Kurs/bok

#1 - 30 mars 2007 17:43
Hej
Lite nyfiken, då jag är akvarieintresserad, men har svårt att hitta samlad bra grundfakta.. Hur lär man sig allt? Om de vanligaste / mest populära fiskarterna. Vilka fiskar som passar med vilka, olika ämnen och mat för akvarier, redskap, tillbehör, inredning, växter. Allt detta (finns säkert att hitta på internet om man är riktigt flitig..) men finns det någon bok med all fakta kring detta?

Eller roligare vore ju någon kurs. Om någon vet något kul eller intressant att tipsa om så vore det väldigt uppskattat!
#2 - 30 mars 2007 18:02
vid jul visste jag verkligen nada om akvarist världen. Sen köpte jag ett akvarium och mina fiskar dog lite hit å dit och tillslut så var jag tvungen att lära mig, så jag blev medlem i en massa forum och läste om dom fiskarna jag hade just då. Sen besökte jag en del djuraffärer och fisk affärer och såg en massa fiskar som jag tyckte var fina, så tog jag reda på massa fakta om dem. Känns som att jag kan en väldans massa nu efter ha läst ofantligt många frågor och svar i olika forum. Sen har jag läst massa artbeskrivningar och artiklar. Så, forum är en billig variant till att lära sig mycket om fiskar och allt vad det har å göra med ;).

Sen kan man ju ställa frågor i forum, det kan man inte i böcker hehe :)
#3 - 30 mars 2007 18:30
men en god bok ska inte underskattas... sen är ju allt man läser riktlinjer och man behöver inte slaviskt följa dem, dock kan det vara bra med sunt förnuft... kolla bibblan... finns många bra böcker där... back to nature-guiderna är bra, liksom de små folders man kan få i akvarieaffärer ibland...

ja kurser är aldrig fel... kolla om det finns ngn akvarieförening i din närhet eller bilda en med kommunens hjälp... det är lätt att ordna studiecirklar om man hittar rätt ledare...
#4 - 30 mars 2007 21:00
wicked1: jo jag vet att man kan läsa på forum och liknande, det var exakt så jag gjorde när jag startade mitt första akvarium. Men med tiden börjar jag inse att detta jag uppfattade som "massor" av lärdom var en så ofantligt liten del, att jag nu vill läsa mer ingående. Och att leta reda på all den informationen i forum skulle ta en evighet. Det är inte frågor jag har, bara en törst efter "grundkunskap" kring växt och fiskriket ;)

Vandal: Tack så mycket :) Har sett Back To Nature broschyrer i någon affär en gång, vackra bilder och bra information :) Ska nog ta en kik på bibblan tror jag bestämt!
#5 - 30 mars 2007 22:33
Gå till biblioteket och bläddra i alla akvarieböcker dom har. Strunta i bilderna utan läs lite i allihop. Du märker ganska snart vilka som är bra. Låna de två bästa.
#6 - 30 mars 2007 22:58
hehe okej :)! Forum är väl en stabil grund antar jag. Jag känner också att nån av till exempel dom btn böckerna hade varit kul att läsa igenom :D

Annons