Kyla ner vattnet i akvariet - hur?

#1 - 29 juni 2011 09:41
Det blir ruskigt varmt i vårt lilla akvarium nu på sommaren. Doppvärmaren har jag haft avstängd i en månad och ändå är det jättevarmt. Kan man köpa nån slags "doppkylare"? Tips mottages tacksamt
#2 - 29 juni 2011 10:11
Enklaste tillfällighetslösningen är väl petflaskor med frystvatten. Funkar för värmetoppar i varje fall.
#3 - 29 juni 2011 10:13
Jag tyckte inte att det fungerade så bra, har testat. Känner mig orolig eftersom vi ska resa bort några veckor. Finns det inga doppvärmare som även kyler?
Kjell Fohrman
Administrator
#4 - 29 juni 2011 10:25
Det finns vattenkylare men de kostar några tusenlappar, för mycket små akvarier (20-30 liter) finns det fläktar
#5 - 29 juni 2011 11:21
Det finns doppkylare men de kostar en del, har begränsad effekt och för monteringen så bör man helst borra ett hål i akvariet. Sen finns det större kompressordrivna kylare men som Kjell säger så kostar de en del.

Så innan man ger sig på sånt så bör man lämpligen ta itu med annat. Det första att tänka på för att få akvariet svalare är ju då faktiskt att inte värma det i onödan. Det låter ju självklart men det är ett och annat att tänka på. Först naturligtvis doppvärmaren, en med termostat skall det ju inte spela nån roll om den är inkopplad men för säkerhets skull så kan man ju kolla att det inte hängt sig.

Belysningen är viktig i det här sammanhanget, har man värmeproblem så är till att börja med glödlampor bannlysta, de ger alldeles för mycket värme i förhållande till ljus. Dioder är oftast bäst men kostar, lysrör är också bra. När det gäller lysrör så ger själva rören begränsat med värme medan ballasten ger mer. Ballasten (en fyrkantig sak som det går kablar till, finns flera olika typer) kan man flytta bort från lysrören så den inte värmer onödigtvis, är man inte fullständigt säker på vad man håller på med skall det dock överlåtas till elektriker.

För belysningen är också ventilation viktig, man kan spara mycket värme på att lyfta upp rampen ett par centimeter så att det kommer åt luft som kan cirkulera och kyla.

Filter och annan teknik skall man också begrunda, när det gäller sånt som sitter i akvariet så hamnar all spillvärme i vattnet - t ex för ett innerfilter - men för utvändiga tillbehör kan en del värme kylas bort av luft - t ex ett ytterfilter. Med värmeproblem så skall man alltså stänga av allt som inte är absolut nödvändigt och för det som måste vara igång om möjligt välja varianter med låg effekt och gärna såna som kyls av luft.

Har man nu gjort allt som går när det gäller att ta bort onödig värme så är nästa steg att kyla med avdunstning. För att göra det så skall man öka utbytet mellan vattenytan och luften. Det första man gör då är att slänga täckglaset, sen försöker man att lägga filterutlopp och annat så det blir ordentlig rörelse i ytlagret. Det går också att sätta dit en fläkt som blåser över ytan. Får man upp avdunstningen ordentligt så förbrukar den värme så akvariet kan bli klart svalare. Naturligtvis får man begrunda risken för att fisk kan hoppa ur, sen ger det ju en del besvär med att fylla på vatten ofta när man ökar avdunstningen också.

