Kuperad botten

#1 - 26 december 2007 13:52
Jag såg några fina akvarium med väldiga nivåskillnader i bottenmaterialet och funderade på hur man får till det. Tex:
http://www.zoopet.com/akvarium/akvarium.php?NR=300

Har köpt en del liggunderlag som jag tänkte silicona fast och knyckla ihop. Funkar det?
Eller hur gör man egentligen?
Tacksam för svar snarast! :)
#2 - 26 december 2007 14:17
Hej!

Det beror ju lite på vad för sorts fiskar du tänkt ha? Ska du ha "grävande" arter så sköter dom det mesta av formningen av botten själva...;)Vill du inte ha mer nivåskillnader än vad ditt exempel visade behöver du inte göra det så svårt för dig...det räcker med att du bara formar sanden som du vill ha den, lite mer på nåt ställe o lite mindre på ett annat. Hade jag varit dig hade jag nog hoppat över det där med ett hopknycklat liggunderlag...det är alltid bra att ha under sanden förstås, för att skydda bottenskivan om du ska ha stora stenar i karet i framtiden, men mer än så beöver du inte göra tycker jag...

Mvh Patrik
#3 - 26 december 2007 14:24
tt karet du länkar till har kuperad botten beror på att det är multisar i. Bättre grävmaskiner får man nog leta efter;)

/Hans
#4 - 26 december 2007 15:53
kan man verkligen göra så med sanden?:confused: Måste man inte stabilisera?
Känns som att det kommer plana ut sig tids nog.. Har väldigt finkornig sand, och ickegrävande fiskar..
#5 - 26 december 2007 16:03
Njäe, tror inte det ska vara nån större fara...kan hända att du kanske får bättra på högarna nån gång då o då...det du isåfall skulle kunna göra är att ha grövre sand eller småsten underst, o sen bygga på med den finkorniga sanden ovanpå...

Mvh Patrik
#6 - 26 december 2007 16:17
Anomaly skrev:
kan man verkligen göra så med sanden?:confused: Måste man inte stabilisera?

Känns som att det kommer plana ut sig tids nog.. Har väldigt finkornig sand, och ickegrävande fiskar..
joo det kommer obönhörligen att jämna ut sig med tiden så man är tvungen att hela tiden bygga upp kullarna igen! och grövre grus i botten funkar inte för det kommer snart leta sig upp till ytan och det fina hamnar i botten..[:o]
#7 - 26 december 2007 16:18
Oki, verkar lite smidigare än vad jag föreställt mig :). Låter nästan lite för lätt för att vara sant.. :p
Tänkte lyfta ur fiskarna, köpa mer växter och prova imorgon.
Tack för svaren!
#8 - 26 december 2007 22:07
åheim skrev:
joo det kommer obönhörligen att jämna ut sig med tiden så man är tvungen att hela tiden bygga upp kullarna igen! och grövre grus i botten funkar inte för det kommer snart leta sig upp till ytan och det fina hamnar i botten..[:o]

Attans! Där sprack min teori då...det lät bra annars tycker jag...[:o]
Men så här i efterhand är det ju självklart att den fina sanden letar sig neråt genom den grövre sanden...[:o]

Mvh Patrik
Guest
#9 - 26 december 2007 22:18
Det går att blanda sand o grus, då sanden lätt kan lyftas upp med en sandhävert. Krävs lite inkörning på detta men får man in knycken så funkar det fint.
Man kör bara ner häverten i bottenmaterialet med ett snabbt ryck, o lika snabbt upp, annars så kommer sanden gå vidare ut i slangen, på detta sätt lyfter du upp sanden igen. Sen släpper du sanden i högar och gör på detta sätt om kuperingen varje gång du bottenslammar.

Annons