Här ska ni få höra en söt liten historia...
Det var en gång en mamma som hade lånat ett 54-liters akvarium av sin dotter.
En dag upptäckte tant mamma att det var fasligt mycket alger på framrutan -" usch å fy" sade mamman och mascherade till
städskrubben och hämtade en ny fin grön skrubbsvamp. Mamman skrubbade för glatta livet, nynnade en melodi och tänkte att ooohh så fint det skulle bli.
...men, vad var det där? *iihhhhh* ....termometern måste läcka, kvicksilver fulla akvariet!!!
Tant mamma var inte dum inte, hon skyndade sig att håva upp kvicksilverkulorna som flöt på vattenytan, hon tog även en mellan fingrarna för att känna lite på...
När dottern ringer lite senare på dagen avslöjade tant mamma det tragiska som hänt, dottern vrålar: rädda fiskarna och vänta på att jag kommer hem!
Tant mamma håvar upp den fisk hon kallar Hubbe (hennes bästa fisk) och springer till ett annat akvarium där hon släpper ner honom.
Sedan går hon ut till pannrummet å skurar lite istället.
När sedan dottern komer hem och får full redogörelse för varenda rörelse mamman gjort i samband med upptäckten, blir hon liiiite
misstänksam. Hon undersöker termometern ordentlig-inte trasig, hon går igenom punkt för punkt med Mamman hur det faktiskt gått till:
jodå, den metallblanka dallrande bubblan var väldigt lik kvicksilver och sen kom det massor med små små bubblor/kulor när hon rotade i botten i samband med att hon skrubbade bort algerna på framrutan...
Dottern lade ihop ett och ett, grunnade litegranna och kom fram till detta:
1. Tant mamma är en mycket tankspridd och lite förvirrad person
2. Termometern är inte trasig
3. Det var inte den stora bubblan som sprack sönder i små kulor, de små kulorna kom från botten.
4. När tankspridda tant mamma kände på en av kulorna kändes det fett...
Dottern gick till städskrubben och fick genast sina misstankar bekräftade:
Tant mamma hade använt en helt ny skrubbsvamp (med de bästa intentioner)...innehållandes skrubbmedel!!!
-------------------------------------------------------------------------------------------------------
Inte för att jag tycker det känns sådär super logiskt att skrubbmedlet ska bilda en stor dallrande metallisk bubbla i vattnet,
men vad vet man. Med tanke på att det kändes fett och inget annat medel har varit i närheten av akvariet så tror jag att vi hittat skurken :)