kulfiskens tänder?

#1 - 10 september 2006 15:11
Hej jag jag en sötvattenskulsfisk som börjar få alldeles för långa tänder.
Tycker synd om den och tänkte höra vad man skall göra åt saken, har hört att vissa säger att man skall fila ner tänderna, men hur i helsike skall det gå till.
Fisken är ju bara 4-5 cm stor så det är inte det lättaste.
Har även hört att dom filar sina tänder på koraller vilket mitt akvarium har men det verkar inte stämma heller.
Och sniglar och snäckor är inte det lättaste att få tag heller vilket skall vara bra för dom, jag har alltid matat med vita/svarta mygglarver samt lite ciklidpellets har slunkit ner ibland.

Tacksam för tips vad jag skall göra..
#2 - 9 oktober 2006 13:57
Jag har för mig att dom krossar skal på deras mat.. Om dem inte använder tänderna ordentligt så växer dom o växer.
Jag gissar på att du måste mata med nått SKAL djur, men o andra sidan kan jag inte mkt om kulfiskar.
#3 - 9 oktober 2006 14:50
Att odla snäckor är ju inte vidare svårt, de överlever ju det mesta...
Mina puffar äter blandad mix av röda mygglarver och snäckor.
#4 - 14 oktober 2006 16:30
Finns det något bra alternativ till att odla snäckor? Går det tex inte bra att mata med räkor (med skal)?
#5 - 16 oktober 2006 05:46
Jag har varit inne på det där med stora kulfiskar och läste någonstans att man kan knipsa av tandraden yterst försiktigt, jag kommer dock inte ihåg vart jag läste det...
MVH Daniel
#6 - 17 oktober 2006 16:44
Större exemplar kan man ge musslor, räkor och kräftdjur.
Men till en så liten kanske de är bra att odla sniglar? eller tina en räka o kilppa den i mindre bitar med skal?

Annons