Nödhjälp i akuta lägen kan vara att slänga i is. För att få vettig effekt går det dock åt mycket is plus att man måste hålla koll på att lägga i efterhand så inte temperaturen pendlar för mycket. Man tröttnar fort på den metoden men handlar det om att rädda läget nån vecka när det är som värst värmebölja så är det ju en klar möjlighet.
#6 - 29 juni 2011 11:52
Tack, då vet jag att det finns. Ska överväga om jag tycker att det är värt priset för mitt 60-liters.
#7 - 29 juni 2011 15:09
Som jag sagt till folk som tycker jag är oseriös pga jag vill ej bygga till 200-300 liters pga det är ej lönsamt
och jag gett dom detta råd- ta en vatten kyare typ en sån som har en vatten behållare ovanpå i plast (tror alla sett en sån ? )
och sen ta och sätt en liten pump på detta + en termostat med sensor och testa bör funka till 100-200 liter
Dessa maskiner finns på blocket m,m

Själv har jag byggt 700 liters på detta sätt och det har funkat , men kompressorn fick arbeta väldigt hårt
#8 - 29 juni 2011 18:37
Jag slår också ett slag för att du sätter en fläkt mot ytan. Plocka bort några täckglas, se till att ha bra ytcirkulation och rikta en liten fläkt mot ytan. Det behövs inte mycket för att temperaturen ska åka ned flera grader. Räkna med att du kommer få fylla på vatten.

Vill du undvika att fiskar hoppar ut sätter du myggnät över karet.
KaOl
#9 - 29 juni 2011 20:08
Jag har fått tipset av att lägga kylklabbar i en plastpåse och låta det göra jobbet. :) Kanske skulle det fungera bra för dig? Man kan ju ha en eller flera i karet och byta ut när den värms upp.

Jag har rullgardinen nere och fönstret öppet i rummet akvariet är i just nu och det har varit tillräckligt för oss.
#10 - 30 juni 2011 07:14
Man kan ta en platt värmeväxlare eller en sån här och sen ha vatten ifrån kran sen styrd av temp kontroll och en ventil + pump
detta rör är i denna kylare http://www.ladda-upp.com/bilder/54929/kylare

http://www.ladda-upp.com/bilder/54931/kylare

Hur många gr skall du ha i detta lilla akvarium?
#11 - 2 juli 2011 20:20
Två tips:
1. Googla på titan 150, 250, etc
2 . http://www.jbjnanocubes.com/contents/en-us/d788_Coolworks-Iceprobe.html

Själv kylde jag hela rummet då det begav sig. Men som amatör rek. att du köper färdiga prylar. Numera är jag i branschen och kan själv bygga ihop kylapp.

Ett tips till som jag kom på är:
Googla på: CU-55/VD-07, är det kyl/frys för 12 V-system (båt & husvagn). Kostar några tusenlappar.
#12 - 2 juli 2011 20:47
Se till att få bra avdunstning. Det sänker tempen rejält. du kan göra det genom att torka ut luften i rummet (med avfuktare) samt se till att du blåser mot vattnet så att torr luft passerar vattenytan så mycket som möjligt.

En lirare som har testat lite kan du läsa om här:
http://www.ciklid.org/forum/showthread.php?t=64115&highlight=suma
#13 - 3 juli 2011 06:32
http://sv.wikipedia.org/wiki/Evaporation

ger grunden till vad som händer när man fläktar på en vätska

Googla Evaporativ kylning så ser ni att det är en utbredd teknik som gör att man kan få kallare vatten i karet än luften man kyler med.

Tex
http://www.jsluftbefuktare.se/humevap-mc3-evaporativ-luftbefuktare-kylare-658-details/
#14 - 5 juli 2011 16:43
Om man får tag i en coolong plate så är det bara att ställa akvariumet på den så kyler den underifrån
http://www.lytron.com/Tools-and-Technical-Reference/Application-Notes/Assessing-the-Quality-of-a-Tubed-Cold-Plate
#15 - 14 juli 2011 08:38
Bor du på nedervåningen i tex en villa kan du ganska enkelt gräva ner en slang i grunden (tex under altanen) och cirkulera vatten genom den.

