..Jag har endast ett element på givetvis så slår den ifrån när det har nåt rätt temp i rummet,men efter som denna vintern och denna extrema kylan har kommit till Skåne så har den gått hela tiden.

Det är många år sedan vi hade så mycket snö här tror det är över 20 år sedan,förra året kom det lite men det försvann lika kvickt så fast el-Pris har aldrig för mig varit en ide då denna kyla verkar bara komma vart 20år.Sen att dem la ner vårt fina Barsebäck gjorde det inte bättre då dem inte har nån el Hux-Flux här nere så dem måste köpa.Sen har jag den turen att jag eldar under hela vinterhalvåret så det räcker med ett element plus ett i Gäststugan som den älsta tösen bor i och den går endast på natten på dagtid så värmer akvariet hennes hus.

Sen har jag inte iheller 3-glas utan vanligt gammalt två-glas men eftersom jag eldar så tänker jag inte så mycket på det,då det är oftast varmt när jag vaknar på morgonen.Men denna räkningen som kommer att komma kommer säkert att vara rätt så saftig mot vad jag brukar ha..
Bilagor:
#14 - 10 februari 2010 21:10
Bundet elpris har nästan alltid varit dyrare, det är som att betala en försäkring mot höga priser.
Och jag har alltid haft bundet utom i vinter då de dessutom har stängt tre kärnkraftverk,
det är bäddat för elbrist och prishöjning.
#15 - 10 februari 2010 21:52
oj
#16 - 11 februari 2010 15:53
ingen aning hur mkt våran ligger på vi har i kvartalet iaf
#17 - 11 februari 2010 16:07
Kan ni inte ha jämna månadsrater som uppskattas på basen av tidigare års konsumtion.
#18 - 11 februari 2010 16:23
JLi skrev:
Kan ni inte ha jämna månadsrater som uppskattas på basen av tidigare års konsumtion.

Så var det tidigare men numera måste mätaren läsas av varje månad.
#19 - 11 februari 2010 18:12
myslas skrev:
Så var det tidigare men numera måste mätaren läsas av varje månad.

Då är det klart att det blir stora variationer på elräkningarna. Ligger elmätarna på elverket eller läses mätaren av vid fastigheten varje månad?
#20 - 11 februari 2010 18:28
JLi skrev:
Då är det klart att det blir stora variationer på elräkningarna. Ligger elmätarna på elverket eller läses mätaren av vid fastigheten varje månad?

det ät fjärravläsning.
vår räkning var på 7300kr för två månader.
76 kvm med luft/vatten
#21 - 11 februari 2010 18:56
Numera är de flesta mätarna i Sverige fjärravlästa. Varje månand innan fakturan skrivs så läser de av mätarna, så man blir alltid faktueread faktisk användning numera. Vilket också är bra.
#22 - 11 februari 2010 19:38
Då blir säkert inte min så rolig heller nu eftersom priset på elen var högre i samband att det blev så kallt :(
Ser inte fram emot elräkningen alls.
Vi har iofs värme inkluderat i hyran men så har jag startat lite fler kar och värmare i dom.
Man kanske skulle kasta ut några kar på vintern i fortsättningen.
Bilagor:
#23 - 11 februari 2010 19:45
drd skrev:
Då blir säkert inte min så rolig heller nu eftersom priset på elen var högre i samband att det blev så kallt :(

Ser inte fram emot elräkningen alls.

Vi har iofs värme inkluderat i hyran men så har jag startat lite fler kar och värmare i dom.

Man kanske skulle kasta ut några kar på vintern i fortsättningen.

Kanske ska satsa på kallvatten fisk på vinterhalvåret :P
#24 - 11 februari 2010 19:48
Har ett förråd i källaren :D
Där kanske man ska koppla in lite sladdar upp till min lägenhet resten av året !
#25 - 11 februari 2010 19:59
Ja och jag som tänkte tjuvkoppla lyktstolpen utanför huset :P
#26 - 11 februari 2010 20:02

Vi höll på att skaffa bergvärme men borren gick sönder mitt i borrandet och vi han inte klart innan vintern :(
Så vi fick en räkning på 7500 för bredband, el, värme...[:o]
Fast då är det ett trevåningshus med en 6 åring och 7 åring som ALDRIG stänger av efter av eldrivna föremål...:mad:
Men, Men...[:o]
#27 - 11 februari 2010 20:09

Vi funderade också på bergvärme. Men det kan vi glömma. Vi har sand/jord och skulle behöva borra ca 600-700 meter för att få någotlunda bergvärme.
En av grannarns skulle skaffa, men de borrade ungefär 400 meter, sen gav de upp.
#28 - 11 februari 2010 20:23
MissB skrev:
Vi funderade också på bergvärme. Men det kan vi glömma. Vi har sand/jord och skulle behöva borra ca 600-700 meter för att få någotlunda bergvärme.

En av grannarns skulle skaffa, men de borrade ungefär 400 meter, sen gav de upp.

mm!!
Vi har liksom ett berg bakom ladan och verkstan så först försökte dom borra inne där det var vekstad men det gick inte så du byggde vi om det istället(Morfar är snickare/emprenör(stavning) så han fixar med huset så fort han inte har något att göra)!
Kjell Fohrman
Administrator
#29 - 11 februari 2010 20:29
MissB skrev:

Verkar ju inte så smart med bergvärme där - men det finns ju även andra miljövänliga alternativ att välja på.
#30 - 11 februari 2010 20:59
Snön har faktiskt isolerat bra. Mycket på taket och sedan har man skottat för grunden så det inte blir drag under kåken. Det gör väldigt mycket.
#31 - 12 februari 2010 13:31
januari = 6600 pesos
februari blir ännu värre.

240 kvm på skånska slätten med vinden rätt på huset.

luft/vatten som inte funkar....dvs aggregatet har lagt av.
drar runt huset nu enbart på elpatronen.....

suck....inga inköp av fiskar på ett bra tag.....

.
#32 - 12 februari 2010 14:01
;)Så nu har det dimpet ner får kära räkning ifrån EON rörligt pris 2 månader(Dec-Jan) el 4086kr sen ser man i fjol samma räkning så låg vi på 3% mindre bara,så en sån skillnad blev det inte kan ju vara som sagt att vi eldar med egen ved och har endast ett element i hela huset.

Men det sjukaste är om man tittar vidare är Elen är i rena 1504,03kr resten är dessa[:(!]avgifter

Annons