kurvcikliders beteende

#1 - 23 november 2005 21:20
Jag har två kurvciklider på cirka 5-6 cm som jag haft ca ett halvår. Jag tror de är ett par, men det är ju svårt att vara säker. Nu på sistone har den jag tror är honan börjat jaga hanen (som jag är ganska säker på är en hane p.g.a. den långt utdragna spetsen på ryggfenan). Är detta ett normalt beteende för ett par eller har jag lyckats köpa två hanar?
#2 - 26 november 2005 14:21
Ingen som har kurvciklider? Nå, hur är det med andra liknande ciklider då, är det vanligt att honan är aggressiv mot hanen?
#3 - 26 november 2005 14:36
Jag har ingen erfarenhet av just kurvciklider. Men det jag kan tänka mig är att honan inte är redo för lek och därför kör iväg hanen. Det skulle också kunna vara så att hon har ett eget revir som hon försvarar.
#4 - 27 november 2005 11:34
om dina kurvisar ställer sig lodrätt mot varann, då har du 2 hanar.. eller om den ena gör det, då har du oxå 2 hanar.... eller om dom slår runt..
#5 - 27 november 2005 21:52
Hmm, tja... lodrätt vet jag inte, men åtmninstone den ena brukar nog ställa sig lite snett gentemot den andra.
#6 - 27 november 2005 22:03
Om de inte har lekt på ett halvår så skulle jag tro att de är av samma kön. Har man ett par så brukar de simma upp bredvid varandra, huvud mot stjärt, och spänna ut fenorna, och fladdra med stjärtfenorna. Jag har ett par Laetacara dorsiger, och de liknar kurvcikliden.

Annons