Inget halvtimmesprojekt men en bra lösning för den som fixa något permanent
#16 - 14 juli 2011 11:21
Skaffa en billig AC-cooler för rummet och sänkt lufttemperaturen i rummet. Finns på blocket för runt 1000-lappen. Kan användas till sovrummet på nätterna...
#17 - 14 juli 2011 13:59
köpte en AC på jula i vintras för 250:- den va sänkt från 1000:- men det va 35minus ute den dagen oxå :P men gör som Kapten Zoom säger :)
#18 - 21 juli 2011 13:57
Bara jag som inte kör så high-tec?
Jag bara lägger två smala pinnar mellan akvariumet och ''locket'' , så svalnar det någon/ra grader :3
#19 - 21 juli 2011 17:36
Decals skrev:
Bara jag som inte kör så high-tec?

Jag bara lägger två smala pinnar mellan akvariumet och ''locket'' , så svalnar det någon/ra grader :3

Jäpp, jag körde också high tech så. Nu när det blivit något svalare kan jag nöja mig med att ha foderautomatlocket av liksom eheim-slangslocket.

Eller göra det enkelt för sig och se till att man har fiskar som tål 30 grader... :D
#20 - 21 juli 2011 20:01
30 grader?! Oj ... för mig blir det max 28 :o .. Jo , kanske dags att söka runt lite? ;)
#21 - 23 juli 2011 08:56
Har själv problem med värmen. I båda mina kar har jag på morgonen 27-28 nere på botten men på eftermiddagen har jag 29,5-30 grader och där ligger det stabilt resten av dagen. Båda är Juwel Rio 125 och 400. Hur kan det bli så varmt? Har ca 22 grader inne konstant och dom står heller inte så dom kan träffas av solljus. Doppvärmaren är urdragen. Några säger att pumparna alstrar några grader men det tror jag inte på för sist jag kollade alstrade inte elektricitet i sig och magneter värme. Har ju inte lust att köpa kylare för över 10 000kr heller. Ska nu köpa Malawi till mitt 400l men vet inte om man törs då det inte går att få ner till 27-28 grader.
#22 - 23 juli 2011 09:53
Fördelen med heldragna T5-rör med reflektorer är att det skimrar om växter och fiskar pga allt ljus. Nackdelen är att det mer eller mindre kokar vattnet.
#23 - 23 juli 2011 10:07
Några säger att pumparna alstrar några grader men det tror jag inte på för sist jag kollade alstrade inte elektricitet i sig och magneter värme.


Jodå, pumpar alstrar värme. Energi kan inte försvinna, bara ombildas till en annan form. Är därför en pump på 50 W så kommer 50 W tillförd elektrisk energi att - med förluster i form av värme - omvandlas till rörelseenergi i impellern och sen till rörelseenergi i vatten. Vattnet fortsätter ju inte att cirkulera om pumpen stängs av utan stannar då det bromsas i akvariet, vid inbromsningen omvandlas rörelseenergi till värme. Har man alltså en pump på 50 W så kommer slutresultatet i form av värme att bli precis detsamma som med en doppvärmare på 50 W, skillnaden är bara lite omvägar i energiomvandling.

Sen hör det ju till saken att ett ytterfilter delvis kyls av luft. En del av tillförd energi hamnar då som värme i rummet. För ett innerfilter så hamnar all tillförd energi i akvariet. 50 W pump eller 50 W doppvärmare är då samma mängd tillförd värme, ofta dock med skillnaden att doppvärmaren har termostat som bryter om det blir för varmt.
#24 - 23 juli 2011 10:11
Fördelen med heldragna T5-rör med reflektorer är att det skimrar om växter och fiskar pga allt ljus. Nackdelen är att det mer eller mindre kokar vattnet.


Om något så är T5 rör aningen effektivare än T8. Snarast lite mindre värme för samma ljus alltså. Med reflektorer får man samma ljus med hälften så mycket ljuskälla. Hälften så mycket värme alltså. Så jag förstår inte riktigt vad du vill ha sagt.
#25 - 24 juli 2011 11:49
Bygert skrev:
Jodå, pumpar alstrar värme. Energi kan inte försvinna, bara ombildas till en annan form. Är därför en pump på 50 W så kommer 50 W tillförd elektrisk energi att - med förluster i form av värme - omvandlas till rörelseenergi i impellern och sen till rörelseenergi i vatten. Vattnet fortsätter ju inte att cirkulera om pumpen stängs av utan stannar då det bromsas i akvariet, vid inbromsningen omvandlas rörelseenergi till värme. Har man alltså en pump på 50 W så kommer slutresultatet i form av värme att bli precis detsamma som med en doppvärmare på 50 W, skillnaden är bara lite omvägar i energiomvandling.



Sen hör det ju till saken att ett ytterfilter delvis kyls av luft. En del av tillförd energi hamnar då som värme i rummet. För ett innerfilter så hamnar all tillförd energi i akvariet. 50 W pump eller 50 W doppvärmare är då samma mängd tillförd värme, ofta dock med skillnaden att doppvärmaren har termostat som bryter om det blir för varmt.


Ja nu blir det ju bara 13 watt och det anser inte jag räcker till för att höja tempen med 6 grader i ett 450L akvarium.
Var mest så jag menade. Kanske bygga en egen kylare :/
#26 - 24 juli 2011 14:33
Bygert skrev:
Jodå, pumpar alstrar värme. Energi kan inte försvinna, bara ombildas till en annan form. Är därför en pump på 50 W så kommer 50 W tillförd elektrisk energi att - med förluster i form av värme - omvandlas till rörelseenergi i impellern och sen till rörelseenergi i vatten. Vattnet fortsätter ju inte att cirkulera om pumpen stängs av utan stannar då det bromsas i akvariet, vid inbromsningen omvandlas rörelseenergi till värme. Har man alltså en pump på 50 W så kommer slutresultatet i form av värme att bli precis detsamma som med en doppvärmare på 50 W, skillnaden är bara lite omvägar i energiomvandling.



Sen hör det ju till saken att ett ytterfilter delvis kyls av luft. En del av tillförd energi hamnar då som värme i rummet. För ett innerfilter så hamnar all tillförd energi i akvariet. 50 W pump eller 50 W doppvärmare är då samma mängd tillförd värme, ofta dock med skillnaden att doppvärmaren har termostat som bryter om det blir för varmt.


Menade att 2 pumpar på totalt 13 watt inte värmer upp vattnet 8 grader. Kan tänka mig att pumparna värmer max 0,5-1 grader i ett 450L akvarium.
#27 - 13 augusti 2011 21:07
Hej

Det är viktigt att veta att en del av den strålning som ett lysrör lämnar ifrån sig är sk infraröd strålning, alltså värmestrålning. Den värmeenergin som denna strålning överför till akvariet kan alltså inte kännas som ökad lufttemperatur utan den värmer först när den träffar någonting. Jag skulle iofs tro att reflektorer också ökar andelen infraröd strålning som verkligen träffar akvariet också. Vissa rör till sötvattensakvarier har en topp kring det röda området och jag skulle tro att det också innebär en större del infrarött. LED som innehåller mycket blåa våglängder saknar mycket av IR strålningen men med de moderna fosforblandningarna man använder för att få vitt ljus så ökar andelen IR även där. Metall halogen är ännu värre på att lämna IR strålning.

Annars så gör som Bygert och kompani säger - se till att du får en luftväxling vid ytan. Nu vid den här tiden om man bor i kustområdena så är luftfuktigheten hög vilket medför att den tekniken blir lite sämre. ett exempel är mitt 460 liters saltakvarium där jag med 5 datorfläktar haft svårt att sänka temperaturen till under 27 grader när det var som fuktigast för någon vecka sedan - nu när fuktigheten är lägre så är det inga problem att sänka ner mot 25,5 grader även om vi glömt persiennerna så vi får värmestrålning direkt in.

MVH Lasse
#28 - 20 augusti 2011 14:28
hade också det problemet förut. bodde på övervåningen och på sommaren var det över 30 grader. alla fiskar överlevde som tur va.











Annons